Peter Chodelka o online podnikaní, vysokej škole a e-booku za 6000€

Peter Chodelka je jeden z najznámejších online podnikateľov na Slovensku. Podnikať začal hneď po vysokej škole a jeho affiliate projekty mu mesačne generujú okolo 3000€.

Na svojom blogu (chodelka.sk) publikuje články už od roku 2013. 4 roky zdieľal svoje know-how úplne zadarmo a až v marci 2017 začal predávať svoj prvý produkt, e-book Zarábajúci web.

Len ťažko by ste našli Slováka, ktorý sa online podnikaniu (a špeciálne affiliate marketingu) rozumie viac ako Peťo. Preto som ho poprosil o rozhovor a som veľmi rád, že súhlasil.

Ahoj Peťo, nedávno si začal predávať e-book Zarábajúci web. Aký je to pocit, predávať svoj prvý e-book? (Ja by som z toho mal asi poriadne stresy a pocity úzkosti :D)

Ani nehovor, Roland! :D

Predaj e-booku Zarábajúci web som spúšťal v deň svojich narodenín 15.03. o 15:00 a bol som z toho veľmi nervózny. Keď však pár minút po spustení prišli 3 objednávky, nervozita zo mňa trochu opadla a vedel som, že to dopadne dobre. :)

Určite to bol ale projekt, na ktorom som si dal úplne najviac záležať, a samozrejme tie stresy boli veľké. Hlavne som mal dosť veľa vecí spravených na mieru, takže som vôbec nevedel, čo mám po spustení predaja čakať.

Hlavou mi prebiehalo veľa otázok typu:  Bude fungovať objednávkový formulár? Pošle sa im e-mail s e-bookom? Nevrátia mi všetci e-book hneď na druhý deň po zakúpení?

Našťastie ale všetko dopadlo v poriadku. Pár chýb sme tam našli a obratom opravili. Za prvý týždeň som mal pekných 240 objednávok.

E-book Zarábajúci web od Peťa Chodelku

Web e-booku Zarábajúci web.

Si jeden z mála ľudí, ktorí zdieľali know-how roky predtým, než začali niečo predávať. Predaje sú zatiaľ veľmi slušné. Myslíš, že to má niečo spoločné? :)

Samozrejme, kvôli ničomu inému som toľko e-bookov nepredal. :) Za pár rokov blogovania som si vytvoril okolo seba komunitu, ktorá sa na ten e-book veľmi tešila. Preto tie predaje prvých 7 dní boli super, to boli práve tí, čo čítajú môj blog a vedeli, že e-book bude nadupaný praktickými vecami!

Osobne si myslím, že vytvorenie komunity pred predajom prvého digitálneho produktu je super stratégia pre každého.

Na pomoc s e-bookom si si najal viacerých ľudí (vrátane mňa). WordPress tému pre zarabajuciweb.sk si si nechal spraviť na mieru. Boostoval si príspevky na Facebooku. Máš prehľad, koľko si do projektu Zarábajúci web zatiaľ investoval?

Nechci vedieť. :D

Náklady za všetky e-booky boli odhadom 6 tisíc euro a nie, svoj čas do toho nepočítam. :)

Ide o 5 e-bookov, takže grafika aj korektúra sa robila pre všetky e-booky, čo dosť zvýšilo náklady.

Tiež som si spravil celý objednávkový systém na mieru, preto dosť veľa peňazí išlo aj tam. Plus som zbieral e-mailové adresy pre podporu predaja. Každý e-mail ma stál asi 40 centov a vyzbieral som ich takmer 1000.

40 centov za email niekoho, kto sa zaujíma o affiliate marketing neznie vôbec zle. Vieš (odhadnúť), koľko ti zarobilo týchto cca 1 000 adries za 400€?

Je to skôr niekto, koho zaujíma zarábanie na internete.

Bolo z toho odhadom 50 objednávok, takže niečo cez tisíc euro bez DPH. Nie je to veľa, ale viac som od toho ani nečakal. Na kúpu takéhoto produktu potrebuje človek viac času. Možno si zakúpia ďalší produkt, ktorý chystám, uvidíme.

Aké 3 vlastnosti sú podľa teba najdôležitejšie pre úspech v online podnikaní / affiliate marketingu?

Určite vôľa vydržať a počkať si na úspech. Veľakrát dostanem e-mail s otázkou typu “Mám tento web už 3 týždne a nezarába mi, čo mám robiť?”  Vtedy iba krútim hlavou, pretože ja sám mám niektoré projekty, ktoré začali byť ziskové až po roku-dvoch. Ale nevzdával som sa a pracoval som na nich, aj keď sa im nedarilo.

Takisto sa treba vedieť prispôsobiť novým podmienkam. Prednedávnom som čítal rozhovor s majiteľom videopožičovne, ktorý sa sťažoval, že je jeho biznis každý rok horší a horší. Toto je veľmi zlý prístup. Majiteľ sa asi nevedel zmieriť s tým, že videopožičovne upadajú a neprispôsobil sa novým podmienkam. Jeho biznis bol tak pred krachom.

Tretia vlastnosť je šikovné využívanie príležitostí. Nebáť sa skúšať nové veci a rozbiehať nové projekty, ktoré by mohli uspieť. S tým ide ruka v ruke aj schopnosť ísť do rizika a zniesť prípadnú stratu.

Peter Chodelka foto

Peťo pri práci v kaviarni.

Je affiliate marketing tým najlepším spôsobom, ako zarobiť prvé peniaze na internete? Ako by si ho porovnal s freelancingom (v oblastiach ako copywriting a SEO)? Kde je jednoduchšie sa dostať z 0€ mesačne na 1000€?

Ak by som nemal žiadne peniaze a potreboval si zarobiť na ubytovanie, stravu a ostatné dôležité veci, tak by som sa do affiliate marketingu určite nepúšťal. Začal by som freelancovať a až postupne by som popri freelancovaní pracoval na svojom affiliate projekte.

Pri affiliate marketingu je veľká nevýhoda to, že si treba na prvý zárobok počkať. Nie sú to tak rýchlo zarobené peniaze ako pri freelancingu, že niečo spravíš a dostaneš za to zaplatené. Na druhej strane považujem affiliate za najjednoduchší spôsob pasívneho príjmu, čiže príjmu, ktorý budú vaše projekty generovať, aj keď spíte.

Z nuly na 1 000€ to bude zložité asi pri obidvoch spôsoboch. :D

Po 2 rokoch blogovania mi affiliate konečne začal prinášať slušný príjem. Stále mi oveľa viac zarábajú moje služby, ale z peňazí z affiliate sa teším viac (pasívny príjem, že jo :D). Aj tak by som sa bál mať projekt, ktorý zarába len cez affil. Aké sú najväčšie riziká affiliate marketingu?

Je ich veľa, ale spomeniem aspoň tri.

1. Veľká nestabilita

Stále sa musí človek spoliehať na inzerentov (čiže weby, ktoré propaguje) a ak inzerent niečo zmení, nespravíme s tým nič. Kampaň sa môže vypnúť alebo zmeniť zo dňa na deň a veľakrát sa to aj stane. Je potrebné s tým rátať.

2. Sezónnosť

Napríklad projekt www.elektrickygril.sk mi nevygeneroval cez zimu ani korunu, pretože ľudia moc elektrické grily v zime neriešia. :) Podobný príklad sezónneho webu je aj vyzivovo.sk.

3. Neistota

Kým jeden projekt vám zarobí 500 euro, na druhom prerobíte 1 000 euro.

Čo je najlepšia vec na živote online podnikateľa?

Voľnosť.

Peter Chodelka - digitálny nomád

Peťovi život digitálneho nomáda vyhovuje. Mne menej.

Čo je tá najhoršia vec?

Občasná samota. Niekedy skutočne závidím ľuďom s prácou a s kolegami, ktorí ich každý deň obklopujú.

Máš 29 rokov. To je o 9 viac ako mám ja. Máš pre mňa nejaké biznisové tipy a rady?

Určite. Ak chceš pokračovať vo freelancerovaní, buduj si svoj brand. Či už blogom, rôznymi hosťovanými článkami, e-bookom, prednášaním. Sprav zo seba experta vo svojom odbore.

Pokiaľ uvažuješ o inom biznise, tak ti poradím, aby si sa zameral na jednu vec a na nej makal každý deň. Focus je niečo, čo mne veľmi chýba, pretože mám 30 rôznych projektov a neviem sa naplno sústrediť ani na jeden z nich. Toto chcem určite v budúcnosti zmeniť.

Keď hovoríš o tom focuse, občas mám chuť rozbehnúť nejaký projekt „na Chodelku“. Teda vybrať si tému, nájsť kampaň, spraviť analýzu, tvoriť super obsah a zarábať cez affil (presný postup je v e-booku). Na druhej strane už mám tento blog a vďaka nemu podnikanie, ktoré rastie. Myslíš, že sa mi oplatí „flirtovať“s affiliate marketingom alebo radšej dať 100% energie do biznisu, ktorý už existuje?

Ale veď ty už s affiliate marketingom “flirtuješ”, či sa mýlim? :)

Poznámka Roland: Nemýliš, ale to len tak popri budovaní tohto blogu ;)

Je dôležité uvedomiť si, čo vlastne od toho biznisu očakávaš. Chceš si vybudovať projekt, ktorý ti bude generovať pasívny príjem? Tak určite sa do affiliate marketingu pusti! Chceš ponúkať klientom služby a v budúcnosti možno preklopiť blog do malej agentúry? V tom prípade by som riešil iné veci ako affiliate marketing.

Osobne si však myslím, že na affiliate projekte sa toho veľmi veľa naučíš a aspoň z tohto hľadiska by si do toho mal ísť. Jedna vec je makať pre klientov a druhá vec je makať na niečom svojom. Na vlastnom projekte si vieš vyskúšať a otestovať oveľa viac vecí, ktoré potom aplikuješ na spoluprácu s klientmi.

V Prahe si vyštudoval bakalára a potom si pokračoval v Southamptone, kde si získal MSc v digitálnom marketingu. Ako veľmi ti vysoká škola pomohla v podnikaní?

V Prahe to bola flákačka, ale v Southamptone som študoval Digital Marketing, takže sa dá povedať, že ma práve škola dostala tam, kde som teraz.

Vysoká škola v Southamptone - Digitálny marketing

University of Southampton, na ktorej Peťo študoval digitálny marketing.

Predstav si, že máš syna, ktorý práve zmaturoval a chce podnikať na internete. Odporučil by si mu ísť na vysokú alebo nie?

Áno, odporučil. V prvom rade preto, že vysoká škola je podľa môjho názoru dôležitá pre jeho rozvoj. Človek sa tam osamostatní, vyskúša si bývanie na intrákoch, pochodí si nejaké tie brigády, pretože nemá peniaze. Pre mňa osobne to boli super strávené roky.

Ak by chcel začať podnikať na internete, tak môže aj popri škole. Keď sa mu projekt rozbehne tak, že zarobí viac ako ja, dovolím mu školu opustiť. :)

Si jeden z najznámejších digitálnych nomádov zo Slovenska. Pár mesiacov ročne zvykneš tráviť niekde v Ázii alebo v južnej Európe. Vieš si predstaviť žiť non-stop na cestách?

Trávim pol roka v Prahe a pol roka na cestách.

Cestovanie ako také je veľmi náročné a vyčerpáva ma. Preto sa rád zdržujem na jednom mieste aspoň mesiac-dva.

Nonstop na cestách si predstaviť viem, ale takým spôsobom ako to robím teraz, že sa presúvam každé 2-3 mesiace. Každopádne asi by ma to určite po čase omrzelo.

Digitálny nomád na Bali

Fotka z nomádenia na Bali.

Povedal by si o sebe, že si produktívny? Máš nejaký tip na produktivitu, ktorý ti NAOZAJ fungoval?

Myslím si, že som.

Funguje mi Inbox Zero (prázdna e-mailová schránka) a “The One Thing”, čiže jedna najdôležitejšia vec, ktorú ráno spravím ako prvú a až potom sa pustím do mailov a ostatných vecí. Tiež sa snažím nemultitaskovať, čo mi fakt pomáha. Napríklad keď píšem tento rozhovor, tak mi chodia maily a ľudia mi píšu na Slacku, ale neskáčem z okna na okno a sústredím sa iba na písanie.

Tip od Rolanda: Viac o inbox zero si môžete prečítať v tomto článku na blogu Visibility.

Tri nástroje, bez ktorých si už nevieš predstaviť svoju prácu?

Trello, Slack a Google Analytics.

Tri knihy, ktoré by si odporučil niekomu, kto chce podnikať online?

Restart, The ONE Thing a Ukáž, co děláš.

Poznámka Roland: The One Things som si na Peťove odporúčanie prečítal a je to bomba!

Kde ťa môžu ľudia kontaktovať? A môžu vôbec? :D

Jasné, že áno!

Môžu mi napísať mail na peter@chodelka.sk, prečítať si môj blog www.chodelka.sk alebo ma kontaktovať priamo cez FB stránku.

Na záver: Na ktorý z článkov na tvojom blogu si najviac hrdý?

Asi na toto zhrnutie predošlého roku.

Ďakujem za skvelý rozhovor. Nech sa darí aj naďalej! :)

Páčil sa vám tento rozhovor?

Potom sa vám bude páčiť aj Peťov e-book (čítal som ho, takže viem). Kúpiť si ho môžete na tomto odkaze.

Ak máte na Peťa nejaké otázky, napíšte ich do komentárov. Rád vám ich zodpovie. :)

4.8/5 - (5 votes)

4.8/5 - (5 votes)

Čo tak ešte jeden článok?

2 komentáre

  1. Peter

    Zdravím, veľmi sa mi páči spôsob rozhovoru a, samozrejme, odpovede. Práve som si zakúpil e-book, teším sa na prípravu svojho blogu.
    Som absolútnym zástancom zdieľania vedomostí bezplatne, napriek tomu, že v súvislosti s tým mám zatiaľ viac problémov ako úžitku :)
    Takéto články sú presne to, čo potrebujú otvorení ľudia na Slovensku ako povzbudenie.
    Vďaka.

    Odpovedať
    • Roland Vojkovský

      Zdravím, Peter,

      som rád, že sa vám článok páčil. Peťov e-book je skvelý pre každého, kto chce začať s affiliate marketingom. Ak by ste mali ohhľadom blogu nejaké otázky, pokojne mi napíšte. :)

      Odpovedať

Odoslať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Share This