8 spôsobov, ako byť len ďalším nevýrazným blogerom

Nepríjemné, že?

Po tom všetkom, čo ste pre svoj blog spravili ešte stále nevidíte prijateľné výsledky. Na vaše články kliká málo ľudí a ešte menej si ich číta.

Je to ako keby bol váš blog pre ostatných neviditeľný.

Nedôveryhodné zdroje tvrdia, že každý deň sú zverejnené 2 milióny nových príspevkov. Prečítali ste to správne, každý deň 2 milióny ľudí publikuje svoj článok a dúfa, že práve oni vďaka nemu získajú nových návštevníkov, odberateľov a klientov.

Väčšina z týchto príspevkov ale zapadne prachom a skončí niekde na 8. strane v Google vyhľadávaní…

Otázka znie: Čo robiť, aby vaše články, s ktorými ste sa trápili dlhé hodiny, takto neskončili?

No, najprv sa pozrime na to, čo nerobiť.

Pripravil som si pre vás zoznam 8 spôsobov, ako byť len ďalším blogerom, o ktorého nikto ani nezakopne.

Pripravený?

#1: Píšte o sebe

 

Písanie o sebe je jednou z najlepších ciest, ako sa dostať do večného blogového zatratenia.

Hneď zo začiatku sa dostávame ku kontroverznému bodu. Tak to mám rád.

V období, kedy blogovanie vznikalo boli populárne blogy, kde ľudia písali o tom, čo prežívajú, aký mali deň a čo im práve beží hlavou.

Vtedy nebolo tak veľa blogov ako dnes a ak mal niekto zaujímavý život, tak mal slušné šance na čitateľov. Dnes je situácia iná.

Čitatelia sa pozerajú na seba Ak im nejaký článok priamo nepomôže s problémom, ktorý majú alebo ich dostatočne nezabaví, tak si ho neprečítajú. Nemajú dôvod.

Samozrejme, populárni ľudia môžu ďalej písať o sebe a pár ľudí si to čítať bude.  Ale vy a ja práve nie sme z tých najpopulárnejších, však?

My musíme písať také články, ktoré ľuďom dajú hodnotu. Z ktorých si môžu niečo zobrať, aplikovať do svojho života a profitovať z toho.

Ak sa do týchto článkov zmestí príbeh o tom, ako ste si s daným problémom poradili vy, tak ho tam dajte. Ale nepíšte svoj blog ako denníček. Prosím.

Tip: Ak vaša story nepridáva do článku hodnotu, tak ju do článku nedávajte. Ak ale vďaka nej viete čitateľovi dať viac a navyše je zaujímavá, tak ju tam hoďte. Ľudia milujú zaujímavé príbehy. A keď bude váš článok so story hotový, tak mi ho pošlite a rád sa na neho pozriem ;)

Tip 2: Nebavia vás „vyučujúce články“? Potom máte len 1 možnosť – písať zábavne. Ale to je oveľa ťažšie. Mne to vôbec neide. Vždy keď sa snažím pridať do článku niečo vtipné, tak to nikto nepochopí a všetci majú pochybnosti o mojom duševnom stave. Ak chcete písať vtipne, berte si príklad od Mladého Hejtera.

Odporúčané čítanie:
Návod ako NAPÍSAŤ ČLÁNOK, ktorý buduje vaše meno experta a získava zákazníkov (Martin Mažár, ExpertNaPredaj.sk).

#2: Šetrite na doméne a hostingu

 

nesetrite-na-domene-hostingu

Túžite, aby váš blog ostal v čo najväčšej tajnosti? Tak toto je jeden zo zaručených spôsobov, ako to dosiahnuť.

Doména s web hostingom stojí okolo 40€ ročne. To je približne toľko, čo miniete za jeden pekný večer v meste.

Ak si namiesto naozajstnej domény .sk radšej vyberiete .niečo.sk, dávate tým celému svetu najavo, že vášmu blogu neveríte. Vyjadrujete, že si nestojíte za tým, čo tvoríte natoľko, aby ste do toho investovali 3€ mesačne. Pozastavte sa nad tou poslednou vetou.

Jediný spôsob, ako vybudovať úspešný blog je vlastná doména s kvalitným hostingom, za ktorý si platíte.

Neexistuje ani 1 dôvod, prečo by ste chceli mať váš blog na cudzej doméne.

Za to, že dostanete „priestor zadarmo“ si na VÁŠ blog hodia ICH reklamu. A čo je ešte horšie, robíte im promo už samotným názvom vašej stránky.

Tip: Ak ešte nemáte blog na vlastnej doméne, choďte hneď teraz na WebSupport, kúpte si .sk doménu za 14,76€ (ak je to slovenský blog),  ku tomu si zoberte The Hosting  a nainštalujte si na web WordPress. 

Odporúčané čítanie:
Blogujeme na WordPresse: 1. Kde si založiť blog? (Monika Zbínová, monicqa.sk) – v tomto článku nájdete alternatívy ku stránke na WordPress. Pre vaše potreby nedostačujúce alternatívy :)
23 presvedčivých dôvodov, prečo používať WordPress (Roland Vojkovský, WP.sk)

#3: Buďte slušný a stále odkladajte zber emailov

 

zber-emailov

Pri vstupe na môj blog ste mohli vidieť túto ponuku.

Ako blogeri toho nemáme veľa.

Ľudia sa ku naším článkom dostanú cez Google alebo sociálne siete, prečítajú si časť z nich a potom odídu a vrátia sa až vtedy, keď ho znova uvidia vo svojich novinkách na Facebooku alebo im to vyskočí v Google. Ak vôbec ešte niekedy prídu.

Emailová databáza je to najcennejšie, čo môžete ako bloger mať.

Príklad z praxe: Váš článok niekto zdieľal na Facebooku. Pár jeho priateľov si na neho kliklo. 15 z nich si váš článok aj dočítalo. A… odišli.

Väčšina z nich sa na váš blog už nikdy nedostane. Nemáte na nich kontakt a môžete len dúfať, že prídu znova.

Ak ale máte databázu 300 ľudí, môžete si byť istý, že na všetko, čo vytvoríte viete dostať minimálne 50 párov očí. A títo ľudia sú práve tá skupina, ktorej sa páči váš obsah a u ktorej je najväčší predpoklad, že ho pošlú ďalej.

Fanúšikovia a followeri ani zďaleka nemajú takú hodnotu, ako email odberatelia. A neverte tomu, len preto, že to vravím ja. Toto povedal aj človek, ktorého marketing na Facebooku živí, Peter Čelko v rozhovore pre môj blog.

Ja chápem, že sa môžete cítiť nepríjemne, keď sa snažite dostať od ľudí ich email. Ale bez emailov váš blog neprežije.

Ak poskytnete ľuďom dostatočný dôvod na to, aby vám svoj email dali a následne sa o nich budete pekne starať (to znamená žiadny spam, odpisovanie na ich otázky…), tak ľudia budú radi, že vás odoberajú.

Odporúčané čítanie:
Co e-mail marketing je a co není (Jakub Čižmař, JakubCizmar.cz)
Email marketing: Všetko, čo potrebujete vedieť (Vojkovsky.sk)

#4: Píšte len pre svoj blog

 

Priznávam sa.

Až doteraz som sa aj vyhýbal akémukoľvek písaniu pre ostatné blogy. Hovoril som si: „Veď ak mi za to nechcú zaplatiť, tak si to radšej hodím na svoj blog.“

Takto som si ale ubližoval. Keďže som písal obsah len pre môj blog, okrádal som sa o návštevníkov, ktorí by prišli z iných blogov a o spätné odkazy, ktoré mi pomôžu získať viac návštev z Google.

Vo februári som sa rozhodol, že to zmením. Napísal som Peťovi Nemčokovi z WP.sk a dohodol som sa s ním, že pre tento blog napíšem článok. Zadarmo, len za odkaz na môj blog.

O pár týždňov neskôr, ste na najväčšom slovenskom blogu o WordPress mohli vidieť toto:

hostovsky-prispevok-na-wpsk

Článok mi trval približne 5 hodín a 30 minút. A výsledky?

Odkaz z WP.sk ovplyvnil návštevnosť z Google viac, ako som čakal. Porovnal som 2 týždne pred publikovaním článku na WP.sk a po ňom. Rozdiel v návštevnosti z vyhľadávania počas týchto 2 týždňov bol až 58,82%.

Organické vyhľadávanie po tom, čo som publikoval článok na WP.sk

Samozrejme, môj blog postupne „dospieva“ a tým naberá autoritu v očiach Google. Pár percent vďaka tomu pribudnúť mohlo, ale určite nie 59%.

Náhoda tiež mohla zohrať nejakú úlohu, ale nech už som v Google Analytics porovnával hociaké obdobia, vždy mi po príspevku na WP.sk vyšiel nárast návštevnosti z Google minimálne o 50%.

Nie je prekvapením, že niekoľko ľudí sa zo spomínaného článku aj prekliklo na môj blog. Tu môžete vidieť štatistiky návštevnosti z iných stránok od dňa, kedy bol článok publikovaný (18.2) po 22. marec.

sprostredkovana-navstevnost

Návštevnosť z WP.sk jednoznačne vedie.

Tip: Poobzerajte sa po populárnych blogoch, ktoré sa zameriavajú na podobnú tému ako vy. Napíšte im, či by ste pre nich mohli napísať článok zadarmo (iba za odkaz) a navrhnite im aj nejakú tému.

Ak sa im budú páčiť články na vašom blogu, tak máte skvelé šance dostať váš obsah pred úplne nové publikum.

Na článku si dajte záležať ešte viac, ako na článkoch pre váš blog. Potom budete mať tie najlepšie šance, že váš článok naozaj publikujú.

Odporúčané čítanie:
Guest Blogging: The Ultimate Guide (ViperChill.com) – bohužiaľ, v slovenčine ani češtine som toho veľa o blogovaní pre cudzie blogy nenašiel.

#5: Dajte si na svoj blog otravnú reklamu

 

otravne-reklamy

Bol vám predaný sen. Sen, že jedného rána vstanete a budete sa vytešovať z toho, koľko peňazí vám cez noc zarobil váš blog. Automaticky, cez reklamu.

Ľudia si už dlho spájajú blogovanie s reklamou. Keď sa pýtam začínajúcich blogerov ako plánujú zarobiť zo svojho blogu, tak ich odpoveď je väčšinou:

„Dám si na blog reklamu. Ľudia si prečítajú môj článok a potom možno kliknú na reklamu a ja z toho zarobím!“

Vtedy to príde. Som to ja, ktorý im musí zničiť sny.

PPC reklamy typu Google Adsense sú ten najhorší spôsob, ako speňažiť váš blog. Viem, je to šokujúce. Niečo, čo vám príde na um ako prvý spôsob monetizácie je to najhoršie, čo môžete spraviť.

Ale vy mi zatiaľ neveríte..

Takže tu je 5 dôvodov, prečo by ste na stránke naozaj nemali mať cudziu reklamu:

1. Aj tak z toho nič nezarobíte

Na to, aby ste niečo z reklamy zarobili, si na ňu najprv musí niekto klinúť.

Viete, aká ja priemerná šanca, že niekto klikne na reklamu na vašej stránke?

Okolo 0.1%. Teda každý tisíci človek.

Povedzme, že objednávateľa reklamy stojí 1 prekliknutie 50 centov. Google si nechá 32%, takže vám ostane 34 centov.

Pri týchto číslach potrebujete mať mesačne 3000 návštev, aby ste zarobili 1,02€. A verte mi, ak vám chodí na blog okolo 100 ľudí denne, môžete si mesačne zarobiť viac ako 1 euro. To vám garantujem.

Už v roku 2006 (čo je na internete niečo také ako v reálnom živote obdobie pred Kristom)  sa jeden z najväčších odborníkov na online marketing v našich končinách, Marek Prokop, vyjadril o Adsense takto:

AdSense jsou fajn pro studenty, kteří potřebují z něčeho zaplatit hosting, ale pokud chcete na internetu opravdu vydělávat, začněte si včas hledat něco jiného.

Je vzácne nájsť citát o online marketingu, ktorý platí aj 10 rokov, ale toto je jeden z nich.

Update: Nedávno som o tejto téme našiel veľmi relevantnú case study. Dušan Hruška, ktorý prevádzkuje populárny magazín svetbohatych.com napísal pre svoj osobný blog článok s názvom „Výsledky: Dá sa zarobiť v Google Adsense?“. Skratená verzia je taká, že sa jeho reklamy zobrazili 214 171-krát a prinieslo mu to len 119€. Typický blog nemá šancu dosiahnúť toľko zobrazení reklamy, takže zárobok blogera by bol oveľa nižší.

2. Kvôli reklamám budete vyzerať nedôveryhodne

Poznáte to: Na Facebooku vás zaujme článok na zahraničnom webe a kliknete na neho. Prečítate si zaujímavý obsah a pod článkom na vás čakajú reklamy typu:

  • Single mother in Košice makes 1,000€ a day.
  • 1 SHOCKING weight loss tip from Slovakia: Scientists can’t understand!

A podobné nezmysly…

Aj keď je pravdou, že tieto stránky nepoužívajú reklamu od Google Adsense, pointa ostáva rovnaká – reklamy spôsobia to, že z blogu, ktorý priniesol cool článok sa stáva len niečo, čo na vás chce zarobiť.

Ďalším nepríjemným dôsledkom cudzej reklamy je to, že niektorí návštevníci ani nevedia, že so stránkami na ktoré odkazujete nemáte ani nič spoločné. To platí hlavne u staršej generácie.

3. Spomalí to váš blog

spomali-to-vas-web

Všetci sa zhodneme na tom, že stránky, ktoré sa načítavajú pomaly nemajú návštevníci v láske, však?

Ak by aj nie, tak vám to dokáže táto infografika.

Steve Souders, expert na rýchlosť web stránok, meral vplyv reklám na rýchlosť web stránky a reklamy od Google Adsense označil za veľké spomalenie.

4. Existujú oveľa lepšie spôsoby, ako zarobiť

Jednoznačne najlepší spôsob, ako zarobiť na svojom blogu je vytvoriť vlastné produkty alebo služby. Nič iné sa ani len nechytá.

Keďže píšete pre vaše publikum a (snáď) s ním aj komunikujete, tak presne viete, čo potrebujú. Viete, aké sú ich problémy a starosti a máte na nich liek.

Ten liek im môžete podať v rôznej forme:

  • ebook za 10€
  • online kurz v hodnote 90€
  • konzultácie zoči voči (osobne alebo cez Skype)
  • alebo môžete ich najväčší problém vyriešiť sami (čiže ponuknúť službu) a dostať za to zaplatené

Existujú aj iné dobré spôsoby, ako zarobiť na svojom blogu?

Áno, existujú. Ak neviete prísť na to, čo by ste mohli pre svojich návštevníkov vytvoriť vy, môžete sa pozrieť na produkty iných firiem, ktoré ponúkajú províziu.

Dôležité je, aby ste pred tým, ako začnete propagovať nejaký produkt ho aj naozaj používali a boli s nim spokojný. Nikdy nepropagujte niečo, čo ste si sami nekúpili.

Príklad: Nikdy si nespravím vlastnú hostingovú spoločnosť, všetky moje weby sú hostované u WebSupportu a preto nemám problém ich odporúčať. Nie som schopný tvoriť WordPress témy, tak odporúčam StudioPress, s ktorým som nadmieru spokojný. 

5. Budete sa musieť zaregistrovať kvôli DPH (ako osoba registrovaná v zmysle § 7a zákona o DPH)

A nikoho nezaujíma, že ste z reklamy zarobili len 7€. Ak nechcete prekračovať zákon, budete sa musieť ešte pred umiestnením reklamy zaregistrovať na daňovom úrade.

Okrem toho budete musieť podávať súhrnné výkazy vášmu daňovému úradu a po každom pripísaní peňazí na účet vyhotoviť faktúru pre Google. Proste samá byrokracia.

Viac si prečítate v článku Google Adsense a DPH: ak chceš zarábať, musíš sa registrovať od Petra Furmaníka.

Odporúčané čítanie:
13 Reasons Why Blog Ads Are a Silly Monetization Strategy (And What to Do Instead). (Sarah Peterson, BoostBlogTraffic.com)

#6: Blogujte o téme, ktorá nikoho nezaujíma

 

Blog nie je rovnako dobrá stratégia pre všetky odvetvia.

Výživová spoločnosť, ktorá si buduje vlastný fitness blog? Skvelý nápad!

fitness-blog

Predajca výživových doplnkov GymBeam to robí správne.

Blog pre firmu, ktorá prenajíma žeriavy? Ehm, nie tak celkom.

Ak neblogujete len pre radosť z písania, ale chcete zo svojho blogu aj niečo zarobiť, je nevyhnutné, aby ste si vybrali vhodnú tému.

Čo znamená vhodná téma?

Taká téma, ktorá ľudí zaujíma a za ktorú sú ochotní zaplatiť. Spojku „a“ som vybral zámerne. Nestačí mať buď jedno alebo druhé.

4 oblasti, v ktorých zarobíte najviac

Poďme sa na to pozrieť z iného pohľadu. Povedzme, že ešte nepodnikáte (čiže nemáte vlastnú firmu, pre ktorú by malo zmysel písať články), chcete blog a je vám jedno, o čom budete písať. Hlavne nech to niečo zarobí.

Potom sa zamerajte na jednu z týchto oblastí:

  • zdravie
  • bohatstvo
  • vzťahy
  • finančne náročné hobby

Dá sa zarobiť aj v iných oblastiach, ale tieto fungujú najlepšie. A to kvôli tomu, že každý z nás chce byť zdravý, šťastný a finančne zabezpečený.

#7: Investujte viac času do SEO ako do promovania obsahu

 

seo-zaklady

Aj ja som si založil blog a hneď som začal riešiť, ako sa dostať na prvé miesta v Google. Strávil som hodiny a hodiny čítaním článkov o SEO stratégiách. A musím uznať – nestálo to za to.

Ako začínajúcemu blogerovi vám o SEO stačí vedieť len pár vecí:

  1. Prvý rok nemá zmysel ho nijak výrazne riešiť.
  2. Základom SEO sú spätné odkazy z relevantných a dôveryhodných stránok. Ak máte príležitosť nejaký získať, urobte to.
  3. Odkazy, ktoré sa dajú ľahko získať sú takmer vždy bezcenné.
  4. Prvú výraznejšiu návštevnosť z Google môžete čakať najskôr 3 mesiace od vášho prvého článku.
  5. Ako správne používať HTML nadpisy.
  6. Ako používať Yoast SEO plugin.

Nedajte sa strhnúť tvrdeniami, že SEO je to, čo spasí váš blog. Viete čo naozaj posunie váš blog vpred?

Ostatní blogeri. Oni už majú autoritu v odbore, do ktorého vy ešte len chcete preniknúť. Ak si ich dokážete získať na vašu stranu, máte vyhrané. Títo ľudia do veľkej miery rozhodujú o vašom úspechu a neúspechu.

Ako si ich ale získať?

V prvom rade si uvedomte, že oni nepotrebujú vás ale vy ich. Nič vám nedlhujú. Jediný spôsob, ako od nich niečo dostať je niečo ponúknuť. O tom písal aj  Zdeněk Dvořák, úspešný linkbuilder a bloger, v tomto článku.

Odporúčané čítanie:
Linkbuilding v roce 2016 (Míša Vránová, LadyVirtual.cz) – ak ste rozhodnutý získavať nové odkazy pre váš blog, tak si určite prečítajte tento článok. A potom si ho uložte do záložiek a vracajte sa k nemu.
10 príkladov ako získavam spätné odkazy a ako to môžete robiť aj vy (Gabka Kreheľová)

#8: Použite tému zadarmo, o ktorej nič neviete

 

tema-zadarmo

Poznámka: Táto téma naozaj existuje.

Ako každý, aj ja som začínal na téme zadarmo (nie, naozaj nie na tej na obrázku). Prišlo mi hlúpe si platiť za niečo, čo nemusím.

„Veď aj tak možno s tým zachvíľu prestanem a zbytočne len vyhodím peniaze.“

Keď som sa ale rozhodol brať svoj blog vážne, kúpil som si prémiovú tému. Konkrétne túto.

 

metro

 

Stála ma približne 90€, ale bola to jedna z najlepších investícii v mojom živote.

Za túto cenu som dostal elegantný a čistý dizajn a skvelú rýchlosť načítania. Bonusom je to, že téma je nakódovaná podľa tých najlepších SEO štandardov, takže ak mi aj neprinesie prvé miesta vo vyhľadávaní (čo neprinesie), tak určite mi ani neuškodí.

Nepochybujem, že sa dá vytvoriť kvalitný blog aj na téme zadarmo. Ale ja by som to nerobil.

Témy zadarmo majú oproti tým plateným výrazne nevýhody:

  • žiadna podpora – ak sa niečo pokazí, ste na to sám
  • odkaz na autora v pätičke – na svojom webe ste povinný robiť reklamu niekomu inému, bez nároku na odmenu
  • tie, ktoré sú dobré, sú aj veľmi rozšírené – takže nemusí byť ťažké nájsť stránku, ktorá vyzerá ako dvojča tej vašej
  • málo funkcií
  • pomalé načítanie
  • sú viac náchylné na útoky hackerov

Poznámka: Nie každá free téma má všetky tieto problémy, ale veľa z nich áno. Ak ešte len chcete začať s novým blogom, odporúčam vám to spraviť rovno na prémiovej téme. A ak už blog máte, tak vám odporúčam na prémiovú tému prejsť.

Odporúčané čítanie:
Aký je rozdiel medzi WordPress témami zadarmo a platenými témami (Ľubo Jurík, EvolutionStartup.com)
7 Warning Signs Your Free WordPress Theme is Sabotaging Your Blog (Mary Fernandez, BoostBlogTraffic.com)

Záver

 

Keď sa pozriete na tento článok, tak môžete byť trochu smutný. Možno ste zistili, že robíte 1 z týchto chýb, možno ich robíte 5.

Existuje ale niečo ešte horšie, ako robenie všetkých týchto chýb. Viete čo to je?

Vzdanie sa.

Je dobré vedieť, že všetci úspešní blogeri toho najprv veľa pokašľali.

Ja som založil blog v angličtine, pracoval na ňom mesiace, dostal trochu kritiky a hneď sa na to vykašľal.

Ale som tu. Píšem. Blogovanie ma stále baví a začína mi prinášať ovocie.

Tento článok som mohol po uverejnení poslať viac ako 300 ľuďom, ktorí mi dôverujú s ich emailovou adresou (cením si to, priatelia!).

Z času na čas dostanem komentár alebo email, kde mi niekto ďakuje, že vďaka mne sa mu podarilo to, s čím sa dlho trápil.

Práve pripravujem službu, ktorá mojich čitateľov nebude stáť ani euro navyše a ja z toho niečo zarobím.

Keď sa pýtate mňa, tak blogovanie za to stojí.

Ako vždy, ak máte čo povedať (alebo sa chcete niečo opýtať) tak mi napíšte komentár alebo email. Budem sa tešiť.

Update, 23.4.2016: Na blogu Lamič.cz sa práve objavil článok s 11 blogerskými chybami, kvôli ktorým si váš blog nikto nečíta. Ak som na vás v tomto článku nebol dosť prísny, tak vám to Lamič vynahradí. 

8 spôsobov, ako byť len ďalším nevýrazným blogerom
5 (100%) 3 votes

Čo tak ešte jeden článok?

Share This