Môj prechod z freelancera na SEO agentúru

Bilancovať svojich uplynulých 12 mesiacov som začal ešte v roku 2015. Vtedy som písal napríklad o mojich dojmoch z vysokej školy, o začiatkoch blogovania či o mojej prvej práci cez internet.

Na konci roka 2016 som zase písal o svojich prvých pocitoch z digitálneho nomádstva a o prvých skúsenostiach z ročnej práce na voľnej nohe. Hlavnou novinkou v reporte z roku 2017 zase bolo to, že som sa naplno sústredil na linkbuilding (čiže off-page SEO).

Minulý rok som túto blogerskú tradíciu porušil. Po pomerne optimistických reportoch z predchádzajúcich rokov som mal v decembri 2018 pocit, že som sa veľmi neposunul. Moje ročné príjmy oproti roku 2017 vzrástli asi o 50%, no okrem toho nebolo o čom písať. Peňazí síce bolo o niečo viac, no časovo aj termínovo som bol na tom podstatne horšie. Posledné, na to čo som mal vtedy chuť, bolo napísať zhrnutie roka.

Tento rok sa však k tradícii vraciam.

Outsourcing, procedúry, checklisty a prvá spolupráca

Procedúry a manuály sú dôležité pre podnikanie

Ako freelancer som si vyskúšal outsourcing. Platil som napríklad za grafické práce, písanie článkov či ich korektúru.

Ak však išlo o jadro toho, čo som robil pre klientov, tak to som vždy robil sám. Myslel som si, že žiadny asistent / freelancer / zamestnanec to nespraví tak dobre ako ja. Vedel som o tom, že existujú procedúry, postupy a guidelines. Avšak vždy som si myslel, že moja práca je taká komplexná, že sa nedá rozmeniť na drobné a je takmer nemožné napísať k nej postupy.

V jednom momente ma však z ničoho nič „osvietilo“. Došlo mi, že nemusím všetko robiť sám. Zrazu som videl, že sa dá celý komplexný proces budovania návštevnosti z vyhľadávačov rozdeliť na množstvo malých úloh. A tak som vo veľkom začal písať procedúry.

Zistil som, že premyslieť, navrhnúť a poprepájať jednotlivé procedúry je jedna z najťažších úloh v podnikaní. Mám za to, že práve náročnosť tohto procesu je dôvodom, prečo tak veľa malých firiem nemá spísané procedúry.

Procedúry postupne pribúdali. S každou ďalšou sa mi otvárali nové možnosti. Ešte v roku 2018 som sa rozhodol dať šancu na užšiu spoluprácu jednej dáme, na ktorú som mal dobré referencie. Zdalo sa, že to bude obojstranne výhodná spolupráca.

Pri „najatí“ prvého človeka som si neurobil žiadne výberové konanie. Jednoducho som začal spolupracovať s prvým človekom, ktorý sa mi dostal pod ruku. Skončilo to tak, ako by ste čakali. S výstupmi som dlhodobo nebol spokojný a celá spolupráca išla do stratena. Toto mi zobralo veľa nadšenia ohľadom outsourcovania a budovania agentúry. Opäť som sa utvrdil v rozhodnutí, že radšej ostanem freelancerom.

Tip na článok: Čo je to outsourcing a čo všetko sa dá outsourcovať

Koniec one man show a začiatok tímu

Vo februári mi ale z ničoho nič pristál v inboxe email, v ktorom som dostal od istého Michala pochvalu za obsah môjho blogu, no aj upozornenie na pár technických a právnych nedostatkov. Na email som reagoval pozitívne a v podstate si vypýtal cenovú ponuku na opravu daných nedostatkov.

V emaile, ktorý mi potom prišiel, bolo okrem cenovej ponuky aj info o tom, že jeho snúbenici Lenke práve končí materská dovolenka a bola by veľmi vďačná za stáž, ktorá by ju opäť dostala do práce v marketingu.

Slovo dalo slovo a tak sme sa s jeho snúbenicou dohodli na dvojmesačnej stáži. Lenka nikdy predtým nerobila linkbuilding, mala však skúsenosti s marketingom a prácou v agentúre.

Netrvalo dlho a všimol som si, že Lenka je podstatne šikovnejšia ako moja prvá spolupracovníčka. Po jej príchode sa veci v mojom podnikaní dali do pohybu. Konečne som začal stíhať, pre klientov sme urobili viac práce za menej času. Výsledky boli lepšie, klienti spokojnejší, čo sa onedlho prejavilo aj na vyšších mesačných príjmoch.

Spolupráca nám obom vyhovovala a po prvých dvoch mesiacoch som začal Lenke platiť. Začali sme na číslach, aké som si mohol dovoliť. Až dovtedy som robil len sám na seba a prechod z jedného na dvoch ľudí je väčšia zmena, ako by sa mohlo zdať.

Ak by sa na to Lenka pozerala z čisto finančného hľadiska, pravdepodobne by v mojom tíme neostala. Lenka však mala iné priority. Nechal som ju vidieť do firemných financií a dohodli sme sa na odmene, ktorá bola v mojich možnostiach. Veľmi ma teší fakt, že v priebehu necelého roka sme sa vypracovali zo „zadarmo“ cez „nič moc, ale však aspoň niečo“ na „pomerne zaujímavý mesačný príjem“.

Časť tímu okolo Vojkovsky.sk

Fotka: Lenka s Mišom nám spravili aj prehliadku Bratislavy, ako sme ju dovtedy nepoznali.

Remote agentúra – marketingová agentúra, ktorá nemá kanceláriu

Nikdy som nemal klasickú prácu. Moja pracovná kariéra začala tak, že som ešte počas strednej školy začal pracovať cez internet – písal som články a robil WordPress web stránky. Neskôr som začal pracovať sám na seba a našiel si vlastných klientov. S klientmi som komunikoval primárne cez email a telefón. S viacerými z nich som sa nikdy nevidel a napriek tomu (možno práve vďaka tomu? :)) nám spolupráca fungovala výborne. Práca bola dodaná a faktúry zaplatené, čiže spokojnosť na oboch stranách.

Vedel som teda, že ak niekedy prejdem z freelancera na agentúru, tak mojou ambíciou bude ostať 100% nezávislým na lokalite. To znamenalo, že aj môj tím musí celý fungovať len cez internet. Ak mám správne informácie, tak touto cestou chcelo ísť viacero menších agentúr na Slovensku, no žiadna pri tom dlhodobo neostala.

V práci na diaľku vidím obrovské množstvo výhod pre všetky strany. Po niekoľkých rokoch takejto práce by som si len ťažko zvykol na dochádzanie do kancelárie v dopravnej špičke a prácu od ôsmej do piatej. Je to ekonomickejšie aj ekologickejšie riešenie – nemusíte platiť kanceláriu a jej vybavenie ani energie. Necestujem denne do práce, teda šetrím peniaze aj životné prostredie. Pracujem z domu, kde tak či tak platím energie na prevádzku, prípadne môžem pracovať z akéhokoľvek miesta na zemeguli s pripojením na web.

Som presvedčený o tom, že nezávislosť na lokalite a časová flexibilita je jeden z hlavných benefitov práce pre agentúru Vojkovsky.sk. Verím, že aj vďaka nim sa mi podarí v tíme udržať kľúčových ľudí. Navyše ušetríme za kanceláriu. :)

Napriek početných výhodám práca na diaľku nevyhovuje každému. Sú ľudia, pre ktorých je každodenné osobné stretnutie s kolegami veľmi dôležité a nevymenili by ho za viac času a slobody. Tiež existujú ľudia, ktorí nad sebou potrebujú šéfa s bičom, inak nie sú motivovaní niečo spraviť. Ani jeden z týchto typov ľudí však nie je vhodný do našej agentúry. U nás chceme ľudí, ktorým práca na diaľku vyhovuje a robí im radosť.

O práci na diaľku som hovoril s viacerými podnikateľmi, ktorí vyznávajú názor, že na Slovensku sa to tak nedá a oveľa efektívnejšia je tradičná kancelária. Ja robím všetko pre to, aby som im ukázal, že sa mýlia (ahoj Tomáš, ahoj Martin :D).

Zmena právnej formy (a jeden nečakaný benefit)

V októbri som po takmer štyroch rokoch zrušil svoju živnosť a prešiel na eseročku. Finančne to zatiaľ nie je úplne ideálne, no na základe výstupov môjho biznis plánu vidím, že v priebehu roku 2020 by sa firma mala stabilizovať.

Prekvapujúci benefit eseročky oproti živnosti je pre mňa ten, že je to väčšia zábava. Zaplatiť za niečo 1000€ bolo pri živnosti s paušálnymi výdavkami bolestivé. Zaplatiť faktúru na tisíc eur z firmy je oveľa znesiteľnejšie. Prvý dôvod je, že peniaze na firemnom účte neberiem ako svoje vlastné. Druhý dôvod je, že pri každej investícii (napríklad do ľudí alebo do softvéru) sa môžem tešiť aspoň z toho, že mi znižuje základ dane. :)

Z linkbuilderov na komplexnú SEO agentúru

Ďalšia veľká zmena v roku 2019 bolo, že sme neostali len pri linkbuildingu. Linkbuilding síce vždy bude v našej DNA, no kvôli potrebám našich klientov riešime aj on-page a technické SEO. Vďaka tomu vznikla napríklad nová produktizovaná služba Praktická analýza kľúčových slov. Ďalšie služby pripravujeme.

Menej linkbuildingu, viac práce

Ako majiteľ firmy mám viac povinností aj úloh.

V roku 2017 a 2018 bola moja náplň práce jednoznačná – bol som linkbuilder. Klienti mi platili za to, že som im získaval kvalitné odkazy, ktoré následne podporili ich web vo výsledkoch Google-u a priniesli im viac návštevníkov.

V roku 2019 nastala zmena. Okrem toho, že stále riešim aj linkbuilding, pribudli mi ďalšie povinnosti, ktoré súvisia s riadením firmy. Pri živnosti znamenal manažment ľudských zdrojov to, že som si sadol za počítač a pracoval. Cashflow som neriešil, keďže moje výdavky na podnikanie boli nízke a všetky peniaze mi chodili priamo na osobný účet.

Prvé mesiace budovania agentúry mi dali jasne najavo, že ak chcem SEO agentúru, tak zďaleka nestačí rozumieť len svojmu odboru. Okrem toho, že som SEO konzultant, teraz musím byť (viac či menej) aj marketingový riaditeľ, HR manažér, salesák, účtovník a právnik.

Skvele to v článku Dopis budoucím majitelům firem zhrnul popredný český odborník na tvorbu webov Ján Řezáč:

„Firma není o tom, že budete dál pracovat ve svém oboru jako doposud. S firmou se ocitnete v oboru budování firmy a budete muset systematicky řešit vše, co firma potřebuje. Mezi to patří i doručování skvělých výstupů a oborové vzdělávání, ale to bude tvořit tak desetinu vaší nové pracovní náplně.“

Ak vás táto téma zaujíma, tak okrem článku, na ktorý odkazujem vyššie, určite odporúčam prečítať aj Z freelancera agenturou od rovnakého autora.

Každopádne musím podotknúť, že napriek tomu, že mám viac zodpovedností, úloh a celkovo pracujem viac ako predtým, som za túto zmenu veľmi rád. Práca v odbore budovania (SEO) firmy ma baví a napĺňa viac ako len práca v odbore SEO.

Vlastné magazíny

Webový magazín rodinka-spolu.sk

V prvej polovici roka som pri linkbuildingu pre klienta narazil na jednu expirovanú doménu, ktorá už mala niekoľko odkazov, tak som sa rozhodol túto príležitosť využiť. Doménu som kúpil, postavil na nej WordPress web a začal investovať do obsahu.

Postupne som to urobil aj s dvoma ďalšími webmi. Všetky tri stránky sú momentálne úplne na začiatku, no z týchto projektov mám radosť. Pomáhajú mi s nimi šikovní copywriteri a teším sa z toho, že tieto weby začínajú rásť. Magazíny sa pekne dopĺňajú s našimi linkbuilding aktivitami pre klientov, z čoho mám radosť.

Momentálne sú pre mňa všetky magazíny stratové a to očakávam aj počas celého roku 2020. Mojim aktuálnym cieľom je na týchto weboch vybudovať organickú návštevnosť, nie na nich zarábať. Ich monetizáciu budem riešiť najskôr koncom roka 2020.

Ak vás zožiera zvedavosť a chcete si tieto magazíny pozrieť, tak nech sa páči, tu sú:

Výzvy a ciele pre rok 2020

Som si istý, že aj budúci rok bude, rovnako ako ten uplynulý, plný výziev. Pracovne nás čaká hlavne budovanie tímu, dizajn nových služieb, tvorba nových procedúr a tiež naše prvé SEO aktivity na českom internete. Ohľadom obratu firmy mám tiež svoju predstavu, tú si však s vaším láskavým dovolením radšej nechám pre seba. :)

Veľkou výzvou bude branding Vojkovsky.sk. Spraviť z osobného blogu agentúru je skvelé, ak ide o SEO. Z hľadiska brandingu? Nie tak úplne.

Pre účely sledovania osobnostného rastu je super si otvoriť osobné články spred 4 rokov a prečítať si, aké veci som vtedy riešil. Keď sa však k tým článkom dostanú noví potenciálni klienti, tak už nemusia pôsobiť ideálne. Všetci predsa chceme vyzerať ako najväčší machri, ktorí za sebou majú len samé úspechy a finančne sme boli za vodou už mesiac po maturite, však? :)

Čo sa týka osobného života, tam je najväčšia výzva jasná. Tehotenský test nám nedávno ukázal dve paličky a očakávaný dátum príchodu nášho prvého potomka je koniec júla. Už len písanie týchto riadkov vo mne vzbudzuje silné emócie – na jednej strane sa veľmi teším, na druhej strane cítim veľký rešpekt. Uvidíme, ako budem celú situáciu vnímať takto o rok. :)

Záver

Rok 2019 hodnotím veľmi pozitívne. Som vďačný Bohu za to, že som v tomto roku mohol (lepšie) spoznať množstvo skvelých ľudí, ktorí obohatili môj život po pracovnej aj osobnej stránke. Týmto pozdravujem Michala s Lenkou, Martina s Dankou, Veroniku, Peťa a tiež Mišku – najnovšiu členku tímu, od ktorej si veľa sľubujem. Každý z vás urobil môj rok 2019 lepším a za to vám ďakujem. :)

Ďalšie zaujímavé CZ/SK reporty

Miloš Lácha

Mário Roženský

František Szabó

Štefan Polgári

Karel Dytrych

Bronislav Markowicz

5/5 - (2 votes)

5/5 - (2 votes)

Čo tak ešte jeden článok?

6 komentárov

  1. Broněk

    Ahoj, díky za ten přehled. Já si to co popisuješ (přechod z freelancera na firmu/agenturu) zažil 4 roky zpět a nelituji.

    Sice to ze začátku byl celkem boj a slušná změna, ale dneska jsem za to rád. Všechno má svoje, ale mít kolegy a tým lidí kolem sebe (a nebýt na to sám) na to nic nemá :).

    Jinak pěkný report, přidal jsem ho do svého přehledu.

    Pokud by tě zaujal můj report: https://www.bronislavmarketing.cz/report2019/, klidně si ho taky přidej. Díky, Broněk

    Odpovedať
    • Roland Vojkovský

      Ahoj,

      ďakujem za komentár. Je to vcelku náročný proces, ale aj mne sa už zdá, že to stálo za to. :)

      Veľmi pekný report, pridaný do článku. Ďakujem, že si spísal tvoju skúsenosť s burnoutom a za výzvu spomaliť.

      Odpovedať
  2. Michal Hardyn

    Ahoj, moc díky za zajímavý report. Začít pracovat s týmem je solidní výzva. Držím palce a budu se těšit na shrnutí zkušeností za rok, to bude jistě taky zajímavé. Trochu mi trvalo dokončit moje shrnutí roku 2019. Tak zde:

    Shrnutí roku 2019 ???
    ? první TV kampaň pro TIPLI
    ? první mobilní appka pro TIPLI připravená
    ? 50.000.000 Kč v tržbách z affiliate a reklamy
    ? ambice teď překonat 100.000.000 Kč v tržbách
    ? koupání v ledu, zhubnutí -5,5 kg, výstup na horu 4.000 mnm
    https://www.hardyn.cz/shrnuti-roku-2019/

    Odpovedať

Odoslať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Share This