12 návykov úspešných blogerov

12 návykov úspešných blogerov
Čo oddeľuje úspešných blogerov od tých neúspešných?
Úspešní blogeri sú rôzni, no majú toho veľa spoločného. Najviac to môžete vidieť, keď sa pozriete na ich návyky.

Spisovateľ Will Durant povedal:

„Sme tým, čo robíme opakovane. Dokonalosť teda nie je čin, ale návyk.“

Poznámka autora: Nie, napriek populárnemu názoru tento citát nepovedal Aristoteles. :)

Otázka znie: Ktoré návyky vedú k úspechu v blogovaní a v online podnikaní?

#1: Píšu veľa a pravidelne

 

Poznáte ten pocit, keď sa tešíte na nový album od vašej obľúbenej skupiny? Či na novú knihu od vášho spisovateľa č.1?

Dajte tento pocit vašim čitateľom.

Publikujte pravidelne a prinášajte obsah, ktorý čitateľov obohatí. Pravidelnosťou si vaše publikum navykne čakať od vás stále niečo nové. A to je to, čo chcete, nie?

Pravidelnosť vám tiež pomôže udržať sa vo forme a stále sa posúvať ďalej. Sú dni, kedy sa mi naozaj nechce písať, ale keď si uvedomím, že som už 3 týždne nepublikoval nič nové, dostihne ma pocit viny a jednoducho niečo napíšem.

Tip: Ak sa chcete naučiť tvoriť viac obsahu za kratší čas, prečítajte si môj článok: Nestíhate tvoriť obsah? 13 tipov, ako písať rýchlejšie.

písenie článkov ktoré niečo prinášajú

#2: Spolupracujú s ostatnými blogermi

 

Úspešní blogeri budujú vzťahy s ostatnými blogermi.

Povedal som to už viackrát, ale oplatí sa to zopakovať: Pri blogovaní neexistuje žiadna konkurencia.

Povedzme, že sa chystáte písať blog o cestovaní. V tom prípade vašou úlohou nie je predbehnúť ostatné slovenské blogy o cestovaní. Neexistuje niečo ako súboj u čitateľa. Vy predsa tiež nečítate obsah len na mojej stránke, je tak?

Čo je teda vašou úlohou? Spolupracovať. Napíšte pre nich hosťovský príspevok výmenou za odkaz na váš blog. Opýtajte sa ich pár otázok a publikujte to na vašom blogu ako rozhovor s odborníkom. Zmieňte sa o nich v článkoch a nechcite za to nič. Možností je veľa. :)

Aby ste vedeli, že to s tou konkurenciou naozaj myslím vážne: Až donedávna som mal jediný blog o blogovaní na slovenskom internete. Potom mi napísal Dominik a ja som sa dozvedel o novom blogu, Harmanis.sk.

 

Ak chcete v blogovaní naozaj uspieť, musíte byť tímovým hráčom.

Screenshot z mojej FB stránky, na ktorej som zdieľal Dominikov kurz. Len tak.

Mnoho ľudí by začalo panikáriť a báť sa, či im táto „nová konkurencia“ neukradne všetkých klientov. Ale takto to v blogovaní nefunguje.

Prajem Dominikovi, aby sa mu darilo. A nielen preto, že som dobrosrdečný človek.

Vysvetlím to takto:

Aktuálne (február 2017) je v mojej databáze emailových kontaktov niečo cez 1 000 ľudí. Keď Dominik udrží tempo, ktoré sľubuje (1 článok týždenne), 1 000 odberateľov prekročí oveľa skôr ako za rok.

Povedzme, že s Dominikom ostaneme kamaráti a o rok budeme mať obaja v databáze 2 000 ľudí.

Otázka: Sú v našej databáze tí istí ľudia?

Samozrejme, že nie! Mnoho ľudí na mojom zozname ani nebude tušiť, že aj Dominik píše niečo o blogovaní a naopak.

A teraz si predstavte, že v roku 2018 vytvorím video kurz, povedzme za 50€, kde ľuďom krok za krokom ukážem, ako vybudovať úspešný blog, ktorý zarába. Myslíte, že je to niečo, o čo by mohli mať záujem ľudia v Dominikovej databáze?

Jasné!

A tak po tom, čo svoj kurz odpromujem „svojim ľuďom“, ponúknem Dominikovi 50% z každého predaja. Dominik potom použije svoje copywritingové zručnosti, napíše email, z ktorého „padne“ 40 predajov.

40 predajov x 50€ = 2 000€ / 2 osoby = 1 000€ pre každého z nás.

Jasné, je to len teoretický príklad, ale o čísla vôbec nejde.

Práve som vám ukázal, ako by sme vďaka spolupráci obaja zarobili slušné peniaze navyše.

A to hovorím len o tej spolupráci, ktorá sa najľahšie meria. Okrem toho si určite budeme odkazovať na články, vzájomne zdieľať obsah a podobne.

Konkurencia v blogovaní neexistuje. Preto budujte vzťahy a win-win spolupráce.

#3: Budujú si originálnu značku a dobré meno

 

Blogovanie (alebo akákoľvek iná tvorba obsahu) je tou najlepšou cestou, ako si vybudovať dobré meno a „stať sa značkou“.

Ja som si vybudoval značku tým, že som písal (a stále píšem) obsiahle články o blogovaní, WordPresse a online podnikaní všeobecne. Rád idem v článkoch do detailov a vždy sa snažím priniesť ten najlepší obsah o danej téme na slovenskom internete.

Píšem články, na ktoré si môže kliknúť aj úplný začiatočník a o 10 minút neskôr už bude vedieť, čo má robiť. To je moja značka.

Dajme si aj iný príklad. Zo slovenského online prostredia ma veľmi baví blog Truniversity. Jakub píše k veci, bez zbytočných rečí, používa cool slová ako „prehajpovať“ a „biznis owner“ a niekedy mu príprava na článok zaberie aj 22 hodín (napríklad tento prieskum reklamných agentúr).

Ďalší skvelý príklad je Peter Furmaník z ĽudskouRečou.sk.

Galavečer Bloger roka 2015 spolu s manželkou Henrietou, Peťom Furmaníkom a Jarom Dodokom

Fotka z galavečera Bloger roka 2015, na ktorej sme spolu s Peťom Furmaníkom (vpravo) a Jarom Dodokom (vľavo).

Peter píše o účtovníctve a podnikových financiách tak, že tomu rozumie aj bežný človek. Na jeho blog som sa dostal cez Google a po pár článkoch som mal jasno v tom, koho chcem za účtovníka. Neskôr som ho spoznal aj osobne a stali sa z nás dobrí priatelia. To asi vidno aj z fotky vyššie. :)

A takto to funguje. Buďte sami sebou, tvorte užitočný obsah a nechajte ľudí, nech si vás obľúbia.

budovanie značky a mena

#4: Majú radi tému, o ktorej píšu, a idú do hĺbky

 

Píšte o téme, ktorú máte úprimne radi. Vďaka tomu bude pre vás písanie radosťou a budete v ňom vidieť zmysel.

Ak čitateľ vycíti, že vás téma, o ktorej píšete, veľmi nebaví, stratili ste ho.

Choďte do hĺbky. Nikto nechce čítať tých istých “10 zaručených rád na XY”, ktoré nájde na 20 podobných weboch. Prineste niečo nové.

Väčšina ľudí píše plytké články, ktoré čitateľom takmer nič nedajú. Nebojte sa napísať dlhší článok.

Neverte tomu, že ľudia dnes už nečítajú. Stále je tu dosť ľudí, ktorí sa chcú vzdelávať a chcú ísť do hĺbky.

#5: Vedia, pre koho píšu

 

Každého človeka zaujíma niečo iné. Preto sa nedá zapáčiť všetkým.

Ak budete písať napríklad o podnikaní, ťažko sa zapáčite niekomu, kto si myslí, že všetci podnikatelia sú podvodníci. Ak budete mať blog o hre na gitare, tak vaše publikum budú tvoriť len tí, ktorých to zaujíma.

Preto by ste si mali zvoliť svoje publikum a vedieť, pre koho píšete. Definujte si svoju cieľovú skupinu. Nikdy sa nesnažte písať blog pre všetkých.

Príklad: Blog Vojkovský.sk je zameraný na 2 skupiny ľudí.  Prvou z nich sú malí podnikatelia, ktorí chcú vďaka blogovaniu zvýšiť svoje príjmy a vybudovať  si dobré meno. Druhou sú najčastejšie mladí ľudia, ktorí chcú vytvoriť populárny blog, ktorý im aj niečo zarobí.

Tip: Vytvorte na Facebooku uzavretú skupinu pre vašich odberateľov, kde im budete ponúkať kvalitný obsah šitý na mieru. Nemusia to byť len vaše články. Vlastne bude lepšie, keď občas (nezištne) zazdieľate obsah niekoho iného. Takto budú vaši fanúšikovia vedieť, že ste človek, na ktorého sa môžu spoľahnúť v danej oblasti a ktorému môžu veriť.

#6: Sú sami sebe šéfom (a otrokom)

 

Online podnikanie (ktoré ide ruka v ruke so strategickým blogovaním) vám dáva tú výhodu, že môžete pracovať kedy chcete a kde chcete. Ste pánmi svojho časopriestoru.

Nie je nič lepšie ako byť sám sebe šéfom. Nič lepšie pre prokrastináciu.

Keď si nedáte pozor, ľahko sa môže stať, že všetok čas, ktorý ste mali stráviť budovaním vášho blogu, miniete na Facebooku alebo pri pozeraní Game of Thrones.

Ja momentálne pracujem 4-6 hodín denne. Zvyšok dňa si čítam, oddychujem alebo si celkovo užívam Da Nang (týmto ďakujem Matoušovi za tip na skvelé miesto).

Toto je tempo, ktoré mi vyhovuje. Nie som ten typ človeka, ktorý s radosťou maká na svojom biznise 10 hodín denne. Preto pracujem menej, ale keď pracujem, tak tomu venujem 100% pozornosti.

Na druhej strane, Janka z Travelhack.me maká aj 60 hodín týždenne. Jej blog ju živí (to o sebe môže povedať len málo Slovákov) a cestovanie je pre ňu tá najväčšia vášeň. Preto vie dať do svojho travel blogu tak veľa času a energie. A keď príde zaslúžený oddych (väčšinou v nejakej exotickej destinácii :)), tak na pár dni vypne a dobije baterky.

Pointa?

Každý úspešný bloger / online podnikateľ si musí nájsť svoj režim, v ktorom je produktívny a hlavne šťastný.

byť pánom svojho času

#7: Rozmýšľajú o blogu ako o biznise

 

Buďme k sebe úprimní: Kedy sme viac motivovaní tvoriť užitočný obsah? Ak za to máme zaplatené alebo ak nemáme?

To, že nás písanie baví a naša téma napĺňa, je silná motivácia. Ak ju však spojíme s vyhliadkou na slušný zárobok, bude nás to motivovať ešte viac. Asi tak päťkrát viac.

Keď publikujete kvalitný obsah, ľudia budú ochotnejší zaplatiť za vaše služby a produkty. A to, že vám ľudia zaplatia, vás znovu motivuje tvoriť obsah. To je dôvod, prečo som sa na blog Vojkovský.sk stále nevykašlal. :)

Každý z nás má iba 24 hodín denne, ktoré rozdeľuje medzi rôzne priority. Ľudia potrebujú z niečoho aj žiť, preto veľa času investujú práve do toho, čo im prináša príjem.

Ak vám prináša príjem blog, venujte do neho viac času a to prinesie svoje ovocie. Avšak ak máte blog len ako hobby, je veľmi pravdepodobné, že mu budete venovať málo času. Niektorí sa na to postupom času vykašlú.

Kvalitný blog stojí veľa času a za ten musí niekto zaplatiť. Preto sa nebojte cez svoj blog ponúkať produkty alebo služby. Ak chcete, aby váš blog prežil, je to nutnosť.

blog ako práca na plný úväzok

#8: Vedia, ako propagovať svoj obsah

 

Staré príslovie hovorí, že keby múdry človek býval čo aj na konci sveta, tak tí, ktorí chcú počuť jeho múdrosť, si ho nakoniec nájdu.

Blbosť.

Ako ho nájdu, ak býva na konci sveta a nevedia, že vôbec existuje? Ak o ňom ľudia nevedia, nikto za ním nepôjde.

Tak isto je to s vaším blogom. Môžete mať skvelý obsah, ale čo s ním, ak ste takpovediac na konci sveta?

Preto nestačí článok publikovať. Treba ho vedieť predať. Neviete ako na to? Prečítajte si 9 vecí, ktoré by ste mali spraviť po publikovaní článku.

#9: Majú víziu a plán, ako ju dosiahnuť

 

mať vízie a plány pre svoju stránku

Kde chcete byť v blogovaní o rok, o dva, o päť? Kým sa chcete stať? Čo chcete odovzdať?

Cesta za cieľom je namáhavá, preto majte svoju víziu pred sebou a odpovedzte si na otázku „Prečo?“.

Prečo píšem to, čo píšem? Prečo vlastne blogujem?

Ja napríklad blogujem preto, lebo ma blogovanie baví a pomáha mi predávať moje služby.

Tip na článok: 16 dôvodov, prečo by ste si konečne mali založiť blog

Už viete, prečo chcete blogovať? Skvelé, teraz si naplánujte cestu za vaším cieľom. Postupné kroky. Presne stanovený plán.

Čo presne musíte spraviť? Koľko článkov napísať? S kým spolupracovať? 

Najlepšie bude, ak sa zaviažete k tomu, že budete pravidelne pridávať nové články. Frekvenciu nechám na vás. Väčšina ľudí odporúča aspoň raz týždenne, ja publikujem raz za mesiac a som v pohode. :)

#10: Veľa čítajú a hľadajú inšpiráciu

 

ako nájsť inšpiráciu pre písanie

Hovorí sa, že každá stagnácia je predzvesťou úpadkuPreto sa musíte vzdelávať.  Nie je spôsob, ako to obísť.

Ak chcete mať úspešný blog, musíte mať radosť z konzumovania hodnotného obsahu.

Ja sa napríklad vždy teším, keď si idem prečítať nový článok od Jona Morrowa alebo sa namotivovať nejakým videom od Garyho Vaynerchuka.

Úspešní blogeri môžu tvoriť nové kreatívne veci len preto, lebo sa sami napĺňajú vždy niečím novým. Iba plný pohár preteká.

George R.R. Martin povedal:

„Ten, kto číta, žije tisíce životov predtým, než umrie. Ten, kto nikdy nečítal, žije len jeden jediný.“

Úprimne povedané, ak by som nemal záľubu v čítaní, určite by som nežil život, ktorý žijem dnes. Pravdepodobne by som bol stále na vysokej, robil to, čo všetci, a dúfal, že si raz nájdem stabilné zamestnanie, ktoré budem mať aspoň trochu rád.

Čítanie je skvelý spôsob, ako ostať kreatívnym. Okrem toho vám to pomôže nestrácať čas problémami, ktoré za vás už iní ľudia dávno vyriešili. Prečo by ste sa sami trápili s nastavením email marketingu, keď na to existuje návod? Alebo na čo sa trápiť výberom WordPress pluginov, keď si to stačí vygoogliť?

Vzdelávajte sa, budujte váš blog a snažte sa o väčšiu návštevnosť, viac odberateľov a viac klientov. Domnievam sa, že je to jediná cesta. :)

#11: Majú zdravý postoj k SEO

 

Dnes sa o SEO hovorí veľmi veľa. Najjasnejšie to vidím vtedy, keď za mnou príde klient, ktorý o online marketingu nemá ani šajnu a chce, aby som mu na stránke „nastavil SEO“. Ehm, takto to nefunguje.

Áno, návštevnosť z Google je veľmi dôležitá pre blogovanie. Osobne mám z organického vyhľadávania približne 50% návštevnosti. Za posledných 30 dní je to 52,4% (ak by som počas týchto 30 dní publikoval článok, toto percento by kleslo a Social by bol oveľa vyšší).

Graf Google Analytics o tom, koľko návštevníkov príšlo na blog Vojkovský.sk za posledných 30 dní

Nie som odborník na SEO, ale moja návštevnosť z organického vyhľadávania rastie takmer každý mesiac.

Aby to neboli len slová do vetra, tu je screenshot z Google Analytics:

Graf toho, ako rástla mi organická návštevnosť vďaka písaniu dobrých článkov

Graf organickej návštevnosti (neplatená návštevnosť z Google), každá bodka predstavuje jeden kalendárny mesiac.

Čo tým chcem povedať? Na to, aby na vašu stránku chodilo z Google každý mesiac viac ľudí, nepotrebujete „robiť SEO“. Stačí tvoriť užitočný obsah a budovať vzťahy s ostatnými blogermi (alebo firmami, ktoré robia to isté, čo vy).

Ak máte vybudované vzťahy, potom nie je problém s nimi dohodnúť hosťovský príspevok alebo ich jednoducho poprosiť o odkaz na váš nový článok.

Samozrejme, raz príde čas, kedy sa vám oplatí investovať čas a peniaze do SEO analýz a linkbuildingu. Ale ten čas príde až vtedy, keď vám na blog bude chodiť niekoľko tisíc ľudí mesačne a váš web bude aj niečo zarábať. Dovtedy tvorte obsah a budujte vzťahy. :)

#12: Prijímajú feedback a kritiku

 

Spisovateľ Patrick Rothfuss v poďakovaní jednej svojej knihy píše:

„Rád by som poďakoval všetkým, ktorí čítali prvé verzie tejto knihy. Je vás strašne veľa, priveľa na to, aby som vás tu mohol všetkých vymenovať, nie však na to, aby som vám bol všetkým vďačný. Nebyť vašej podpory, nepokračoval by som v písaní. Nebyť vašej kritiky, nezlepšoval by som sa.“

Aby sme mohli rásť, potrebujeme solídny feedback a občas aj konštruktívnu kritiku. Takže keď vás ňou raz niekto (neočakávane) obdarí, buďte mu za to vďační.

Záver

 

Už poznáte návyky, ktoré robia rozdiel medzi úspešnými blogermi a blogermi, o ktorých nikto nevie.

Článok ste si prečítali, takže tá ľahšia časť už je za vami. Teraz je na čase aplikovať to do praxe.

Ak poznáte niekoho, komu by tento článok pomohol, tak mu ho prosím pošlite. Alebo rovno kliknite na tú sexy ikonu Facebooku a zdieľajte ho so všetkými.