Email marketing pre začiatočníkov: Všetko, čo potrebujete vedieť

Email marketing návod: Všetko, čo potrebujete vedieť

Email marketing je na Slovensku stále pomerne neznámy pojem. Malí podnikatelia ho správne používajú len zriedka.

A to je škoda, hlavne ak sa pozrieme na štatistiky.

Email marketing v návratnosti investície dokonca prekonáva aj investovanie do SEO a sociálnych sieti. Za dolár vložený do email marketingu je priemerná návratnosť v roku 2015 až $38.

Podľa prieskumu firmy Econsultancy, vďačia spoločnosti email marketingu až za 23% ich celkového predaja.

Predpokladám, že email marketing zatiaľ nepoužívate alebo ste z neho nemali ešte žiadny zisk.

Ako veľmi by sa vám zmenil život, ak by sa váš celkový predaj zdvihol o pätinu a za každé investované euro by ste získali 38€?

Email sa stal tak dôležitou súčasťou našej komunikácie, že v roku 2016 bude podľa odhadov existovať až 4.3 miliardy emailových adries. 91% spotrebiteľov navyše uvádza, že svoj email kontroluje minimálne raz za deň.

Email marketing je dôležitý zdroj príjmov. Veď až 44% majiteľov email schránok si za posledný rok niečo kúpila na základe reklamného emailu.

Čo je to vlastne email marketing?

Email marketing je forma priameho marketingu. To znamená, že pri email marketingu medzi sebou priamo komunikuje predávajúci a (potenciálny) zákazník.

Treba si ujasniť, že úspešný email marketing nemôže byť postavený na spame.

Na to, aby ste niekomu mohli zasielať akékoľvek reklamné emaily potrebujete v prvom rade mať od používateľa povolenie.

To znamená, že používateľ sa dobrovoľne prihlási na odber vašich noviniek (čiže na newsletter).

Kupovanie, sťahovanie a akékoľvek iné získavanie email adries bez súhlasu ich majiteľov je trestné.

Rovnako tak, ak sa niekto chce odhlásiť z odoberania vašich email, má na to právo. A to bez zbytočných komplikácií.

Etické princípy pri email marketingu nekončia po právoplatnom získaní email adresy.

Ak budete svojich subscriberov denne bombardovať emailami o tom, že si majú kúpiť váš produkt, veľmi rýchlo ich stratíte.

Ľudia sa prihlasujú na newslettery kvôli tomu, že chcú užitočné informácie. Ak ich chcete udržať na svojom email zozname, je potrebné im ich poskytnúť.

Na čo je dobrý email marketing?

Je získavanie emailov od návštevníkov a následne posielanie emailov dôležité pre úspech v online svete?

Spoločnosť Salesforce vyspovedala 5000 marketérov a zistila že:

73% marketérov tvrdí, že email tvorí základ ich podnikania.

Prečo marketéri tak milujú email marketing? Pretože ho používajú na:

  1. získanie návštevníkov na svoju stránku
  2. predaj ich služieb alebo produktov

Získavanie návštevníkov na stránku cez email marketing

Newsletter je základná časť email marketingu

Mať databázu emailov ľudí, ktorí sa zaujímajú o vaše služby prináša veľa výhod.

Jedna z hlavných je tá, že nad touto databázou máte úplnú kontrolu. Určite ste počuli o tom, ako sociálne siete a SEO môžu zlepšiť vaše podnikanie. A skutočne môžu.

Problém s nimi je ten, že ak je vaša návštevnosť postavená na týchto informačných kanáloch, môžete o ňu prísť zo dňa na deň.

Google pravidelne mení svoj algorytmus a to znamená, že ak sa mu vaša stránka nebude páčiť (všimne si používanie pochybných techník) tak môže z ničoho nič zmiznúť z výsledkov vyhľadávania.

(Áno, deje sa to. Len si skúste vyhľadať „site deindexed by Google“)

Problém s Facebookom je:

V minulosti by vaše firemné statusy videlo oveľa viac ľudí, ako ich uvidí dnes.

Ako je to možné, keď Facebook používa stále viac ľudí?

Facebook postupne znižuje organický dosah vašich príspevkov.

V ľudskej reči to znamená, že ak chcete, aby vaše príspevky videlo toľko ľudí, ako by ich videlo za rovnakých podmienok pred pár rokmi, musíte si zaplatiť.

Organický dosah príspevkov na Facebooku sa neustále znižuje
Graf od Social@Ogilvy ukazuje, ako sa znížil organický dosah príspevkov na Facebooku na prelome rokov 2013/2014. Tento trend pokračuje.

Google, rovnako ako Facebook, tiež podniká kroky ku zvyšovaniu ziskov.

Sami môžete vidieť, ako čím ďalej, tým viac výsledkov vo vyhľadávaní patrí plateným pozíciám. To je na úkor stránok s kvalitným obsahom, ktoré si za reklamu neplatia.

Reklama Google vo výsledkoch vyhľadávania

Ak ale máte email databázu 1000 ľudí, môžete si byť istý, že akonáhle im dáte vedieť o novom článku na blogu alebo o špeciálnej ponuke, tak dostanete aspoň nejakú odozvu.

Predaj služieb alebo produktov cez email marketing

Určite ste už dostali email, v ktorom ste boli upozornení na to, že niekto práve napísal nový ebook alebo vytvoril videokurz. Predávanie produktov ľuďom, ktorí odoberajú vaše novinky je to najjednoduchšie predávanie.

Tí ľudia predsa už prejavili záujem o to, čo chcete povedať. Preto je prirodzené, že ak napríklad napíšete nejakú knihu, tak vaši prví zákazníci budú pochádzať z vašej databázy kontaktov.

Koho je jednoduchšie presvedčiť o tom, že sa rozumiete tomu, čo robíte?

Niekoho, komu ste rok posielali hodnotné informácie? Alebo náhodného náštevníka z Google?

Rovnako tak, keď do svojho portfólia pridáte novú službu, ľudia vo vašom mailing liste by mali byť prví, ktorí o tom budú vedieť.

Ako predávať vo svojich emailoch a nestratiť subscriberov

Skvelý príklad email marketingu od kníhkupectva Martinus
Martinus je jedna z mála firiem na Slovensku, ktorá robí email marketing naozaj dobre.

Väčšina ľudí nevie nájsť balans medzi speňažovaním svojho email listu a zachovaním si počtu odberateľov.

Fakt je, že ak ľudom budete posielať len emaily typu „Kúp toto“ a “Limitovaná ponuka!“ veľmi rýchlo ich to omrzí a váš email list opustia.

Ľudia sa na váš newsletter neprihlásili preto, aby boli bombardovaní reklamou. Chceli mať informácie o nových článkoch na blogu, hodnotné tipy, mesačný SEO kurz, alebo váš ebook o tom, ako správne vystaviť faktúru.

Ak im nedáte to, čo ste im sľúbili na začiatku, právom sa na vás nahnevajú. Samozrejme, promo emaily majú svoje miesto a čas. Ak napíšete knihu, je určite dobré im o tom dať vedieť.

Vždy ale musíte dbať aby ľudia dostávali čo chcú.

Chcú vedieť o nových článkoch na blogu? Dajte im to.

Chcú exkluzívne tipy o móde? Detto.

Zlaté pravidlo email marketingu je:

Ľudia milujú nakupovať, ale nenávidia, ak im niekto niečo predáva.

Netlačte v emailoch na ľudí. Stačí jedno nenásilné PS. Aj tak bude mať lepšie výsledky, ako neustále spamovanie vašej ponuky.

Príliš veľa informácií a teraz nemáte čas? Stiahnite si tento článok v PDF(spolu s exkluzívnou stratégiou, ako získať ešte viac email odberateľov, ktorá v tomto článku nie je)

Čo je to email marketing software a prečo ho potrebujete

Ktorý email marketing software je najlepší?

Ľudia, ktorí vám dobrovoľne dali svoju emailovú adresu sú vaši najväčší fanúšici a najlepší (potenciálni) klienti.

Email marketing software potrebujete na to, aby ste mohli týchto ľudí zasiahnuť.

Vaša databáza kontaktov bude uložená v email marketing službe. Cez túto službu budete posielať emaily a sledovať úspešnosť vaších kampaní.

Ak svoju email marketing službu nastavíte správne, môžete veľa veci zautomatizovať.

Napríklad posielanie free ebooku po tom, čo vám niekto poskytne jeho email adresu. Alebo poslanie emailu zakaždým, keď na svoj blog pridáte nový článok.

To pre vás znamená viac návštevnosti a následne aj konverzií návštevníkov na zákazníkov. A to znamená viac peňazí.

Každá dobrá email marketing služba poskytuje aj autoresponder.

„Čo je to autoresponder a potrebujem ho?“

Autoresponder je služba, ktorá časuje posielanie vašich emailov.

Príklad: Ste osobný tréner. Ako odmenu pre ľudí, ktorí vám poskytnú svoju emailovú adresu ste si pripravili 30 dňový kurz ako schudnúť.

Povedzme, že váš kurz sa volá 10 tajomstiev, ako schudnúť. Každé tajomstvo je zvlášť rozpísané v emaily.

Vaším odberateľom teda posielate email každé tri dni. Presnejšie povedané, autoresponder ich posiela za vás.

Keďže každý človek začal tento kurz v inom čase (prihlásením sa na váš newsletter), tak každý bude dostávať emaily v iný deň.

Autoresponder sa pozrie, kedy sa človek prihlásil na odber noviniek a od tohto bodu mu bude sám posielať novú časť kurzu každé tri dni. A vy na to nemusíte myslieť.

Výhody autoresponderu:

Hlavnou výhodou autorespondera je to, že sa o takmer všetko stará za vás.

Jediné, čo musíte je len dané emaily napísať a nastaviť ich poradie a frekvenciu. To vás bude, samozrejme, stáť čas a energiu.

Autorespondery sú skvelá príležitosť, ako môžete nenútene predávať svoje služby alebo produkty.

Je bežnou praxou, že v týchto email kurzoch ich tvorcovia zdieľajú hodnotné informácie zadarmo a pod email napíšu niečo ako: „PS: Ak sa chcete dozvedieť ešte viac tajomstiev ako schudnúť a byť najštíhlejšou ženou na pláži, mrknite na môj ebook.“

Samozrejme, po kliknutí na túto vetu sa dostanete na stránku, kde nájdete 3000 slov prečo si tú knihu potrebujete kúpiť.

Akú email marketing službu si vybrať?

Poskytovateľov email marketing služieb je naozaj mnoho.

Hlavné postavenie na trhu majú:

  • Mailchimp
  • Aweber
  • MadMimi
  • GetResponse

V našich končinách je najviac používanou službou MailChimp.

mailchimp-logo

MailChimp je u nás tak populárny hlavne preto, že je zadarmo pre databázu do 2000 ľudí. (Ah, ako veľmi by som si prial, aby na môj newsletter odoberalo tak veľa ľudí)

Ak je teda váš email list menší ako 2000 ľudí a nepošlete viac ako 12 000 emailov mesačne, tak neplatíte ani cent.

Nevýhodou tejto free verzie je chýbajúci autoresponder (a niekoľko ďalších pokročilých funkcií).

Ak chcete z email marketingu „vytrieskať“ čo najviac, tak vám free verzia MailChimpu stačiť nebude.

Chýbajúci autorosponder je problém, keďže autorespondery sú skvelá možnosť, ako nakopnúť predaj vašich produktov či služieb.

Potrebujete posielať emaily len vtedy, keď pridáte nový článok, máte nový produkt alebo ponúkate zľavy? MailChimp pre vás bude pravdepodobne tá pravá voľba.

Ja aktuálne používam MailChimp. Je to z dôvodu, že zatiaľ posielam emaily len vtedy, keď publikujem nový článok na blogu.

Akonáhle začnem na svoju blogu propagovať svoje služby, tak sa odhodlám aj k napísaniu autoresponderu. V ňom budem zdieľať exkluzívne tipy a na konci každého mailu bude softsell, čiže nenásilná zmienka o platenej službe.

MailChimp návod: Ako začať používať MailChimp

Väčšina slovenských marketérov začne práve s týmto softwarom, takže si poďme ukázať, ako s ním pracovať.

Krok 1) Registrácia na stránke MailChimp

Ako prvé sa potrebujete zaregistovať na tomto odkaze.

Ako sa zaregstrovať na MailChimp

Po vyplnení vašich údajov kliknite na položku Create My Account.

V priebehu pár minút vám príjde aktivačný email.

Ako aktivovať MailChimp účet

Po kliknutí na tlačidlo sa dostanete opäť na stránku MailChimpu, kde budete musieť potvrdiť, že ste človek (s tým problém nemáte, však?)

mailchimp-captcha

Potvrďte registráciu kliknutím na Confirm Signup.

Po tomto kroku budete musieť o sebe vyplniť základné informácie ako vaše meno, názov firmy (ak máte firmu), adresu, PSČ a niekoľko ďalších informácii.

Email marketing je hlavne v Amerike (a už aj v Nemecku) prísne regulovaný a práve preto musíte poskytnúť tieto údaje.

Nakoniec môžete pridať vašu fotografiu a začať používať MailChimp.

Návod, ako začať používať MailChimp

Konečne máme registráciu za sebou a môžeme prejsť na trochu zábavnejšiu časť. MailChimp vás automaticky presmeruje na úvodnú stranu.

MailChimp návod: Úvodná strana

Na ďalšej stránke vás MailChimp upozorní, že zatiaľ nemáte vybudovaný žiadny email list (databázu email kontaktov). Šipkou vás nasmeruje na položku Create list.

Vytváranie zoznamu email odberateľov v MailChimp

Podľa vzoru vyššie si vyplňte hornú časť formulára. V sekcii Notifications (nie je na obrázku) vám odporúčam vybrať možnosť Daily summary.

Poznámka: Default “from” email by mala byť emailová adresa, ktorá je hostovaná na vašej webstránke. To znamená vasemeno@vasastranka.sk namiesto vasemeno@gmail.com. Ak takúto email adresu ešte nemáte a neviete si ju vytvoriť obráťte sa na poskytovateľa vášho webhostingu. 

Odošlite formulár a ta-dá váš prvý email list bol práve vytvorený!

Databáza kontaktov v službe MailChimp

S 0 odberateľmi by ale náš email marketing veľmi účinný nebol a preto je na čase nejakých získať.

3 stratégie, ako získať email odberateľov

Zistili sme, že email marketing je veľmi užitočný nástroj pre každé podnikanie. Zistili sme, na čo ho máme používať.

Keď chceme zarobiť cez email marketing, potrebujeme najprv do našej databázy dostať ľudí. Ako to ale spraviť?

Stratégia #1: Formulár na odber článkov v sidebare

Ako získať email odberateľov cez free ebook

Formulár v bočnom paneli web stránky je už tradičná súčasť internetu. Ukážeme si, ako si takýto formulár môžete vytvoriť aj vy.

Ako vytvoriť formulár na odber článkov v službe MailChimp

Pred vytvorením formulára je potrebné overiť doménu, z ktorej sa budú posielať vaše emaily.

Krok 1: Overenie vašej domény

V sekcii Lists choďte do sekcie Settings.

Ako nastaviť MailChimp

Následne vyberte v hornom menu sekciu Signup Forms. Ak sa vám na tejto stránke zobrazí červený text ako na obrázku nižšie, postupujte podľa pokynov na overenie. Kiknite na verify domain.

Ako overiť emailovú adresu v službe MailChimp

Zobrazí sa vám vyskakovacie okno. Potvrďte poslanie overovacieho emailu tlačidlom Send verification email.

Skontrolujte váš email a potvrďte overenie.

Overenie emailovej adresy v MailChimp

Krok 2: Inštalácia a nastavenie modulu MailChimp for WordPress 

Je na čase vybrať ten správny WordPress modul.

Vybrať správny modul na tvorbu formulárov nebola jednoduchá úloha, keďže väčšina z nich je robená len pre anglicky hovoriace krajiny.

To spôsobuje, že ich preklad do slovenčiny alebo češtiny je pomerne zložitý. Tento návod som chcel spraviť tak jednoduchý ako je len možné a tak som takéto moduly vynechal.

Vyhľadajte, nainštalujte a aktivujte tento plugin:

WordPress plugin na tvorbu MailChimp formulárov

V bočnom menu vášho WordPress adminu choďte do sekcie MailChimp for WP => MailChimp. Tam od vás budú chcieť API kľúc. Kliknite na Zaobstarajte si Váš API kľuč.

MailChimp plugin pre WordPress

Po kliknutí na odkaz budete presmerovaný do vášho MailChimp účtu do sekcie API keys. Ak nebudete presmerovaný priamo do sekcie API keys, dostanete sa tam cez Vaše meno => Account => Extras => API keys.

Na obrázku nižšie môžete vidieť, že ja už jeden kľúč mám vytvorený. Vy si ho pravdepodobne ešte len budete musieť kliknutím na Create A Key.

MailChimp: Ako získať API kľúč

Tento kľúč skopírujte a vložte ho do políčka API kľúč vo vašom WordPresse. Uložte zmeny.

MailChimp pre WordPress,

Po uložení zmien by ste mali vidieť Status – Pripojené.

Krok 3: Samotné vytvorenie formulára na odber článkov

Je na čase konečne vytvoriť náš formulár. Navštívte sekciu MailChimp for WP => Formuláre.

Vyberte si názov formulára (nebude sa verejne zobrazovať) a vyberte do ktorého MailChimp listu chcete ukladať nových odberateľov. Pokračujte kliknutím na modré tlačidlo.

Ako vytvoriť MailChimp formulár vo WordPresse

Zobrazí sa vám HTML kód. Neľakajte sa. Nie je to nič zložité.

Môžete to pokojne nechať tak alebo sa s tým pohrať. Ak niečo potrebujete meniť, odporúčam vám meniť len slovenské texty a nemeniť štruktúru kódu (nemažte žiadne úvodzovky ani zátvorky).

MailChimp html kód

Pod týmto HTML kódom nájdete aj inštrukcie pre zobrazenie vášho formulára a shortcode, ktorý na to máte použiť. Tento kód si skopírujte (budete ho potrebovať o pár desiatok sekúnd).

shortcode-mailchimp-wp

Ešte sa pohráme s jeho farbou. V Appearance pri položke Form Style si vyberte názov (prípadne aj farebné zloženie) vašej témy. Uložte zmeny.

Ako zmeniť farbu formulára v MailChimpe

Konečne ho môžeme vložiť do nášho sidebaru.

Vo vašom WordPresse choďte do sekcie Vzhľad => Widgety. Vyberte widget Text a vložhe do Primary sidebar (primárneho sidebaru). Zvoľte si vhodný nadpis, do obsahu vložte shortcode a uložte zmeny.

Pred shortcode vám odporúčam napísať text, ktorý presvedčí návštevníka, aby vám dal svoj email.

MailChimp formulár widget

Krok 4: Navštívte vašu stránku a tešte sa zo svojho prvého email formulára

mailchimp-formular-wordpress

Poznámka: Toto je len ukážka a odporúčam vám experimentovať s textom vo formulári. Formulár, ktorý vidíte na obrázky vyššie je síce plne funkčný, no jeho konverzný pomer bude ďaleko pod jeho potenciálom. Viac o tom si prečítate v ďalších stratégiach.

Stratégia #2:  Použite vyskakovacie okná

Jednochý spôsob, ako vybudovať databázu email kontaktov

Nenávidené vyskakovacie okná. Nikto ich nemá rád. Fakt, ani ja.

Prečo ich potom používam? Lebo fungujú.

Vyskakovacie okná spojené s opt-in úplatkom sú pravdepodobne ten najlepší spôsob, ako vybudovať databázu email kontaktov.

Tieto pop-ups (anglicky výraz pre vyskakovacie okná) je možné nastaviť tak, aby sa zobrazili práve v chvíli, keď sa váš návštevník chystá opustiť vašu stránku. V angličtine sú to exit-intent poups.

Neil Patel, jeden z popredných svetových online marketérov, hovorí, že práve exit-intent pop-ups mu zdvojnásobili počet odberateľov.

Podľa BounceExchange 70 až 96 percent ľudí, ktorí opúšťajú vašu stránku sa nikdy nevráti.

To znamená, že pre drivivú väčšinu z nich je exit-intent pop-up vašou poslednou šancou na získanie pravidelného návštevníka.

Ako vytvoriť takéto vyskakovacie okná?

V podstate máte 2 dobré možnosti:

  • PopupAlly, ktorý je zadarmo
  • úžasný plugin Thrive Leads, za ktorý síce zaplatíte $67, ale vďaka nemu viete získať oveľa viac odberateľov, ako by ste dostali cez PopupAlly

Ako nastaviť zbieranie kontaktov cez vyskakovacie okná PopupAlly

Nainštalujte a aktivujte plugin PopupAlly.

Prepojte PopupAlly s vaším MailChimp listom podľa videonávodu nižšie. Video je pre vás dôležité len do 2. minúty a 15. sekundy, potom sa už zaoberá prepojením so službou Aweber.

Choďte do PopupAlly -> Display Setting a na začiatok môžete použiť rovnaké nastavenie, ako vidíte na obrázku.

popupally-nastavenie-1

popupally-nastavenie-2

Teraz je čas na to, aby ste zmenili texty a vzhľad vášho vyskakovacieho okna. Zamierte do PopupAlly -> Style Settings a vypusťte vašu kreativitu.

Potrebujete trochu pomôcť? Takto som to spravil pre klientku:

popupally-nastavenie-.png

Profesionálny tip: Ak chcete lepší konverzný pomer a tým premienať viac návštevníkov na odberateľov, nepoužívajte otrepané frázy. To znamená žiadne „Prihlásiť na odber“ a „Pridajte sa k nám“. Namiesto toho napíšte reálne benefity, ktoré ľuďom prinesie to, že vám dajú svoj email. Príklad vyššie nemá zadaný jasný benefit hlavne kvôli tomu, že blog je úplne nový a zatiaľ na ňom nie je obsah. A E-book zadarmo už vôbec nie. :)

Michael Aagaard z ContentVerve.com dosiahol u klienta až o 31.54 % lepší konverzný pomer použitím jasných benefitov v texte formulára.

Zvyšovanie konverzného pomeru

Stratégia 3: Hovorte o vašom newsletteri

Táto stratégia je jednoznačne najjednoduchšia na použitie a výsledky z nej získate takmer bez práce.

Len sa o zmieňte o tom, že máte nejaký newsletter. Stačí jednou vetou.

Exkluzívne tipy, ktoré verejne nezdieľam nájdete v mojom newsletteri.

Konvertovať vašich Facebook fanúšíkov na odberateľov, je jeden z najjednoduchších spôsobov, ako zväčšiť vašu email databázu.

Ľudia, ktorí dali „Páči sa mi to“ na vašu stránku sú ľudia, ktorým sa naozaj páči váš obsah.

Raz za mesiac napíšte status typu:

Už ste sa prihlásili na náš newsletter? Spravte to dnes a získajte 10 exkluzivných nástrojov zadarmo pre vaše podnikanie.

Záver

Ukázali sme si, prečo sa oplatí investovať čas a energiu do email marketingu. Štatistiky neklamú, keď hodnotia email ako najlepší marketingový kanál.

Na blogu Email Marketing Gold sa pred časom objavil zaujímavý graf, ktorý porovnáva výnosnosť emailu napríklad so SEO či klasickou banerovou reklamou.

Email marketing graf

Dôvodom tejto vysokej návratnosti je, že email marketing má veľmi nízke náklady. V podstate si do veľkej miery vystačíte aj s free kombináciou MailChimp + SumoMe + formulár v sidebare.

Ak sa vám článok páčil, pokojne ho zdieľajte. Budem naozaj rád, keďže som pri jeho tvorbe takmer potil krv :)