Ako píše, zarába a podniká travel bloger Milan Bardún (rozhovor)

Milan Bardún je jeden z najznámejších blogerov na Slovensku. Na svojom blogu BezMapy.com píše články o cestovaní už od roku 2013.

Zaujímavý fakt: Milan pravdepodobne absolvoval viac rozhovorov, než ktorýkoľvek iný slovenský bloger.

Väčšina rozhovorov s Milanom sa točí okolo cestovania. Ak ste ale čítali tento alebo tento článok na mojom blogu, tak už tušíte, že o cestovaní tento rozhovor nebude.

Viac ako krajiny, ktoré Milan navštívil, ma zaujíma jeho pohľad na podnikanie, produktivitu a osobnostný marketing. Prečítajte si tento rozhovor a nakuknite do života travel blogera.

Čau Milan, veľa mojich čitateľov ťa pozná, ale aj tak sa budeš musieť predstaviť. Takže, čo si zač? :)

Kto je Milan BezMapy?

Klasika, skončil som školu, rok pracoval a zistil, že chcem život žiť a nie len prežiť. Myslel som si, že po skončení výšky na mňa svet čaká s otvorenou náručou. Narazil som však na tvrdé dno, keď som s čerstvým Ing. titulom sedel v open office a dostával zadania.

Celý život som počúval príkazy od rodičov a pýtal si od nich povolenia. Myslel som si, že keď sa osamostatním, zmení sa to. Prd makový. Príkazy v práci a povolenia vziať si dovolenku. Kolektív bol vynikajúci, práca nie veľmi náročná, no cítil som sa ako v začarovanom kruhu, kde som mal pocit, že si budem do smrti pýtať povolenia a počúvať rozkazy len preto, aby som zarobil peniaze. Kolobeh robota, telka a víkend zo mňa spravili za pol roka zombie. Prvú dovolenku z práce som si vybral rovno na dva týždne a odletel som do Juhoafrickej republiky. Tam som si uvedomil, že musím konať. Do korporácie som sa už nevrátil.

Výpoveď, jednosmerná letenka na tropický ostrov a čau čau. V tom čase som už tretí rok pracoval na cestovateľskom blogu Bez Mapy, ktorý dnes patrí medzi najčítanejšie blogy na Slovensku. V januári 2018 som dosiahol svoj doterajší rekord, 70 000 zobrazení. Peniaze som vtedy neriešil. Mal som úspory a ak by to nevyšlo, mohol by som sa po svete pofľakovať ešte zhruba rok a pol.

Čo sa týka Bez Mapy,vybudoval som niečo ako love brand a začalo sa mi dariť najmä v momente, keď som prestal písať len o lacnom cestovaní, lebo mi to neprišlo originálne. Dnes sa venujem destinačnému marketingu, spolupracujem s cestovnými kanceláriami, leteckými spoločnosťami, turistickými agentúrami a jedným z partnerov, na ktorých som naozaj hrdý je napríklad Qatar Airways či MINI.

Za celý svoj život som bol zamestnaný iba rok a štvrť a vo svojich 26 rokoch mám slušne rozbehnutú kariéru.

Pamätáš si, ako si zarobil cez internet svoje prvé eurá? Ako sa to stalo a aký to bol pocit?

 

Bolo to približne rok po založení blogu, v roku 2014. Asi desať eur, haha. Aký to bol pocit si, žiaľ, nepamätám. Skôr než na pocity som sa vtedy sústredil na to, ako zarobiť znova a viac. Už pomaly vstupujem do tretieho roka, počas ktorého sa živím iba písaním a blogovaním.

Koľko odpracuješ za priemerný týždeň? Ako berieš dni v týždni? Vyzerá tvoj pondelok inak ako tvoja sobota?

Takto vyzerala Milanova „kancelária“ v austrálskom Sydney

Ťažko povedať, čo je pre mňa pracovný čas a čo nie. Napríklad, keď plánujem statusy na Facebook, editujem fotky na Instagram, odpovedám na emaily alebo idem priamo do terénu robiť fotky do článkov, to za pracovný čas nepokladám. Naopak, za pracovný čas pokladám čas, za ktorý mám zaplatené priamo, resp. keď pracujem na niečom, za čo dostanem zaplatené hneď po tom, ako to dokončím. Z toho dôvodu si ani nerátam, koľko týždenne odpracujem, lebo neviem, aké aktivity by som tam mal zarátať.

Ak si ale vezmem všetok čas, ktorý trávim za počítačom, tak to odhadujem na zhruba 20 hodín týždenne, čo sú 4 hodiny denne od pondelka do piatka. Môj pracovný čas je ale veľmi nepravidelne rozložený a často fungujem tak, že pracujem 8 hodín a celý druhý deň mám voľno.

Patríš medzi freelancerov, ktorí si zarábajú službami aj produktmi. Budem zvedavý, čo z toho ti zarába viac?

 

Aktuálne mi najviac zarábajú služby v pomere 60 ku 40. Dal som si ale záväzok na tento rok, že to potlačím nižšie, nakoľko predaj služieb (napríklad copywriting, brandingové konzultácie…) mi zaberajú oveľa viac času ako pasívny príjem z produktov, affiliate, návštevnosti a pod.

Veľa ľudí zastáva názor, že sa digitálne produkty v slovenčine nevyplatia. Aký je tvoj názor? Uživil by ťa iba predaj e-bookov a ďalších online produktov?

 

Digitálne produkty sa určite na našom trhu vyplatia. Aktuálne som napísal tri eBooky, z toho dva v spolupráci s Crazy Sexy Fun Traveler. Náš spoločný eBook, „Bloger ako zamestnanie“, sa predáva pomerne dobre. Treba nájsť správne kanály, kde knihu ponúkať a ide to.

Či by ma ale uživil len predaj eBookov? Týchto troch nie, no ak by som mal eBooky na rôzne témy a mal ich viac, videl by som to reálnejšie.

Čo je pre teba tá najlepšia vec na živote digitálneho nomáda / travel blogera?

 

Travel blogy sú medzi Slovákmi mimriadne obľúbené.

Keď sa v pondelok ráno zobudím o deviatej, idem si zabehať a notebook zapnem až poobede. Ak vôbec. :)

Oveľa lepšie sa mi robí cez víkendy, kedy mi nechodia emaily a môžem sa viac sústrediť na jednu vec. Cez týždeň je to viac „busy“, nakoľko často pracujem na viacerých projektoch naraz, s čím súvisí aj komunikácia s klientom.

Čo je tá najhoršia vec na tomto životnom štýle?

Na nestály príjem som si už celkom zvykol a naučil sa hospodáriť s peniazmi. Zlý mesiac, či dva, ma z „letovej hladiny“ nevyladia. Často prirovnávam podnikanie k lietadlu, haha. Ak sa už dostaneš do svojej „letovej hladiny“, čo je celkom náročné, je ľahké sa tam hore udržať a ide to „samo“, kde si ja ako pilot môžem spraviť prestávku a dať šlofíka. Nič sa nestane, ak tri dni nezapnem laptop.

Ak je tá prestávka však dlhá a počas nej zanedbám niečo dôležité, lietadlo začne klesať. Dostať sa z takéhoto pádu už tak ľahké nie je.

Najhoršia vec je, že tento typ podnikania je na Slovensku relatívne nový a stretol som sa s firmami, ktoré očakávali, že s nimi budem spolupracovať zadarmo, za fľašu vína alebo za „promo na ich Facebooku“.

Druhá vec je, že je veľa „hobby blogerov“, ktorí tieto veci naozaj spravia zadarmo a ja potom dostanem email „…bla bla bla nám to spravia za promo na Facebooku. Chcete sa nimi inšpirovať?“.

Zakladám si ale na slušnosti, kde odmietnem a zaželám pekný deň. V skutočnosti mám však vyvrátené oči a hovorím si že „taká tiež bude kvalita tej práce“. Mám svoj súkromný blacklist firiem a históriu všetkej mailovej komunikácie od založenia Bez Mapy, čo je takmer päť rokov. Presne viem, s kým som komunikoval a viem, s kým potenciálnu spoluprácu v budúcnosti odmietnem.

Veľa o tom, ako pristupovať ku klientom a k B2B („firemnej“) komunikácii som sa naučil za 6 mesiacov práce v korporáte, za čo som vďačný. Dnes z toho veľa ťažím.

Poďme si pokecať aj o osobnostnom marketingu. Predstav si mladého freelancera, ktorý chce dať o sebe vedieť. Čo by si mu poradil?

 

Osobnostný marketing - tipy od Milana Bardúna

Určite by som mu odporučil vytvoriť si portfólio projektov, aby vyzeral čo najprofesionálnejšie. Odporúčania sú v biznise tiež veľmi dôležité, keďže sa pozná každý s každým.

Bonusová otázka #1: 5 nástrojov (software / hardware), ktoré ti najviac pomáhajú v tvojom podnikaní?

 

Mozilla Thunderbird, ja som úplný email freak a nerád riešim pracovné veci mimo emailu.

Trello a Todoist, lebo dobre zorganizovaný biznis je fungujúci biznis.

Instagram/Facebook, lebo lajky a kliky sú benzínom môjho podnikania.

Skype, lebo face to face je niekedy nevyhnutný.

Apple Music, lebo hudba je pre mňa ako „extrovertného introverta“ najlepší kamoš.

Bonusová otázka #2: Ako a kedy sa ti píše najlepšie?

 

Tipy na písanie od Milana Bardína

To záleží na tom, čo píšem. Ak píšem článok plný informácií, potrebujem k nemu internet kvôli zdrojom. Ak ale odpovedám na rozhovor (ako napríklad tento), robím to niekde nad Kanadou, v lietadle z Los Angeles do Osla, ako teraz. Vraciam sa po 4 mesiacoch do Európy, vraj už skončila zima. :) Super sa mi pracuje v lietadle a na dlhých letoch toho viem spraviť naozaj veľa.

Tiež milujem kaviarne a prácu z domu. Ak nájdem správny vzorec, ako to skombinovať, viem byť veľmi produktívny. Všimol som si, že pracovať neustále z jedného miesta (tej istej kaviarne, obývačky) mi uberá na produktivite.

V zahraničí chodím výlučne do Starbucks, nakoľko si myslím, že Coworking spaces sú pre mňa zbytočné. Nevidím dôvod platiť mesačné členstvo v Coworking space za stôl, keď prvotným cieľom toho, prečo som sa vybral na cestu freelancera, bolo oslobodiť sa od kancelárie. Keď som dlhšie v zahraničí, peniaze, ktoré by som minul na prenájom stola v Coworkingu, radšej investujem do lepšieho bývania. Ale, koľko ľudí, toľko chutí. Ak by nemali svojich klientov, nebolo by ich toľko.

A áno, niekto môže argumentovať tým, že pohybovanie sa v komunite je dôležité. Ja som však z tej „komunity“, aspoň slovenskej, poriadne znechutený. Ohováranie a závisť fungujú, žiaľ, aj tu a ja som sa prestal združovať do komunít len preto, že nás spája spoločná práca. Skôr sa združujem do komunít podľa charakteru ľudí. :)

Ďakujem za rozhovor!

Záver

Tak čo, páčil sa vám tento rozhovor?

Mne určite. Osobne ma najviac zaujala posledná odpoveď. Pracovať stále na rovnakom mieste určite nie je cesta k produktivite. A čo je dôležitejšie – je to strašná nuda.

Po príchode z Ázie som bol prácou z kaviarne presýtený. Nevedel som sa dočkať toho, kedy konečne prídem na Slovensko a v jednej z izieb si spravím svoju vlastnú kanceláriu. To sa aj stalo a niekoľko mesiacov mi to absolútne stačilo. Už ale cítim, že nám to lezie na mozog. Preto plánujeme oživiť spomienky na digitálne nomádstvo a aspoň raz za čas pracovať z kaviarne. Dám vám potom vedieť, či a ako nám to prospelo. :)

Máte tip na blogera / internetového podnikateľa / freelancera, ktorého sa oplatí vyspovedať? Určite mi o tom napíšte do komentárov alebo emailom.

Ako píše, zarába a podniká travel bloger Milan Bardún (rozhovor)
5 (100%) 3 votes

Čo tak ešte jeden článok?

Share This