Neviete, ako písať blog? S nezastaviteľnou inšpiráciou na témy a články to bude hračka

Ako získať nezastaviteľnú inšpiráciu na nové články

Tak ste to zistili?

Písať blog a články nie je prechádzka ružovou záhradou. Je to drina. Makačka s veľkým M.

Potrebujete web, nabrať skúsenosti s písaním. Máte strach z toho, že na začiatku urobíte hromadu chýb. A k tomu sa nabalil online marketing a tvorba pravidelného obsahu.

Potrebujete nápady na témy. A nielenže ich potrebujete. Chcete čo najlepšie nápady, aby to bolo pre ľudí zaujímavé a nedostali ste ich do kómy po prvých vetách.

Čo ak by som vám teraz povedal, že môžete mať denne aj 10 nápadov na písanie nových článkov. Že ani vo sne? Nedá sa? Nedivím sa vám. Ak ste doteraz presedeli večnosť nad vymýšľaním a aj tak vás pri pohľade na témy zamrazilo od hrôzy až v kostiach, iné vám ani neostáva.

Ale neprekvapilo by ma, keby ste svoj názor o tom, že je to nemožné, chceli po dočítaní zmeniť.

Ak chcete vedieť, ako písať blog a vymýšľať témy, ktoré ľudí zaujmú, otestujte si nasledovné stratégie. Ako už čoskoro zistíte, vymyslieť dobré témy, potenciálne také, ktoré si ľudia prečítajú od začiatku až do konca, je výsledkom procesu, nie náhleho osvietenia.

A viete čo?  Neprezradím vám len jeden takýto proces. Bude ich rovno 12, pretože ak vám nebude vyhovovať jeden, alebo niektorý úplne vyčerpáte, stále budete mať po ruke ďalších 11 na písanie článkov.

Pripravený? Tak hor sa na to.

Šablóny

 

Články musia byť originálne, však? Ale kdeže. Nie vždy. Viete, ako sa naozaj vymýšľajú obľúbené témy? Tak, že sa nevymýšľajú. V skutočnosti sa iba adaptujú overené šablóny.

Ako vďaka používaniu šablón získať viac návštevníkov a klientov

(Obrázok z Freepik.com)

Predstaviť si ich môžete ako matematické vzorce. Stačí do nich niečo dosadiť a máte výsledok. Textárske a blogerské šablóny fungujú podobne. Stačí do nich dosadiť vašu oblasť a hotovo. Týmto spôsobom dokáže aj úplný amatér za hodinu vymyslieť titulky hodné experta. Neveríte? Tak sledujte.

Jedna z takýchto šablón je nasledovná:

Ako dosiahnuť (pozitívny výsledok) bez toho, aby ste (niečo, čo ľudia neznášajú)

Čiže téma na blog o zdravej výžive a fitness by mohla byť nasledovná:

Ako dosiahnuť krásne telo bez toho, aby ste sa museli týrať hladovkami

Alebo…

Ako si užívať chutné aj sladké jedlo bez toho, aby ste sa museli strachovať pribúdajúceho tuku na bruchu

Toto musí zvládnuť hocikto. Naozaj hocikto. Aj s nulovými skúsenosťami s písaním.

Ale to nie je všetko. Toto je len prvý typ šablón. Potom sú tu aj typy blogových článkov, ktoré viete hravo okopírovať.

Medzi ne patrí napríklad

  • Interview so známou osobnosťou
  • Prípadová štúdia
  • Detailné návody
  • Súčasné trendy
  • Zoznamy
  • Citáty
  • Nesúhlas s rozšíreným názorom
  • Mýty
  • a mnoho iných

A kde také šablóny splašiť? Dobre, že sa pýtate. Snáď ste si nemysleli, že vás nechám odísť naprázdno. Nech sa páči, ale že fakt dobrý, zoznam najlepších šablón, aké som našiel na internete aj s popisom, ako ich použiť.

S týmto by ste si mali vystačiť na veľmi dlho. Ak by sa vám ale málilo, tak môžete googliť nasledovné vychytávky, ktoré vás budú zásobiť do aleluja:

  • blog post ideas
  • blog post templates
  • headline templates
  • headline formulas

Best of

 

Hudobné skupiny toto robia neustále. Z času na čas vydajú výberovku najlepších hitov svojej kariéry. Presne to isté môžete urobiť aj vy. A hneď dvomi spôsobmi.

Prvým je zrecyklovať vaše top články a napríklad vždy na konci roku dať dokopy zoznam najlepších, najčítanejších alebo najzdieľanejších článkov na vašom blogu.

Druhý je ešte lepší. Vygooglite nejaké stratégie, princípy alebo najzaujímavejšie informácie z vašej oblasti a dajte najväčšie chuťovky na jedno miesto. A tým miestom bude váš článok.

Jednoduchšie to už ani nemôže byť.

Avšak negooglite len jedno či dvojslovné výrazy. Hľadajte výrazy ako napríklad:

Most interesting facts about …

Most effective strategies for …

alebo priamo nejaké titulky zo šablón. Ak je šablóna napríklad (number) reasons why you should (do something) a vaša oblasť zdravé stravovanie, vyhľadať môžete niečo ako „top reasons why you should stop eating fast food“

Ak to chcete posunúť na ešte vyššiu úroveň, hľadajte rôzne variácie týchto šablón. Vďaka tomu nájdete ďalšie zaujímavé fakty a zdroje. Ak ostaneme pri príklade z predchádzajúceho odstavca, tak by ste mohli hľadať aj niečo ako (number) ways fast food is destroying your health.

Flipboard

 

flipboard - aplikáciu, ktorá vám pomôže nájsť nápady na nové článkyAk máte radi rýchle prehľady toho najlepšieho na jednom mieste, tak Flipboard si zamilujete. Je to niečo ako váš osobný časopis, kde si viete ukladať články na rôzne témy z celého internetu.

Stačí, ak do vyhľadávania zadáte vaše kľúčové frázy a čochvíľa sa môžete prehrabávať prehľadom toho najzaujímavejšieho, k čomu má tento nástroj prístup. Ak vás nejaké titulky a krátke ukážky zaujmú, zapíšte si ich ako potenciálnu tému pre váš blog.

A aby som nezabudol, tento nástroj nájdete tu: flipboard.com

Špionáž konkurenčných blogov

 

Ak sa pozriete na najlepšie blogy z akejkoľvek oblasti, uvidíte jeden základný vzorec. Všetky píšu o tých istých témach, len svojim vlastným spôsobom. Kopírovanie je základná stratégia úspešných blogov.

Nehovorím ale o tom, aby ste zobrali ich titulok a skopírovali ho od slova do slova alebo aby ste písali úplne o tom istom. Pridajte do toho niečo vlastné a nový uhol pohľadu.

A podľa čoho vybrať témy, ktoré sú obľúbené a majú najväčšiu šancu na úspech?

Pozrite si na Facebooku konkurencie, ktoré články majú najviac lajkov, zdieľaní alebo komentárov. Ak majú na webe v pravej lište zoznam najčítanejších článkov, máte ďalšiu inšpiráciu. Opakujú sa u nich nejaké články alebo témy? Je veľká pravdepodobnosť, že trafili klinec po hlavičke a práve to ľudí zaujíma. Nečakajte a napíšte o tom čo najskôr, kým to ľudí neomrzí.

Využite nástroj Buzzsumo

 

Ako nájsť ten najlepší obsah o vašej téme vďaka bezplatnému nástroju

Keď už sme pri špionáži konkurencie, tak ju treba robiť poriadne a na vysokej úrovni. A nielen konkurencie, ale aj internetu ako celku. Cez Buzzsumo viete veľmi rýchlo nájsť tie najzdieľanejšie témy za posledný rok.

Stačí zadať kľúčové slová alebo url adresu akéhokoľvek webu. A už to ide. Získate prehľad najzdieľanejších článkov, ktoré obsahujú vaše kľúčové slovo v nadpise alebo najzdieľanejšie články konkrétnej web stránky.

Čo vám poviem. Sen každého content marketéra a blogera sa stal realitou, pretože tento nástroj je dokonalá odpoveď na otázku, ako mať úspešný blog.

V okamihu viete získať prehľad toho, čo fungovalo za posledné obdobie. Akonáhle nájdete obľúbené témy a články, všetko, čo potrebujete urobiť, je napísať o tom z vlastného pohľadu alebo už existujúci obsah aspoň päťnásobne vylepšiť.

Máte záujem o exkluzívnu stratégiu, ktorá sa v tomto článku nenechádza?  Kliknite sem pre získanie prístupu.

Inšpirujte sa populárnymi knihami

 

Neviete, o čom písať? Skúste čítať populárne knihy o vašej téme.

Môžete si byť takmer istý, že väčšina obsahu blogerov je inšpirovaná knihami. Od osobnostného rozvoja, cez podnikanie a marketing, po zdravú výživu. Ak o niečom chcete písať, môžete sa staviť, že niekto iný už o tom napísal knihu.

Tak prečo sa neinšpirovať? A hlavne bestsellermi?

Keďže sú obľúbené, sú skvelým zdrojom inšpirácie na témy, ktoré ľudí zaujímajú. A pritom ani nepotrebujete všetky kupovať, aby ste inšpiráciu dostali.

Navštívte najväčší eshop na svete – Amazon. V sekcii knihy potom iba stačí vyhľadať najobľúbenejšie knihy vo vašej oblasti.

Potom v nich kliknite na obsah a pozrite si, o čom kniha píše.

Navyše ak ste vášnivým čitateľom, a ako bloger by ste určite mali byť, ak chcete písať kvalitný obsah, môžete písať o veciach, ktoré vás v knihe zaujali. Zoberte nejakú myšlienku a napíšte k nej vlastný pohľad, vlastnú skúsenosť, komentár alebo ako ju aplikovať.

Pýtajte sa svojich existujúcich čitateľov

 

which-way

(Obrázok z Freepik.com)

Viete, ako zaručene nájsť tému, ktorá zaujme? A tým zaručene myslím fakt zaručene. V tomto svete si môžete byť istý len málo vecami . Ale toto fakt funguje. Spýtajte sa svojich existujúcich čitateľov, čo ich zaujíma. Ak dáte ľuďom to, čo chcú, budú sa zaujímať, pretože na to hľadajú odpovede.

Problém mnohých článkov spočíva v tom, že píšu o veciach, o ktoré nie je záujem. Síce môžete hádať a skúšať. Raz určite trafíte do čierneho. Ale načo hádať, keď môžete vedieť presne, o čo je záujem?

Spýtajte sa ľudí napríklad cez dotazník na svojom webe. Zdarma ho môžete mať cez nástroj Hotjar.

Alebo keď už máte existujúcu databázu emailových kontaktov, pošlite im mail a spýtajte sa ich. Nič vás to nebude stáť. Aspoň nie po peňažnej stránke. Dajte ľuďom niečo zdarma a budú ochotní vám povedať, o čom by chceli vedieť viac. A hneď budete mať o čom blogovať nabudúce.

Robte viac toho, čo vám už na blogu fungovalo

 

Áno, ja viem. Nasledujúce pravidlo je dokola omieľané, ale čo už. Je to pravda a tú si treba pripomínať. Ide o pravidlo 80/20, kedy 20 percent vášho úsilia prináša 80 percent výsledkov. Inými slovami, vždy malá časť z toho, čo robíte, prináša najväčšie výsledky.

Neznamená to, že by ste sa mali vykašľať na zvyšok, ale čím viac energie a pozornosti venujete tým kľúčovým 20 percentám, tým rýchlejšie budete napredovať. Okej skvelé, ale ako to súvisí s písaním článkov a vymýšľaním tém na blog?

Jednoducho. 20 percent vašich článkov bude mať oveľa väčšiu čítanosť alebo zdieľanosť na sociálnych sieťach, ako zvyšných 80 percent. Urobte si ich zoznam a potom popremýšľajte nad tým, ako by ste túto tému mohli rozšíriť, recyklovať, alebo nejakým spôsobom adaptovať.

Ako zaujať čitateľov? Píšte o témach, ktoré už mali úspech.

Znie to možno trochu komplikovane, ale nasledovný príklad všetko dokonalo vysvetlí.

Jeden z najobľúbenejších článkov na tomto blogu je 25 TOP blogerov prezrádza svoje najväčšie začiatočnícke chyby

Čo sa na tomto dá všimnúť? Že čitateľom sa páči čítať rady od skúsenejších blogerov. Takže adaptáciou by mohli byť nasledovné témy:

  1. Bez týchto X WordPress pluginov si úspešní slovenskí blogeri nevedia predstaviť svoj predaj na webe
  2. Tento úspešný slovenský bloger získal 10 484 pozretí článku bez investovania do reklamy. Prezradil mi, ako to spravil
  3. Tento bloger zarobil minulý rok 57 303 Eur. Teraz prezrádza, ako tvoriť produkty, ktoré sa predávajú ako teplé rožky

Vidíte? Nič komplikované. Najmä keď to spojíte so šablónami a ďalšími stratégiami na brainstorming tém.

Takže Roland, kedy uvidíme nový článok? :D

Píšte o problémoch svojich čitateľov a dajte im riešenie

 

Poznať svoju cieľovú skupinu lepšie ako oni poznajú sami seba je jedným z najlepších zdrojov inšpirácie. Najmä keď poznáte problémy, ktoré im v noci nedajú spávať.

Predstavte si na moment, že máte svadobný salón. Väčšina vašich klientov rieši svadbu prvýkrát v živote. Ak nerátame zlatokopky :D

Takže majú v hlave obrovskú hromadu otázok a problémov, pretože je to pre nich celé jedna veľká neznáma. A potrebujú na ňu odpoveď. Najlepšie čím skôr, pretože im v hlave neustále víria otázky typu:

Vyriešte problémy vašich čitateľov a budú vás milovať.

  • Ako to celé zorganizovať?
  • Aké pozvánky poslať?
  • Aké jedlo?
  • Aké pitie?
  • Akú hudbu?
  • Aký účes pre nevestu?
  • Kde bude ideálne miesto?
  • Aké šaty pre družičky?
  • A čo všetko vôbec bude treba vybaviť?
  • A tak ďalej, a tak ďalej…

To všetko sú potenciálne problémy, ktoré sú vhodnými kandidátmi na článok.

Urobte si analýzu kľúčových slov

 

Chcete viac návštevnosti z Google? Využite plánovač kľúčových slov.

(Obrázok z Freepik.com)

Ľudia deň čo deň googlia. Vyhľadávajú veľa. Veľmi veľa. A viete čo? Google zbiera tieto dáta a vy ich môžete využiť, aby ste zistili, čo ľudí zaujíma. Stačí na to využiť Keyword Planner.

S jeho pomocou viete ľahko zistiť, čo ľudí trápi a čo vyhľadávajú. Akonáhle zistíte, aké problémy ľudia riešia, automaticky získate nápady na články.

Keď sa prihlásite do Keyword Plannera, zvoľte si pri hľadaní možnosť Vyhľadávanie nových kľúčových slov pomocou frázy, webových stránok alebo kategórie. Potom zadajte niekoľko kľúčových slov, ktoré sa týkajú vašej témy. Zacielenie majte Slovensko a jazyk slovenčinu. Potom kliknite na Získať návrhy.

Keďže tento nástroj slúži primárne pre PPC reklamu v Google, väčšinou vám to automaticky nastaví na reklamné skupiny. Preto kliknite na Nápady na kľúčové slová a pod slovami, ktoré ste zadali, budete mať ďalšie nápady a návrhy na vyhľadávané frázy.

Hľadajte najmä také, ktoré majú ideálne 100 a viac vyhľadávaní mesačne a obsahujú 3 a viac slov. Na tie sa vám bude ľahšie umiestňovať vo vyhľadávači Google a budete z nich mať vyššiu návštevnosť.

Wikipédia

 

wikipedia-logo-v2-svg Wikipédia je jedna z najnavštevovanejších web stránok na svete. Nájdete tam informácie takmer na všetky témy. Preto odporúčam najmä anglickú verziu, keďže slovenská má oproti nej málo obsahu.

Výhodou Wikipédie je, že je veľmi poprepájaná cez vnútorné odkazy a keď narazíte na jednu tému, viete cez prelinkovania nájsť ďalšiu inšpiráciu a súvislosti. Na konci máte často aj ďalšie odporúčané odkazy a témy, takže sa ani zďaleka nemusíte báť, že by ste tu nenašli nové podnety na písanie.

Ak by ste napríklad písali o tom, ako sa lepšie učiť, stačí si kliknúť na kategóriu učenia a už máte množstvo inšpirácie od písania poznámok (Note-taking), cez čítanie (Reading process), po intervalové učenie (Distributed practice).

Rozvíjajte svoje kritické a kreatívne myslenie

 

Kreativita a kritické myslenie patria k najdôležitejším schopnostiam blogerov a copywriterov. Dokonca podľa Svetového ekonomického fóra, ktoré združuje najväčšie svetové kapacity z rôznych oblastí, bude v roku 2020 kritické myslenie druhou najdôležitejšou schopnosťou a kreativita treťou najdôležitejšou schopnosťou.

Ako to súvisí s tvorbou tém? Kreativita nepomáha len prichádzať s témami ako takými, ale objaviť nové témy alebo vniesť do nich nový uhol pohľadu.

Cez kritické myslenie dokážete nájsť nedostatky, chyby a medzery v súčasných postupoch a informáciách. Inak povedané, inšpirácia na ďalšie články.

Prevláda vo vašej oblasti mylný predpoklad a máte dôkazy o opaku? Tak o tom napíšte. Prevláda nejaká metóda a vidíte medzery a priestor na zlepšenie? Tak o tom napíšte. Je niečo povrchné? Tak o tom napíšte viac do hĺbky.

V blogovaní a content marketingu to napríklad môže byť dĺžka obsahu. Hovorí sa, že nikto dnes nebude čítať dlhšie články. A tak sa stalo čo? Vznikli zaujímavé dáta a články o tom, že dlhšie články sa lepšie umiestňujú vo vyhľadávaní v Google alebo majú viac zdieľaní a likov na sociálnych sieťach.

Kreatívne myslenie

(Obrázok z kaboompics.com)

A aby som nezabudol. Kritické myslenie a kreativita má ešte jeden skrytý benefit. Nebudete mať články, ako každý iný. Prídete s niečím novým, čo vás odlíši od stáda nevýrazných blogerov, ktorí sú ako cez kopirák.

Chceli by ste poznať ďalšiu stratégiu, ako získavať nápady na nové články? Kliknite sem pre získanie prístupu.

Ste na ťahu

 

Teraz je rad na vás. Máte v rukách 12 stratégií (ak ste si stiahli aj bonusovú, tak 13), s ktorými máte prakticky nezastaviteľný zdroj inšpirácie. Čo urobíte nabudúce, keď nebudete vedieť, o čom písať články na blog?

Budete dúfať, že nápad príde sám od seba? Budete bezcieľne vysedávať? Alebo využijete niektorú z týchto stratégií?

A ešte jedna vec na záver. Ak poznáte nejakého blogera, ktorý nie vždy vie, o čom písať, povedzte mu o tomto článku alebo ho zdieľajte na sociálnych sieťach. Určite ho tým potešíte.