Jednou z najväčších výziev, ktorou môžu začínajúce e-shopy čeliť, je zháňanie nových zákazníkov a nastavenie výhodnej a efektívnej marketingovej stratégie, ktorá získa prvých zákazníkov a pomôže so stabilným rozvojom podnikania bez toho, aby vyšla príliš draho. Kanálov propagácie sa ponúka celý rad a množstvo z nich môže na prevádzkovateľov nových online obchodov pôsobiť veľmi komplikovane a nákladne, takže obzvlášť tí, ktorí majú s digitálnym marketingom iba obmedzené skúsenosti, môžu váhať, okolo ktorých kanálov majú marketing svojho webu postaviť.
Jednou z veľmi prístupných foriem online inzercie sú porovnávače cien. Používa ich viac ako 80% slovenských e-shopov a niektorým z nich porovnávače generujú cez 30% celkového obratu. V porovnaní s inými oblasťami digitálneho marketingu sú navyše porovnávače cien kanálom, ktorý:
- je pomerne jednoduchý na administratívu,
- nevyžaduje tvorbu novej kreatívy (porovnávače pracujú iba s obsahom, ktorý už je na webe)
- a nepotrebuje veľkú investíciu, aby dávala propagácia na ňom zmysel.
Aké sú tie hlavné cesty, ktorými vám a vášmu e-shopu môžu v začiatkoch porovnávače cien pomôcť?
1. Väčšia viditeľnosť
Porovnávače cien ako Heureka alebo Najnakup.sk každý mesiac navštívia milióny ľudí. S takými číslami sa nemôže porovnávať väčšina zavedených e-shopov, nieto ešte e-shop, ktorý sa ešte len rozbieha. Porovnávače tak môžu byť skvelým spôsobom, ako na váš e-shop dostať nových užívateľov a potenciálnych zákazníkov.
Postupne tak môžete vybudovať pre svoju značku veľkú zákaznícku základňu a dobré meno. Kľúčové je naplno využívať funkcie, ktoré porovnávače ponúkajú. Napr. užívateľské hodnotenia sú pre užívateľov porovnávačov jednou z najdôležitejších informácií a čím skôr začne aj váš e-shop zhromažďovať pozitívne hodnotenia a kvalitne pracovať s tými negatívnymi, tým lepšie pre vás.
2. Nové publikum
Okrem toho, že porovnávače pomáhajú s návštevnosťou, je ich výhodou aj to, že môžu ponúknuť oveľa väčší záber, čo sa zákazníckych skupín týka. Pretože propagácia na porovnávačoch cien sa točí spravidla okolo produktu a nie nejakej vopred definovanej cieľovej skupiny, porovnávače vám môžu odomknúť dvere k ľuďom, ktorí síce nepatria do vašej primárnej “cielovky”, ale o produkt, ktorý ponúkate, majú napriek tomu záujem.
3. Nízke náklady
Na rozdiel napr. od reklám na sociálnych sieťach sa na porovnávačoch cien neúčtuje poplatok za dosah propagácie – platíte iba za konkrétne kliknutia. Nastavenie financovania kampane prebieha pomocou tzv. biddingu, kedy určujete, koľko ste ochotní zaplatiť za pozíciu v porovnaní s konkurenciou, a podľa toho sa potom vaša pozícia určí. Ide o režim financovania, ktorý je veľmi flexibilný a pri troche experimentovania s rôznymi prístupmi môže aj s nižším rozpočtom generovať zaujímavé výsledky.
Zároveň je ale nutné poznať cenník toho konkrétneho porovnávača, na ktorom chcete s inzerciou začať. Niektoré totiž umožňujú okrem biddovania na pozícii v porovnaní aj ďalšie možnosti ako platené výsledky vyhľadávania atď.
4. Vysoké CTR a konverzie
Na porovnávače obvykle mieria používatelia, ktorí už aktívne hľadajú konkrétny produkt (s výnimkou inšpirátorov, špecifického typu porovnávačov, ktoré sú zamerané skôr na impulzívne nákupy) a z toho dôvodu dosahujú porovnávače veľmi vysoké hodnoty pomeru kliknutí a konverzií.
5. Jednoduchý proces spustenia
Ako už bolo vyššie spomenuté, porovnávače cien nepotrebujú novo vytvorený kreatívny obsah. Stačí si v administrácii e-shopu vygenerovať .xml feed (súbor, ktorý obsahuje všetky informácie o cene, dostupnosti, variantoch atď. vášho sortimentu), alebo využiť nejakú z predpripravených API integrácií, ktorá dáta z vášho e-shopu vytiahne automaticky. Potom už len nastavíte biddovaciu stratégiu a priebežne skontrolujete, že kampaň generuje výsledky, aké by mala, a to bude pre malý začínajúci e-shop úplne dostačujúce!
Tipy a triky na porovnávače pri rozbehu e-shopu
Ako ľahko zariadiť, aby vaša inzercia na porovnávačoch cien bola čo najefektívnejšia? A na aké veci si dať predovšetkým pozor?
Na akých porovnávačoch začať?
Dnes sa už rozbiehajúcim sa e-shopom ponúka veľký výber porovnávačov, na ktorých môžu svoj tovar inzerovať. Napriek tomu, že pre veľké online obchody môže byť reálne spustiť kampaň na všetkých týchto možnostiach, pre vás by malo byť prioritou vybrať pár porovnávačov, ktoré najviac odrážajú zameranie a stratégiu vášho konkrétneho e-shopu. Najväčší rozdiel medzi rôznymi porovnávačmi je to, do akej z týchto kategórií patria:
- univerzálne porovnávače – giganti na trhu ako Heureka alebo Najnakup.sk, ktoré poznajú milióny zákazníkov
- špecializované porovnávače – menšie portály so zameraním na konkrétny typ tovaru ako napr. móda (Modio.sk), nábytok (Homago.sk) atď. Majú menšiu návštevnosť, ale presnejšie dokážu osloviť cieľovú skupinu a zaistiť vysoké CVR
Nezabudnite na spárovanie produktov
Okrem nahrania .xml feedu sa ešte oplatí starostlivo skontrolovať, či sú vaše ponuky spárované s už existujúcimi produktovými stránkami na porovnávači, aby sa nestalo, že sa vám vytvorí vlastná produktová stránka.
Ako vybalansovať stratégiu financovania a cenu produktu?
Ukazuje sa, že čo sa týka ceny produktu aj biddingovej stratégie, extrémne hodnoty nemusia byť tie najlepšie. Ponuka s najnižšou cenou môže mať viac konverzií, ale rozdiel s druhou a treťou nebude taký veľký a ekonomicky to môže byť výhodnejšie pre tie e-shopy s vyššou cenou. A s biddingom to funguje rovnako – prvá pozícia bude mať napríklad tie najlepšie výsledky, ale v porovnaní s tými ďalšími bude výrazne drahšia.
0 komentárov