Ako osloviť desaťtisíce čitateľov, precestovať svet a živiť sa blogovaním

Jej prvý článok si prečítalo viac ako 67 000 ľudí. Neskôr napísala článok o Iráne a ten mal na Facebooku dokopy 2200 lajkov, komentárov a zdieľaní. Za rok z ničoho vybudovala blog, ktorý ju teraz živí. Spoznajte Janku Schweighoferovú z TravelHack.me.

Janka Schweighoferová z TravelHack.me

 

Ahoj Janka, za rok sa ti podarilo vybudovať z úplne nového blogu jeden z najznámejších cestovateľských blogov na Slovensku. Ako to, že si dokázala preraziť v tom „mori“ travel blogov?

 

Hmm, vieš, na toto je veľmi jednoduché mudrovať po tom, ako sa to podarilo. Zrazu vidím 8000 faktorov úspechu. Pravdou ale je, že asi základ je neprestať, nevzdať to. Takáto práca, písať blog, je neskutočne mentálne náročná. Potrebuješ písať kvalitne o veciach, ktoré sú ti blízke, no musíš to podať tak, aby to ľudia čítali a zdieľali. Často napíšeš niečo, o čom si myslíš, že zje všetkú pozornosť sveta a v realite to nikoho nezaujíma. Netreba prestať a ísť ďalej. Kopec vecí sa treba učiť, u mňa to boli hlavne online marketing veci, predávanie, budovanie značky, komunity, komunikácia, práca s WordPressom a copywriting. Popri tom, ako sa učíš, ako ľuďom predať svoje myšlienky nesmieš zabúdať na to, čo chceš blogom dosiahnuť a povedať. Suma sumárum by som to nazvala tromi slovami: autenticita, marketing a výdrž.

 

Si známa tým, že cestuješ aj bez miliónov na účte. Predstav si toto: Práve ti poviem o novom skvelom mieste, v krajine, kde si ešte nebola. Čo všetko si preštuduješ pred tým, než si kúpiš letenky? 

 

Najprv musím povedať, že v mysli mám možno 30-40 destinácií, do ktorých som pripravená ísť. Potom sledujem letenky. Akonáhle príde nejaká šupa, je to rýchly proces. Predstav si to: zrýchli sa ti tep na tisíc. Vieš, že máš na dosah letenku do krajiny, o ktorej snívaš, no musíš ju kúpiť čo najskôr, inak ju kúpi niekto iný. V tomto stave mysle ale nesmieš zabudnúť na základy. Ja už som si vybudovala konkrétny postup, ktorý podľa mňa pomôže každému, kto číta toto interview:

  1. Zistím, aké je tam počasie cez lonelyplanet.com – dám do google napr. „weather phillippines june lonely planet“ a google ma rovno prelinkuje na lonely planet prehľad počasia, ktorý je top. Ak zistím, že tam neprší, nie sú tam vtedy hurikány a záplavy, idem ďalej
  2. Zistím, či treba víza cez mzv.sk a čo pre ne treba spraviť – znovu dám do Google „MZV víza filipíny“ a Google ma prelinkuje na stránku ministerstva zahraničných vecí
  3. Zistím, či tam nezbankrotujem – idem na numbeo.com, kde si pozriem priemerné ceny potravín, prenájmov, služieb
  4. Idem na airbnb.com a pozriem si priemernú ponuku ubytka a ceny (Tip od Rolanda: Ak chcete zadarmo získať kredit na ubytovanie v hodnote 18-31€, tak kliknite sem.)
  5. Zavolám najčastejšie frajerovi, oboznámim ho so situáciou a dohodneme sa, či ideme. U mňa je dôležité, aby som mu volala až po tom, ako som si istá, že v danej destinácií je high season alebo aspoň shoulder season (čiže nie low), že tam dokážeme napríklad aj mesiac dovolenkovať bez toho, aby nám to výrazne odčerpalo peniaze :)
  6. Ak sa dohodneme, že ideme, začínam bookovať. Snažím sa ukľudniť tep a nemyslieť na to, aké to bude, keď budem ležať niekde na pláži na Maldivách, o ktorých skoro každý len sníva. Mám trpezlivosť, keď mrzne stránka. Pripravujem si kartu, kontrolujem, či mám na nej dosť peňazí, aby som mohla všetky letenky zaplatiť naraz, keď nemám, prevediem si medzi bankami
  7. Keď sa mi to podarí, nedám to hneď na FB, idem sa vydýchať a uveriť tomu, že ďalší cestovateľský sen sa stáva skutočnosťou :)

 

Veľmi sa mi páči tvoja predajná stránka Cestuj Bez Miliónov. Dokonca som si už stiahol aj ebook zadarmo (najviac sa mi páčil tip #1!). Ako sa ti darí s predajom kníh? Vieš nám prezradiť aj nejaké čísla?

 

Ako si vybudovať úspešný travel blog s Jankou Schweighoferovou

Ďakujem Roland :) Cením si to, pretože kým sme spravili tú stránku ešte aj s Paťom, s ktorým sme pôvodne Travelhackra zakladali, prešlo veeeľa času, takže pozitívny feedback padne dobre. Čo sa týka kníh, majú stabilný predaj za týždeň medzi 2 a 10 knihami, priemer je tak 6. A keď cestujem a píšem o tom, stúpa to oveľa vyššie. Napríklad keď sme boli na Maldivách, predalo sa asi 50 kníh za 2 týždne. Knihy nepredávame cez iné kníhkupectvá, takže takéto čísla sú pre mňa úspechom – každého kupujúceho totiž dotiahne môj blog.

 

Tvoj článok o pravej tvári Iránu má na Facebooku dokopy 2200 lajkov, komentárov a zdieľaní. Spravila si po jeho publikovaní niečo špeciálne alebo sa to „šírilo samo“?

 

Počet zdieľaní článkov na TravelHack.me z nástroja Buzzsumo.com

Myslím, že som bola tak nadchnutá Iránom a mala som tak veľkú potrebu napísať niečo, čo zmení postoj veľkej skupiny ľudí na Slovensku, že to proste išlo samo. Napísala som tak, ako som to cítila a ľuďom sa to zjavne páčilo. Je to jeden z článkov, na ktoré som najviac pyšná. No a či som spravila niečo špeciálne? Dávala som všade jasný call to action s prosbou zdieľania, nastavila som chytľavý nadpis, začiatok článku je kontroverzný. Ale okrem toho nič špeciálne. Ani len Facebok reklamu článok nedostal. Myslím, že ľudia sú najlepším zrkadlom a keď sa článok zdieľa a lajkuje a mení mienku, bol napísaný dobre. Ak nie, tak je niečo zle. Veľa blogerov si hovorí (vrátane mňa niekedy), že nechápu, ako je možné, že sa ich články nešíria, aj keď sú dobré. Myslím, že tu treba začať hľadať chybu v sebe, nie v ľuďoch a učiť sa na skúsenostiach. Môj cieľ je písať postupne menej článkov, no takých mienkotvorných, ako je tento iránsky.

 

Za konzultácie si účtuješ 30€ za hodinu. Zaujímajú ma 2 veci: Pýtala si si 30€ od začiatku alebo si sa k tomu postupne prepracovala? A ako často sa ti ozývajú noví klienti?

 

Ano, pýtala som si 30€ od začiatku a noví klienti mi píšu zopár krát do týždňa. V priemere mi napíše tak 6 ľudí za týždeň, z toho mám väčšinou 3 konzultácie, pretože kopec ľudí mi píše s vecami, kde konzultácia nedáva zmysel alebo im neviem pomôcť.

No a čo sa týka konzultácií, sranda je, že ja som sa im asi rok vyhýbala. Potom ma jedna baba ukecala, doslova ukecala, aby sme sa stretli a pomohla som jej s letenkami a ubytkom. Spýtala sa ma, že za akú cenu by to pre mňa bolo zaujímavé. Ja som jej povedala 30€ na hodinu s tým, že som očakávala, že sa už neozve. Ona mi namiesto toho poslala 3 možné dátumy konzultácie :D Tak som si povedala, že oki, skúsim to. A bolo to tak skvelé! Ten pocit, kedy sme za 2 hodiny kúpili asi 8 leteniek a bookli krásne lacné ubytko bol skvelý. Babu som naučila, čo potrebuje vedieť a teraz si bookuje už všetko sama a vidím, ako behá po svete.

No a odvtedy mi konzultácie zostali. Keďže ich nechcem robiť na kvantitu, povedala som si, že ponechám cenu 30€. Myslím, že to odláka tak 75% potenciálnych klientov, no mne bohate stačí tých 25%, ktorým sa potom viem venovať poriadne. Ja nechcem celé dni len konzultovať, čiže takto nastavený systém mi plno vyhovuje.

Aj ty si sa pýtal na cenu. 30€ za hodinu je celkom dosť, ja viem. Ale pravidlá som nastavila tak, že pokiaľ klientovi počas konzultácie neušetrím aspoň toľko, čo mi zaplatí alebo má pocit, že nedostal vyššiu hodnotu, neplatí. Takto nikto nič nestratí. Ja naučím daného človeka moje triky a dostanem zaplatené, jemu alebo jej ušetrím oveľa viac, ako mi zaplatí :)

 

Aktuálne si „based in Bratislava“. Láka ťa cestovanie na plný úväzok? Vieš si predstaviť život ako digitálna nomádka?

 

Nie, momentálne nie. Ja mám rada Slovensko, napriek tomu, že posledné roky prevláda hlavne u mladších ľudí názor „posledný nech zhasne“. Po tom, ako som žila rok v Nemecku, pracovala za ich vysokú mzdu a chodila do ich lepších škôl a zažila ich spoločnosť, som akurát tak chcela byť čo najskôr doma na Slovensku. Škola bola fajn aj plat z brigád bol fajn, nemecky som sa naučila. Ale jednoducho som sa tam cítila ako cudzinec, nerozumela som si s ľuďmi napriek tomu, že som rozumela nemecky bez problémov. Je to individuálne, poznám ľudí, ktorí sa v Nemecku usadili a 100% si pochvaľujú. Mne to ale nesedelo a dalo mi to obrovské poučenie: doma je proste doma. A mám aj odkaz pre všetkých, ktorí nikdy nežili mimo SR viac ako pol roka a majú „plnú hubu“ toho, ako je tu zle a že by najradšej odišli: skúste si to a až potom hodnoťte. Možno sa vám bude páčiť, ale žiť mimo Slovenska neznamená vždy šťastie a spokojnosť.

To som ale trochu odbočila :) Pre mňa je ideál ísť na 3 veľké dovolenky do nejakej riadnej exotiky za rok, okrem toho zopár kratších výletov. Počas ciest načerpám inšpiráciu, veľa si toho uvedomím, mám veľa času byť sama so sebou a rozmýšľať nad dôležitými vecami, na ktoré často doma nie je čas.

janka-maldivy

Potom sa ale chcem vrátiť a nápady aplikovať do praxe, tvoriť veci. Ja som dosť podnikavý jedinec, takže cestovať celý rok a živiť sa tým, že budem niekde umývať hajzle alebo robiť čašníčku, by ma strašne demotivovalo. Ja chcem budovať moje meno a biznis. A čo sa týka digitálneho nomádstva, sedieť pri pláži v tieni s notebookom a celý deň pracovať ma nikdy nenadchýňalo. Práca z pláže, to je pre mňa úplný oxymoron. Radšej budem cestovať 30% roka a 70% roka makať na tisíc percent, keď som doma.

 

Keď hovoríme o makaní, koľko času odpracuješ za priemerný týždeň? Myslím, keď spočítaš všetko to písanie, konzultácie, workshopy a, samozrejme, odpovedanie na emaily.

 

Hmmmmm, tak toto je otázka na telo :) Priznám, je to veľa. Oveľa viac, ako keby som makala niekde v korporáte, okolo 60 hodín. A momentálne za oveľa menšie prachy. Ale baví ma to, keď potrebujem kreatívnu prestávku, tak sa stane, že 3 dni nič nespravím. A potom, keď mám energy level 3000 ako napríklad teraz, vstanem ráno, makám a zrazu je noc :)

Ono každý chce pracovať čo najmenej a mať veľa voľného času. Ale čo ak je robenie blogu pre mňa voľnočasová aktivita, ktorú preklápam do biznisu? Potom odmakané hodiny prestávajú hrať rolu. Aj s frajerom náš živí to, čo nás baví, a tak sa často pristihneme pri tom, že o 11tej v noci riešime mega dôležité business rozhodnutia a brainstormujeme, čo ďalej. Neviem, či to robia bežne páry, asi to skôr bude následok toho, že robíme to, čo nás baví.

 

Všimol som si, že na svojom blogu nepoužívaš pop-upy (napríklad na zber emailov). Plánuješ si ich niekedy nastaviť alebo ich jednoducho nemáš rada?

 

Pravdupovediac, je to jedna z tisíc priorít, ktoré mám a chcem spraviť. Nie je ale veľmi vysoko a je možné, že sa k tomu nikdy nedostanem :) Viem, že pop-upy majú veľmi dobré výsledky, no pre mňa je to niečo technické, čo niekde cez nejaký plugin musím nastaviť. A priznám sa, keď mám spraviť čokoľvek IT-related, berie mi to veľmi veľa vôľe. Nemám rada IT, programovanie, robenie webov, kódovanie… Toto je pre mňa svet, kde som sa potrebovala ako bloger naučiť pohybovať, no nie som tam doma. Keď sa pýtaš, ako je možné, že mám 2 stránky, keď som taký IT amatér, je to iba vďaka Paťovi, s ktorým sme spolu založili Travelhackra. On bol ten IT a sales guy, ja som písala a robila workshopy :) Paťo si teraz zakladá vlastný blog a vlastný business a naše cesty sa už rozišli a ja som si nenašla ešte nikoho, kto sa mi o tieto veci bude starať. Takže long story short, nemala som na riešenie pop-upov ešte čas a nevidím v tom takú prioritu :)

 

Tvoj článok o Seychelách si na stránke DenníkN prečítalo za pár dní viac ako 50 000 ľudí. Onedlho na to si si založila vlastný blog. Písala si ten článok s tým, že ak bude mať úspech, tak sa pustíš do vlastného projektu?

 

Seychely bez miliónov na účte na stránkach DenníkN

Totálne vôbec. Vlastne, tento článok o Seychelách bol prvý, ktorý som kedy napísala. Ani len písanie slohov v škole mi nešlo :D

Deň pred odletom na Seychely som tak trochu neplánovane dala výpoveď v pôvodnej práci. A zrazu som bola v lietadle smer mesačné prázdniny na Seychelách, na účte som mala rezevu tak 3000€ – 4000€ a v hlave veľa hmly o tom, čo chcem v živote robiť.

Ako som hovorila aj pri predošlých otázkach, cestovanie je pre mňa čas, kedy veľa brainstormujem a rozmýšľam nad vecami, na ktoré doma nie je čas. Počas mesiaca na Seychelách som si toho veľa uvedomila. A veľa mi pomohol aj priateľ, ktorý mi dával celý mesiac nepríjemné otázky, na ktoré som nevedela odpovedať typu „čo sú tvoje záujmy“, „čo sú tvoje silné stránky“, „čo chceš vo svete zachovať, zmeniť, odstrániť“. Tieto otázky boli asi to najlepšie, čo sa ma mohol spýtať. Veľa vecí som si ujasnila. Spísala som si to na papier a zrazu som mala oveľa jasnejšiu predstavu.

Uvedomila som si, že chcem robiť „niečo s cestovaním“, prvý plán bol robiť cestovateľské workshopy – o tom ako cestovať lacno po svete a napísať článok na blog Denníku N, aby som spísala moje tipy.  Ani v najbujnejších fantáziach som ale nečakala, že by si môj seychelský blog prečítalo viac ako 50.000 ľudí a stal sa najčítanejším blogom na DenníkuN na celý týždeň a že by som na workshopoch mala viac ako 200 ľudí.

Keď som videla, aký úspech mám u ľudí, vedela som, že toto je moja príležitosť. Spojili sme sa s Paťom, spravila som prvý ebook, zorganizovali sme viac workshopov a postupne makali na prvej stránke, travelhack.me. Potom prišli knihy, ďalšie workshopy, konzultácie a čoraz väčšie úspechy :)

 

S návštevnosťou nemáš problém. Predstav si, že by si mohla začínajúcim blogerom dať len 1 tip, ako získať viac návštevníkov. Čo by si im povedala?

 

Nech píšu autenticky a kvalitne, ono to príde. Kopec blogerov totiž píše preto a tak, aby získali viac návštevníkov. Ja si ale myslím, že keď budú písať autenticky, tí návštevníci prídu sami, netreba ich naháňať.

Samozrejme, je tam veľa faktorov, nemyslite si, že tento jeden vám stačí! :D Ale myslím, že je to základ, ktorý žiaľ väčšina blogerov nedodržiava, práve naopak, kradnú témy, kľúčové slová  a niektorí špecialisti aj celé články. Toto je pre mňa veľmi dôležitá téma, pretože sama chcem čítať kvalitné články, myslím že aj ty. Je to niečo, čo by som na Slovensku chcela podchytiť a zdieľať moje skúsenosti a tipy ľuďom, ktorí začínajú. Už makáme na podkladoch, no viac si nechám pre seba, keďže to ešte nie je hotové :)

Jeden z článkov, na ktorý som najviac hrdá a ktorý myslím, že by si mal prečítať každý, kto čo i len jedným očkom požmurkáva po založení blogu, je tento www.travelhack.me/urcite-si-chces-zalozit-cestovatelsky-blog-6-tipov-odo-mna/. Ja viem, je to viac ako jeden tip, ale toto je tak dôležitá téma, že jeden je proste málo! :)

 

Posledná otázka: Čo je najlepší obsah, aký si kedy vytvorila? 

 

Sú to články o Maldivách, pretože mali zatiaľ najväčší vplyv na ľudí. Vďaka tým tipom v nich už išlo na Maldivy stovky Slovákov, väčšinou za podobnú cenu ako boli na dovolenke v Chorvátsku ešte rok dozadu. A to je neskutočné :)

Záver

 

Niektorí ľudia hovoria, že blogovanie na Slovensku nemá význam. Vraj sa to vôbec neoplatí. Janka je jasným príkladom, že opak je pravdou.

Za rok dokázala to, čo sa iným nepodarí ani za 10. Jej tajomstvo?

Som presvedčený, že je to spojenie vášne a tvrdej práce. Keď sme spolu pripravovali tento článok, tak mi len tak, medzi rečou, zmienila, že za posledný týždeň napísala asi 20 000 slov.

Len pre predstavu: Tento celý rozhovor má okolo 2500 slov.

Nezáleží na téme vášho blogu. Ak dokážete pravidelne publikovať kvalitný obsah, tak prerazíte a vybudujete si meno.

Čím viac obsahu budete publikovať (nielen pre svoj blog), tým skôr sa to stane.

A viete čo?

Začnite tvoriť obsah už hneď teraz. Stavím sa, že zatiaľ, čo ste čítali tento článok už Janka stihla napísať ďalších 1000 slov :)

PS: Ak ešte stále nemáte svoj blog alebo cítite, že by ten váš potreboval „rekonštrukciu“, tak sa pozrite na túto službu.

Ako osloviť desaťtisíce čitateľov, precestovať svet a živiť sa blogovaním
5 (100%) 3 votes

Čo tak ešte jeden článok?

Share This