Ako si vytvoriť elegantnú WordPress stránku za 30 minút

Pre drvivú väčšinu ľudí je tvorba stránky niečo ako jadrová fyzika. Viem to, pretože som k nim patril.

Dobrá správa:

Vytvoriť kvalitnú web stránku je možné aj bez toho, aby ste ovládali kódovanie v HTML, CSS, PHP a iných jazykoch, o ktorých ste nikdy nepočuli.

Dnes vám ukážem, že vytvorenie web stránky nemusí byť zložité. Po prečítaní tohto návodu sa dozviete, ako si vytvoriť web, za ktorý sa nebudete musieť hanbiť.

Ale najprv…

Prečo by ste nemali používať „free“ služby

 

„Založte si web stránku zadarmo!“ a „Vlastná web stránka za 5 minút? S nami to zvládnete!“ bombardujú internet.

Služby ako Estránky alebo Webnode nie sú zlé samé o sebe. Sú však zlé, ak chcete vašu stránku brať vážne. A to chce väčšina z nás.

Poďme zistiť, prečo by ste nikdy nemali mať vašu stránku na takejto platforme:

 

Dôvod #1: Nie je to naozaj zadarmo

 

webnode-cennik

Cenník jednej z týchto služieb.

Samozrejme, tieto služby ponúkajú aj balíky, ktoré sú zadarmo. Problém je, že s týmito balíkmi toho veľa nenarobíte.

Aká je hlavná nevýhoda týchto balíkov zadarmo? Nemôžete mať vlastnú doménu.

To znamená, že namiesto peknej domény (napríklad vojkovsky.sk) budete mať niečo ako vojkovsky.estranky.sk.

Prečo je to zlé?

Skúste sa na to pozrieť očami vášho potenciálneho klienta. Potom vám možno prídu myšlienky ako: „Ak majiteľ tohto webu nie je ochotný investovať okolo 40€ ročne do vlastnej domény a hostingu, ako veľmi mu môžem dôverovať?“

Chcete ďalšiu obrovskú nevýhodu free riešení na tvorbu web stránky? Tu ju máte: Hnusná reklama na vašej stránke, za ktorú nikdy neuvidíte ani cent a musíte ju tam trpieť.

Mimochodom, tieto reklamy zvyknú byť cielené podľa obsahu vašej stránky. To znamená, že sa na vašom webe môže objaviť aj reklama vášho najväčšieho konkurenta. Áno, myslím to vážne.

Všetky zisky z tejto reklamy idú priamo na účet vášho poskytovateľa hostingu.

Rodičia mi hovorili, že nič nie je naozaj zadarmo. Mali pravdu.

 

Dôvod #2: Budete umelo obmedzovaní

 

Fajn, zo začiatku budete radi, že máte vôbec nejakú stránku. Neskôr ale príde čas, kedy budete chcieť niečo zmeniť. A to ide na týchto systémoch pomerne ťažko.

Jednoduché veci ako názvy kategórií zmeníte bez problémov.

Upraviť dizajn, použiteľnosť alebo rýchlosť vašej stránky? Tu narazíte na veľké problémy.

Veľký rozdiel medzi WordPress.org a WordPress.com

 

Rozdiely medzi WordPress.com a WordPress.org

WordPress.org vs WordPress.com – ktorý si vybrať?

Ešte predtým, než sa pustíme do hlavnej časti tohto článku, si potrebujeme ujasniť niečo, čo mätie mnohých začiatočníkov. WordPress.org  nie je to isté, čo WordPress.com.

WordPress.org je redakčný systém, ktorý si nainštalujete na vami zakúpenú doménu a hosting (viac o tom už o chvíľu). WordPress.org vás sám o sebe nebude stáť ani cent. Napriek tomu, že je WordPress.org zadarmo, je pre väčšinu webov tým najvhodnejším riešením.

A čo je potom WordPress.com?

WordPress.com sa veľmi podobá na služby ako Estránky a Webnode. Tiež tam nájdete balíky zadarmo (na doméne nieco.wordpress.com) a tie platené.

Jednou z hlavných nevýhod WordPress.com je to, že si tam nemôžete inštalovať pluginy.

Pluginy sú rozšírenia do WordPressu, ktoré vám umožnia mnoho skvelých vecí. Napríklad zbierať emaily od návštevníkov alebo zrýchliť váš web. Väčšina z nich je zadarmo, niektoré sú platené. Viac o pluginoch sa dočítate v mojom článku o najlepších pluginoch pre WordPress.

Svoj web si bez pluginov neviem predstaviť a som veľmi rád, že som sa hneď na začiatku rozhodol pre WordPress.org.

Andrea, ktorá stojí za webom minimalistka.sk, sa rozhoda pre prechod z WordPress.com na WordPress.org. Pre účely tohto článku som sa ju opýtal, prečo sa tak rozhodla.

 

Andrea sa rozhodla pre prechod na WordPress.org.

Web minimalistka.sk, ktorý sa Andrea rozhodla „presťahovať“ z WP.com na WP.org.

 

Odpovedala mi:

„Na WordPress.org som prešla z nasledujúcich dôvodov:
  • chcela som mať vlastný názov webovej stránky a e-mailovú adresu – pôsobí to profesionálnejšie a jednoduchšie sa webka zapamätá. WP.com adresu len maskuje.
  • chcela som využiť vlastné pluginy na e-knihu zadarmo a e-mailový marketing 
  • chcela som vlastný dizajn webstránky a WP.org mi ponúkol viac možností ako verzia zadarmo.
Suma sumárum, nechcela som byť už podnájomník v byte, a platiť nájomné v predzariadenom byte – WP.com. Chcela som mať pod kontrolou vlastné bývanie a zariadiť si ho nábytkom podľa mojich predstáv – WP.org  :)“

Prečo teda použiť WordPress.org?

 

WordPress.org vám ponúka všetko, čo od stránky potrebujete. Od premakaného dizajnu, cez vlastný blog priamo na stránke až po rýchlu dobu načítania a kvalitné SEO (zlepšovanie postavenia vašej stránky vo vyhľadávaní Google).

To, že WordPress je naozaj dobre riešenie potvrdzuje aj to, že špičkové digitálne agentúry ako Visibility a PizzaSEO samy používajú WordPress. Ak je WordPress dosť dobrý pre tieto spoločnosti, myslím si, že bude vhodný aj pre vašu firmu.

Dosť už rečí. Poďme si ukázať, ako vytvoriť peknú web stránku úplne od začiatku.

Update: Nedávno som pre vás spustil novú službu s názvom Web, ktorý zarába. V nej za vás spravím všetky kroky popísané v tomto článku a ešte OVEĽA viac. Pre viac detailov kliknite sem

Prvý krok k vašej vlastnej web stránke: Ako si vybrať hosting

 

Premýšľali ste niekedy nad tým, čo sa skrýva za web stránkami, ktoré dennodenne navštevujete?

Všetky stránky sú len obrovské množstvo kódov, ktoré sú uložené na nejakom serveri (teda počítači), s prístupom na internet.  Keď platíte za hosting, platíte za to, že na nejakom počítači s pripojením na internet je nahraný obsah vašej stránky.

Poskytovateľov hostingu je naozaj veľa, ale všetky moje web stránky majú hosting od spoločnosti WebSupport.

Prečo by ste mali mať svoj hosting u WebSupportu?

 

1. WebSupport je spoľahlivý

S WebSupportom som nikdy nemal problém. Moja stránka za rok a pol nemala ani jeden dlhší výpadok. Ak nejaký výpadok prišiel, tak bol vždy plánovaný, trval len pár minút a prebiehal niekedy nad ránom.

 

2. WebSupport je rýchlejší ako iné hostingy

Porovnane rýchlosti hostingov

Porovnanie rýchlosti hostingov pre WordPress

WebSupport je rýchlejší ako iné české a slovenské hostingy. A to už by bol dostatočný dôvod pre ich hosting. Ale to nie je všetko…

 

3. Špičková zákaznícka podpora

Približne 2 roky späť (v čase, keď som bol „zamestnancom“ na diaľku) som mal za úlohu presunúť weby z rôznych hostingov na jeden spoločný.

Pri jednej zo stránok (zhodou okolností práve u srdcovej záležitosti môjho vtedajšieho šéfa) som ale nezálohoval databázu pred jej vymazaním.

V preklade: DOSŤ VEĽKÝ PROBLÉM.

Bez databázy stránka fungovať nemôže. Musí sa vybudovať od začiatku. Od totálnej nuly.

Moje srdce mi išlo vyskočiť z tela. V hlave som už videl buď vyhadzov, alebo ako pracujem celý mesiac zadarmo, aby som to šéfovi mohol splatiť.

Podpora WebSupportu bola moja jediná šanca. V priebehu asi dvoch hodín mi poslali jeden z najkrajších emailov, aké som kedy dostal.

WebSupport má jeden z najlepších zákazníckych servisov na Slovensku.

„Dobrý deň, nech sa páči, záloha databázy z dnes v noci sa nachádza v prílohe.“ Fuuu, to sa mi uľavilo :)

V archíve našli moju databázu a poslali mi ju. Zadarmo. Len tak. Aj keď by som za ňu v tej dobe ochotne zaplatil aj 50€.

 

Koľko stojí hosting u WebSupportu?

WebSupport ponúka bohatú ponuku hostingových riešení.

Od eurového The Hostingu až po Biznis hosting, ktorý stojí 20€ mesačne.

Ktorý si vybrať?

Ak vaša stránka a vaše podnikanie ešte len začína, odporúčam vám klasický The Hosting. 1GB priestoru vás bude stáť približne 2€ mesačne vrátane DPH.

Na tento The Hosting nie je problém nainštalovať WordPress. Návod nájdete nižšie v článku.

Poznámka: Na stránke WebSupportu si môžete objednať aj hosting, na ktorom je už predinštalovaný WordPress, takzvaný WordPress The HostingTam za 5€ mesačne dostanete až 15GB priestoru a nemusíte sa „trápiť“ inštaláciou WordPressu. Férová ponuka, ak potrebujete naozaj veľa priestoru. Mne až doteraz stačilo 1GB :)

Krok 2: Ako si vybrať vhodnú doménu

 

Ako si vybrať vhodnú domému pre váš projekt

Názov stránky sa v internetovom svete volá doména. Doménou je napríklad Facebook.com a Vojkovsky.sk.

Ako si vybrať tú správnu doménu?

Ťažká otázka. Začnime s tým, čo nie je ťažké: Akú koncovku domény (.sk, .com, .net…) si vybrať?

Ak je vaše podnikanie zamerané na slovenský trh, určite si zvoľte doménu .sk. Ľudia sú na ňu zvyknutí a okrem toho získate malú výhodu pri Google vyhľadávaniach zo Slovenska. Ak nepodnikáte, ale v slovenčine chystáte napríklad blog, tak platí to isté.

Je vaše podnikanie „international“? Potom odporúčam doménu .com. Doména .com je tou najcennejšou a najdôveryhodnejšou. To potvrdzuje aj fakt, že až 52% všetkých stránok je .com.

„Koncovku mám vybranú. Čo mám dať pred ňu?“

Máte niekoľko možností.

 

1) Vaše meno

Ak je vaše meno aj vašou osobnou značkou (spisovatelia, marketéri, právnici, učitelia cudzích jazykov…) odporúčam vám túto možnosť.

Dôvodom je hlavne to, že vaše meno len tak nezmeníte (ak sa nechystáte vydávať, samozrejme). Aj keby ste sa v budúcnosti rozhodli zmeniť zameranie vášho webu, stále si môžete nechať rovnakú doménu. Ak sa rozhodnete zmeniť zameranie webu a vaša doména je rybarskyblog.sk, to už také ľahké nebude :)

 

2) Vaša značka

Ak už podnikáte, pravdepodobne bude najlepšie použiť ako doménu vašu značku. Ak teda vlastníte Pizzériu Turín, vaše najlepšie možnosti budú turin.sk, pizzaturin.sk alebo pizzeriaturin.sk.

 

3) Kreatívny názov

Chcete mať vlastný blog a písať články? Môžete ho chcieť, pretože:

Ak sa chystáte založiť blog, či magazín, tu je priestor pre vašu kreativitu.

Kreativite sa medze nekladú. Je tu však niekoľko bodov, ktoré by ste mali dodržať:

  1. Nepoužívajte slová, ktorým ľudia nerozumejú alebo ich nevedia správne napísať.
  2. Nepoužívajte príliš veľa slov.
  3. Vaša doména by sa mala dať ľahko zapamätať.
  4. Ľudia, ktorí o vašej stránke započujú, by mali aspoň tušiť, o čom bude.

Dobrý príklad kreatívneho názvu blogu je blog PoSvetePoSvojom.com, kde Lukáš píše o cestovaní a slobodnom živote.

Krok 3: Ako si zakúpiť doménu a webhosting u WebSupportu

 

Veľa z vás mi písalo, že presne neviete, ako si máte tú doménu a hosting vlastne objednať. A keďže vás mám rád, rozhodol som sa pre vás pripraviť kompletný video návod.

Krok 4: Vytvorenie vašej web stránky cez redakčný systém WordPress

 

Takže doménu a hosting už máte. Teraz je čas na to, aby ste na svoj web nainštalovali WordPress.

„Ako mám nainštalovať ten WordPress?“

Ak ste si kúpili WordPress The Hosting, tak WordPress už máte nainštalovaný a môžete pokračovať na Krok 5.

Ak ste si kúpili klasický The Hosting, musíte si WordPress nainštalovať sami. Našťastie je to jednoduché. Postupujte podľa tohto návodu od WebSupportu (ak vám časť Príprava spôsobuje vrásky, pokojne ju preskočte).

Tip: Pri inštalácii WordPressu si budete voliť meno a heslo. Ako používateľské meno určite nepoužívajte admin (kvôli bezpečnosti).

Krok 5: WordPress je nainštalovaný, teraz je čas vybrať vhodnú tému

 

Po inštalácii WordPressu máte konečne svoju vlastnú web stránku. Gratulujem!

Ak sa chcete odmeniť čokoládou alebo pivkom, nech sa páči. Zaslúžite si to. :)

Môžeme pokračovať? Tak poďme na to.

Spraviť si peknú web stránku vo WordPresse je jednoduché. Stačí si vybrať vhodnú tému.

Keď ide o témy, máte 2 možnosti:

Buď použijete tému zadarmo, alebo si priplatíte a použijete prémiovú tému.  Možno sa pýtate: Oplatí sa vôbec investovať do prémiovej témy?“

To záleží od toho, čo od vašej stránky chcete.

Chcete blog s jednoduchým dizajnom, kde budete pridávať napríklad svoje zápisky z ciest? V tom prípade si dobre vystačíte aj s témou zadarmo.

Chcete web, na ktorom si budete môcť všetko „vyskladať“ podľa seba a to úplne bez programovania? Ak áno, tak vám odporúčam investovať do prémiovej témy.

Ja používam prémiové témy pri všetkých svojich weboch a weboch, ktoré tvorím pre klientov. Prečo?

Hlavné dôvody, prečo používam prémiovú tému:

  • vo všeobecnosti sú prémiové témy lepšie naprogramované = vyššia bezpečnosť a rýchlosť
  • ak niečo nebudete vedieť, stačí napísať na podporu a oni vám pomôžu (pri témach zadarmo to nie je zvykom)
  • nemusíte mať v pätičke odkaz na tvorcu témy (čisto estetická vec, ale mne by to vadilo)
  • platené témy bývajú častejšie aktualizované

Najlepšie platené témy pre WordPress

 

#1: Divi, najlepšia téma, s akou som kedy pracoval

Príklad webu na šablóne Divi

Aj takto môže vyzerať váš web na šablóne Divi

Dizajn: 10/10

Jednoduchosť používania: 9/10

Cena: 89 dolárov (vrátane prístupu k ďalším 87 témam a 7 skvelým pluginom)

Je naozaj ťažké nájsť tie správne slová pre Divi. Je to jednoznačne najlepšia téma, s akou som kedy pracoval. Je pekná, rýchla, jednoduchá na používanie a dokonca je aj preložená do slovenčiny (niekedy kostrbato, ale predsa).

Divi je skutočne univerzálna téma. Poviem to takto:

Aj keby ste mali 15 rôznych webov a na všetkých použili Divi, tak každý z nich môže vyzerať inak.

V Divi je zabudovaný „tvorca vzhľadu“, s ktorým si vytvoríte takú stránku, akú chcete. A ako sa s týmto tvorcom vzhľadu pracuje? To vám skvelo ukážu tieto gifká:

Práca s šablónou Divi

Ukážke práce s Divi č. 2

Ukážka práce s Divi č.3

Práca s témou Divi je veľmi jednoduchá a intuitívna.

 

Divi – téma, s ktorou aj začiatočník dokáže veľké veci

Ako rýchlo sa naučíte pracovať s Divi?

Ako pri všetkom novom, aj zoznámenie s Divi vám zaberie nejaký čas. Nedá sa hneď byť najlepším web dizajnérom široko ďaleko :)

Pri Divi je ale tento proces veľmi rýchly. Pred nejakým časom som začal ponúkať službu, kde pre klientov vytvorím „web na kľúč“.

Krátko predtým som objavil šablónu Divi a hneď som sa do nej „zamiloval“. Pri všetkých weboch som pracoval práve s ňou. Prišiel ale čas, kedy som už mal s webmi príliš veľa práce a nestíhal som okrem nich takmer nič iné.

A tak som si sadol s notebookom k mojej manželke a približne 15 minút som jej ukazoval, ako sa s Divi pracuje. Potom som ju nechal, nech si to skúša sama a nech sa učí.

Párkrát sa ma ešte niečo spýtala, ale dnes už zvládne na Divi vytvoriť skoro čokoľvek. Veľmi mi tým pomáha pri tvorbe webov pre klientov. A to sa pred príchodom Divi vyhýbala tvorbe webov oblúkom. :)

Keď som sa jej spýtal, prečo má rada Divi, odpovedala mi: „Neviem nájsť to správne slovo, ale najviac sa mi páči to, že si tam vieš všetko spraviť podľa svojich predstáv.“

 

Ako to je teda s cenou Divi?

Už som vám spomenul, že cena za Divi je 89 dolárov a tiež som načrtol, že to nie je také jednoduché. Vec sa má tak, že Divi sa nedá kúpiť.

89 dolárov je ročná cena za členstvo u Elegant Themes. Po zakúpení tohto členstva nezískate len prístup k Divi, ale aj k ďalším 87 témam, ktoré vám bohato vystačia na celý život. Okrem toho získate prístup k 4 dobrým pluginom a 3 skvelým pluginom.

Keď si porovnáte, že inde za jednu tému zaplatíte od 50-100€, tak je to veľmi výhodná ponuka.

Mimochodom, nenechajte sa odradiť ročným poplatkom. Po zakúpení ročného členstva si môžete členstvo zrušiť aj ihneď, z karty sa vám už nič nestrhne a po roku iba stratíte prístup do členskej sekcie.

Čo to znamená? Nové témy a pluginy si už nestiahnete, ale všetko, čo máte stiahnuté môžete ďalej slobodne používať.

Zrušenie účtu Elegant Themes

Screenshot sekcie FAQ na webe Elegant Themes. Preklad: „Ak zrušíte členstvo, váš účet ostane aktívnym, až kým neubehne rok od jeho vytvorenia. Potom stratíte prístup do členskej sekcie, k novým témam a k podpore. Témy, ktoré ste si už stiahli, môžete používať tak dlho, ako len chcete.“

Pri väčšine tém si kupujete licenciu na jeden web, ale pri témach od Elegant Themes nie. Divi a hocijaké iné témy môžete použiť na neobmedzenom množstve webov. 

Ako zaplatiť len raz a získať doživotný prístup k Divi a ďalším skvelým produktom od Elegant Themes

Kliknite na tento odkaz a potom v pravom hornom rohu na tlačidlo Join to download. Tam si vyberte Yearly Access (89 dolárov) a kliknite na Sign Up Today.

Ako kúpiť šablónu Divi

Po kliknutí vyplňte formulár, vyberte si spôsob platby a začiarknite, že ste všetko čítali.

Formulár na Divi

Ak si zvolíte ako Country of Residence Slovensko, k sume 89 dolárov sa pripočíta slovenská DPH-čka.  V tom prípade cena za všetky Divi a všetky ďalšie témy a pluginy je 106,8$. To je niečo cez 100€.

Potom už stačí len zaplatiť kartou. Po zakúpení vášho členstva u ElegantThemes.com kliknite v pravom hornom rohu na položku Login a prihláste sa údajmi, ktoré ste si práve vytvorili. Hneď po prihlásení by ste mali vidieť Divi a ďalšie populárne témy a pluginy od Elegant Themes.

Zoznam produktov od Elegant Themes, ktoré si určite stiahnite pred ukončením členstva:

  • Divi (samozrejme)
  • Extra (tiež dobrá téma)
  • Monarch (plugin, ktorý uľahčuje zdieľanie vášho obsahu, super vec)
  • Bloom (podľa môjho názoru 2. najlepší plugin na zber emailov a vy ho máte už v cene)
  • The Divi Builder (plugin na tvorbu obsahu, s ktorým sa pracuje skoro rovnako ako s Divi. Hlavná výhoda je to, že ho môžete použiť na weboch, ktoré fungujú na iných šablónach)
  • Shortcodes

Po stiahnutí všetkých týchto produktov môžete jednoducho zrušiť členstvo. Urobíte tak v sekcii Account -> Cancel Your Subscription. Žiadne ďalšie poplatky už platiť nebudete a do vášho účtu sa budete vedieť prihlásiť až do konca vášho ročného členstva.

Návod, ako ušetriť na členstve u Elegant Themes

Ak sa chcete vyhnúť ročným poplatkom, takto si môžete zrušiť účet hneď po jeho zakúpení (účet ostane aktívnym až do vypršania členstva). Mimochodom, na obrázku môžete vidieť, že ja som investoval do doživotného členstva, ktoré ma stálo okolo 300€. Neľutujem :)

Poznámka: Ak by ste potrebovali s čímkoľvek pomôcť, napíšte mi email. Rád pomôžem. :)

 

#2: Thrive Themes – témy optimalizované pre konverziu

 

thrive-themes

Dizajn: 8/10

Jednoduchosť používania: 7/10

Cena: 49 dolárov / licencia na 1 web stránku

V čase, keď som písal prvú verziu tohto článku, o Thrive Themes som ani nevedel.  Odkedy som si od nich kúpil prvý produkt (plugin na získavanie email odberateľov), tak ich zbožňujem!

Thrive Themes sú odborníci na to, ako meniť návštevníkov na odberateľov a odberateľov na zákazníkov. To sa ukazuje aj v ich témach, ktoré sú nielen pekné a rýchle, ale obsahujú aj vychytávky a prednastavené šablóny, vďaka ktorým pozbierate ešte viac emailových odberateľov, či zákazníkov.

Všetky témy od Thrive Themes majú v sebe zakomponované základné „fíčurky“ na zber emailov. To sa hodí. Ak ich tému navyše skombinujete so skvelým pluginom Thrive Leads, budete mať blízko k tomu, aby sa z vášho webu stala mašina na kontakty :)

Okrem toho tieto témy obsahujú aj tvorcu vzhľadu podobného tomu, ktorý je u Divi, plus niekoľko predpripravených šablón, ktoré môžete použiť pri vytváraní špeciálnych stránok (predajné stránky, stránky na zber emailov, ďakovné stránky…).

49 dolárov za 1 tému je dobrá ponuka. Treba dávať ale pozor na to, že narozdiel od Divi si od Thrive Themes kupujete licenciu na 1 web stránku. Takže ak máte veľa projektov, radšej si vyberte Divi.

Zopár zaujímavých tém od Thrive Themes:

FocusBlog – téma veľmi vhodná pre blogerov, ktorá svojím dizajnom zaujme, ale zároveň nepúta pozornosť preč od obsahu

FocusBlog téma od Thrive Themes

Ukážka témy FocusBlog z dielne Thrive Themes.

Rise – ďalšia skvelá téma pre kohokoľvek, kto tvorí obsah (Rise bola vytvorená v spolupráci s top affiliate marketérmi)

Téma Rise od Thrive Themes

Rise je skvelá téma pre blogerov a affiliate marketérov.

Performag – téma vytvorená špeciálne pre internetové magazíny

Prémiová téma Performag od Thrive Themes

Performag bola vytvorená tak, aby maximalizovala 3 veci: príjem z reklamy, zdieľania na sociálnych sieťach a návštevnícku aktivitu.

 

#3: StudioPress – pekné témy, kvalitný kód, ale pre začiatočníkov to asi nebude to pravé

studiopress-logo

Dizajn: 8/10

Jednoduchosť používania: 10/10 alebo 2/10, podľa toho, či plánujete vašu tému nejako upravovať, alebo vám ju stačí nahodiť a písať články :)

Cena: 100 dolárov jednorázovo za neobmedzenú licenciu (áno, je to trochu veľa)

Témy od StudioPress sú skvelé, mám ich veľmi rád, ale oproti Divi a témam od Thrive Themes majú jednu veľkú nevýhodu: Nenájdete v nich tvorcu vzhľadu.

Čo to presne znamená?

Ak si potrebujete stránku vystavať podľa seba, tak pre vás StudioPress nebude to správne riešenie. Na druhej strane, ak vám stačí niektorý z prednastavených dizajnov, tak StudioPress môže byť dobrou voľbou.

Ja som za tému od nich zaplatil 100€ (môj blog fičí na téme Metro Pro) a fungujem na nej už rok a pol. S ich témami som veľmi spokojný, ale začiatočníkom by som skôr odporučil Divi alebo niečo od Thrive Themes.

 

Máte tesný budget? Skúste túto tému zadarmo

Customizr

Customizr patrí medzi najlepšie free témy pre WordPress.

Customizr nie je v oblasti free tém pre WordPress žiadnym nováčikom. Je to kvalitná téma, o ktorú sa jej tvorcovia starajú.

Dizajn: 7/10

Jednoduchosť používania: 5/10

Cena: 0€

Customizr je veľmi kvalitná téma s množstvom vecí, ktoré si môžete prispôsobiť podľa seba. Jasné, nie je to Divi, ale ak sa zatiaľ chcete vyhnúť všetkým výdavkom, ktoré nie sú absolútne nevyhnutné, tak je to skvelá voľba.

Krok 6: 11 vecí, ktoré by ste mali spraviť po inštalácii WordPressu

 

Ak ste si na váš hosting od WebSupportu nainštalovali WordPress, tak váš web vyzerá asi takto:

Web krátko po inštalácii WordPresu

Web mojej klientky krátko po inštalácii WordPressu na WebSupport hosting.

Nie je to zlé, ale ešte tomu chýba naozaj veľa. Napríklad aj tá téma, ktorú ste si práve zaobstarali.

Aj keď je aktivácia vašej témy a následne dolaďovanie vášho dizajnu tá najzaujímavejšia časť tvorby web stránky, začneme niečim iným.

Ako hovoria v Amerike: First things first. Čiže začnime tým najdôležitejším.

 

0) Ako sa prihlásiť do administrácie vašej WordPress stránky

Ak neviete, ako sa dostať do administračného centra, tak do vášho prehliadača naťukajte adresu nazovstranky.sk/wp-admin/a prihláste sa údajmi, ktoré ste zadali pri inštalácii WordPressu cez WebSupport.

 

1) Základná bezpečnosť: Ako používateľské meno nepoužívajte admin. A zvoľte silné heslo.

„Admin“ je najpoužívanejšie používateľské meno na svete. Preto nie je žiadnym prekvapením, že je najčastejším terčom hackerov. Heslo odporúčam použiť čo najsilnejšie. Na vytvorenie takého hesla môžete použiť napríklad službu Generate Password.

Poznámka: Nezabudnite si takéto heslo niekam zapísať, nakoľko je nepravdepodobné, že si ho zapamätáte. Ja používam rozšírenie LastPass, ktoré nájdete v tomto článku ako #2.

Ak ste si už zvolili  meno admin, ešte nič nie je stratené. Tu je jednoduchý postup na zmenu používateľského mena:

  1. Vo WordPress administrácii choďte do sekcie Používatelia a kliknite na položku Pridať nového.
  2. Vyplňte všetky povinné políčka a ako rolu nastavte Administrátor.
  3. Odhláste sa z WordPressu a prihláste sa pod novým používateľským menom.
  4. V sekcii Používatelia zmažte používateľa admin.

2) Skryte svoju testovaciu stránku pred vyhľadávačmi

Skrytie vašej stránky pred vyhľadávačmi znamená, že dáte signál Google a ostatným vyhľadávačom o tom, že si neprajete, aby teraz prehľadal vaše stránky.

Prečo by ste to robili?

Napríklad preto, lebo ak je vaša stránka ešte len „vo výstavbe“, tak na nej pravdepodobne používate fiktívne texty. Niečo ako „test, test, test“ alebo Lorem ipsum.

Dnes už je síce Google chytrejší ako kedykoľvek predtým (a pravdepodobne bude vedieť, že váš web je ešte len vo výstavbe), ale aj tak je to niečo, čo by ste radšej mali spraviť.

V Nastavenia -> Čítanie začiarknite možnosť Vypnúť indexovanie vašej stránky vyhľadávačmi.

Ako vypnúť indexovanie vašej stránky vyhľadávačmi

Akonáhle sa vaša stránka prečistí od týchto fiktívnych textov a dáte tam texty reálne, toto nastavenie vypnite a Google už bude indexovať vašu web stránku tak, ako má.

 

3) Zmeňte nastavenie trvalých odkazov

Toto je veeeeľmi dôležitá vec.

Trvalé odkazy sú časť URL adresy, ktorá je za lomítkom. Teda napríklad vojkovsky.sk/trvale-odkazy/.

Správne nastavené trvalé odkazy (permalinky) sú nielen estetické, ale aj prínosné.

Ak máte jazykovú školu, je pre vás výhodnejšie mať vaše kurzy pod URL vasastranka.sk/kurzy-anglictiny/ ako predvolené vasastranka.sk/?p=123. Prečo?

V prvom rade je to pre ľudí jednoduchšie (napríklad cez telefón ľuďom ľahšie vysvetlíte, nech za doménu napíšu kurzy-anglictiny ako ?p=492). Kurzy-anglictiny sú jasné a zreteľné, ale ?p=492 jednoducho nedáva význam.

V druhom rade vám to prinesie výhodnejšie postavenie vo vyhľadávaní Google pre kľúčové slová ako „kurzy angličtiny“.

Trvalé odkazy si nastavíte v sekcii Nastavenia -> Trvalé odkazy. Odporúčam vybrať možnosť Názov článku.

Ako správne nastaviť trvalé odkazy v systéme WordPress

Nastavenie trvalých odkazov na tomto blogu.

 

4) Upravte všeobecné nastavenia

Ja viem, znie to nudne. Ale je to potrebné.

V Nastavenia -> Všeobecné zmeňte Slogan z „Len ďalšia WordPress stránka“ na niečo, čo vystihuje vašu web stránku. Ak vám to pomôže, tak slogan na mojom blogu je „tipy, ako sa zviditeľniť vďaka blogu“.

Tiež skontrolujte časovú zónu, začiatok týždňa a formáty dátumu a času.

 

5) Uploadujte a aktivujte vašu tému

Konečne sa dostávame k tej najvýraznejšej zmene vašej stránky. Po zakúpení (ak ste sa rozhodli pre prémiovú možnosť) a stiahnutí vašej témy je na čase ju spojazdniť.

Urobíte tak vo WordPress admine vašej stránky. Po prihlásení choďte do Vzhľad -> Témy -> Pridať témy -> Nahrať tému.

Kliknite na položku Vybrať súbor, vyberte vašu tému vo formáte .zip a zadajte nainštalovať.

Ako nainštalovať novú tému do WordPressu

 

6) Vymažte pôvodne súbory

Pri inštalácii WordPressu sa na vašu stránku nainštalovali aj úplne zbytočné veci.

Nemá zmysel ich mať na vašej stránke a preto ich odporúčam vymazať – nech zbytočne nezaťažujú váš web.

Tak teda poďme upratovať.

V sekcii Články vymažte príspevok „Ahoj svet!“.

Ako vymazať článok vo WordPresse

V sekcii Stránky vymažte „Ukážku stránky“ a v sekcii moduly vymažte plugin „Hello Dolly!“ (ak ho tam máte).

Ďalšou dôležitou súčasťou vášho WordPressu, ktorú by ste mali vymazať, sú predinštalované témy.

Témy, ktoré majú všetky WordPress stránky už vo svojom jadre, ako napríklad Twenty Fourteen môžu byť vďačným terčom hackerov, hlavne ak nie sú aktualizované.

Navyše, nemá zmysel mať vo svojom WordPresse nainštalované témy, ktoré nepoužívate.

Témy vymažete tak, že vo svojom WordPress admine pôjdete do sekcie Vzhľad -> Témy, kliknete na tému, ktorú chcete zmazať a kliknete na červené tlačidlo Zmazať.

Návod ako mazať témy v systéme WordPress

Takto vymažete tému vo WordPresse.

Niektorí výrobcovia tém ku svojej téme pribaľujú aj takzvanú child theme – tému, ktorá slúži na bezpečnú úpravu kódu vašej témy. Ak však neplánujete meniť kód vaše témy (čo by ste ako začiatočník ani robiť nemali) tak child theme nepotrebujete.

 

7) Nainštalujte a aktivujte základné WordPress pluginy

WordPress pluginy sú tak dôležitá vec, že som o nich napísal osobitný článok. Berte ho ako švédske stoly.

Čo sa sa vám páči, to si stiahnite a čo nie, to nechajte tak.

Ak zvážite použitie pluginov, o ktorých som v článku písal, je veľmi pravdepodobné, že už ďalšie pluginy potrebovať nebudete.

A keby áno, tak to bude na špeciálne účely a vy už budete vedieť, aký plugin potrebujete.

Poznámka: Ak by ste si s pluginmi nevedeli poradiť, napíšte mi komentár k spomínanému článku. Poradím vám ako sa len bude dať.

 

8) Získajte informácie vďaka Google Analytics

Vedeli ste, že až 34,6% web stránok nevyužíva žiadnu analytickú službu?

To znamená, že nemajú absolútne žiadny prehľad o tom, kto ich stránku navštevuje a čo na nej robí.

Čo sa týka webovej analytiky, je Google Analytics absolútna jednička. Google má na tomto trhu podiel až 82.4% a túto službu využíva až 51.9% všetkých stránok.

Google Analytics je absolútne potrebná súčasť vašej web stránky. Účet Google Analytics si založíte tu a s vaším WordPress webom ho prepojíte cez plugin Google Analytics by Monster Insights, ktorý nájdete v článku o WordPress pluginoch.

 

9) Vyberte si vhodné logo

Veľa tém ponúka možnosť takzvaného textové loga. To ste mohli vidieť ešte pár mesiacov späť aj na tejto stránke. Vyzeralo takto:

Staré logo blogu Vojkovský.sk

Staré textové logo môjho blogu.

Ak vaša téma túto možnosť podporuje, vy nemusíte spraviť nič. Maximálne zvolíte možnosť textového loga v nastaveniach témy vo WordPress admine.

Textové logo môže byť vhodné pre blogerov, ktorí (zatiaľ) nemajú potrebu mať logo na mieru. Ak ste ale firma, pravdepodobne potrebujete niečo originálnejšie a lepšie.

Ja logá robiť neviem. Našťastie mám šikovnú ženu, ktorá ma v grafických prácach zachraňuje :)

Povedzme, že nemám žiadne kontakty a potrebujem kvalitné logo za dobrú cenu. Čo by som spravil?

Celkom jednoduché. Išiel by som na JaSpravím.sk a hľadal by som nejakého talentovaného študenta grafiky.

Jasné, je potrebné vyberať rozumne, no práce niektorých chalanov (a dievčat) sú na vynikajúcej úrovni a dostupná cena je spôsobená len tým, že sú mladí a nemajú na krku hypotéky a neživia rodinu.

Za takéto logo zaplatíte v priemere od 20 do 50€.

 

10) Vytvorili ste stránku. Teraz je na čase na ňu dať slová.

Máte stránku na WordPresse, premakaný dizajn a fajnové logo.

Ešte stále sme ale nespravili to najdôležitejšie.

Čo to je?

Poskytnúť ľudom informácie. To je predsa hlavný dôvod, prečo ste si stránku vytvorili, však?

Jedna z „povinných sekcií“ je sekcia O nás.

Stránka „O nás“ je pravdepodobne jednou z najnavštevovanejších stránok na vašom blogu. Pochybujete? Pozrite sa na vaše Google Analytics štatistiky hneď teraz. – Brian Dean, autor Backlinko.com, svetového portálu o online marketingu

Ľudia chcú poznať príbeh vás a vašej firmy. Chcú vidieť, ako vyzeráte. Chcú vedieť, ako môžete zlepšiť ich život. A v neposlednom rade, chcú vedieť kde sídlite a kedy máte otvorené.

Predstavte im svoje produkty alebo služby. Ukážte im, čo ponúkate. Ak im nepoviete vašu story a čo im prinesú vaše produkty/služby, tak budú hľadať na stránkach vašej konkurencie.

Poznámka: Ak si neviete rady s písaním takýchto textov, môžem vás tejto neľahkej úlohy zbaviť.

Ďalšia sekcia, ktorú musíte mať, je sekcia Kontakt. Neverili by ste, koľko firiem nemá túto sekciu vôbec, alebo ju musíte na ich stránke hľadať 20 minút.

Vy ju, prosím, majte hneď v hlavnom menu. Kedykoľvek vás návštevníci kontaktujú, je to skvelá vec. Aj keď si nič nechcú objednať.

Možno majú pripomienky, ktoré vám pomôžu zlepšiť vaše podnikanie alebo s vami len chcú začať komunikáciu. Budujte s nimi vzťahy rovnako, ako by ste to robili pri stretnutí tvárou v tvár.

 

11) Zapnite indexovanie vašej stránky

Ak sa na vašej stránke nenachádza žiadny testovací text, môžete zapnúť indexovanie vašej stránky. Google sa v priebehu pár dní alebo dokonca hodín znovu dostane na vašu stránku a teraz už bude jej obsah skenovať.

Je možné, že sa za pár dní dostanete na prvú stranu v Google pri hľadaní vášho mena. Nečakajte však, že budete na prvej strane aj pre kľúčové slová ako „kaviareň v Bratislave“ alebo čokoľvek iné, čo vystihuje váš business.

Tam vedie ešte dlhá cesta, ale spolu sa tam dostaneme. Hlavne, ak budete odoberať emaily o nových článkoch :)

 

Záver

Gratulujem!

Máte vašu vlastnú web stránku. Používate ten najrýchlejší a najspoľahlivejší hosting v Slovenskej republike.

Vaša stránka beží na najpopulárnejšom redakčnom systéme na svete – teda na WordPresse.

Za celkový dizajn stránky, a tým myslím prémiovú tému a logo, ste zaplatili okolo 100€. Čo je úplne skvelá cena. Ak neveríte, skúste si to porovnať s firmami, ktoré sa živia tvorením stránok.

Okrem tohto máte na svojej stránke už aj informácie, ktoré poskytujete ľuďom, ktorých zaujímajú vaše služby. No nie je to skvelé? Myslím, že by bolo na mieste otvoriť šampus ( a poslať mi email s odkazom na vašu stránku, chcem sa tešiť s vami).

Jasné, nie všetko je nastavené dokonale. Nie všetko vyzerá super.

Ale zvládli ste to sami. Nestalo vás to veľa peňazí. Naučili ste sa toho veľa.

A pamätajte, toto je len začiatok. Keď vám vaša stránka začne vynášať (reklama, eshop, ponúkanie služieb, atď), môžete začať myslieť na profesionálny redizajn.

Páčil sa vám tento článok? Chceli by ste viac takýchto návodov? Máte akékoľvek otázky ohľadom obsahu tohto článku?

Dajte mi prosím vedieť v komentároch a odpíšem tak skoro, ako to pôjde.