Checklist: 25 vecí, ktoré by ste mali spraviť pred a po publikovaní článku

Ako je možné, že niektoré články zostanú zapadnuté prachom a iné vidíte po celom internete?

A vôbec. Stačí mať perfektný článok, keď nikto nevie, že ste ho vôbec napísali? 

Nestačí.

Sami viete, že napísať skvelý článok nie je nič jednoduché. Sedíte za počítačom a snažíte sa napísať niečo chytré. O niekoľko hodín neskôr zistíte, že nie ste ani v polovici. Prejdú 3 dni, počas ktorých ste na svojom novom článku strávili dokopy 8 hodín a konečne stlačíte Publikovať.

A potom?

Hodíte ten článok na Facebook a čakáte.

Výsledok?

Za 8 hodín vašej práce vám na web prišlo dokopy 63 návštevníkov. Na vašej stránke strávili priemerne 54 sekúnd a potom odišli. Nič si nekúpili a ani vám nedali email.

Aby som vás ušetril od utrpenia, ktoré opisujem vyššie, pripravil som si pre vás checklist. Tento checklist je zoznam vecí, ktoré by ste mali spraviť preto, aby si váš článok prečítalo čo najviac ľudí. Nie len počas prvých 2 dní, ale aj dlhodobo.

Môže byť? Tak poďme na prvú časť:

16 tipov ako napísať kvalitný článok

 

#1: Zvoľte pútavý nadpis

Názov článku je najdôležitejšia vec. Ak ľudí nezaujme, článok neotvoria. Darmo, že máte skvelý obsah.

Človek si po prečítaní nadpisu musí povedať: „Tak toto si musím prečítať.“

Váš nadpis by v ideálnom prípade mal obsahovať aj kľúčové slová.

Príklad: Ak by som sa chystal písať článok o hosťovských príspevkoch, mohol by som zvoliť nadpis napríklad: Ako si vďaka hosťovským príspevkom získať dobré meno a prvých 1000 odberateľov. 

Tip na článok:  Čo vás reklamný mág David Ogilvy môže naučiť o písaní skvelých textov

 

#2: Namotajte vašich čitateľov skvelým úvodom

Dievča bolo upútané zaujímavým článkom

Drvivá väčšina použivateľov internetu si obsah pred čítaním najprv skenuje. Keď ich článok záujme, začnú úvodom.

Úvod je práve to miesto, ktoré má zakotviť našu pozornosť, aby sme čítali ďalej.

Párkrát sa mi stalo, že po prečítaní prvých viet článku som si povedal: „toto hľadám, presne tieto otázky som si kládol,“.

Myslíte, že som si tieto články dočítal? Samozrejme.

Úvod je trailer na váš článok. Berte ho zodpovedne.

 

#3: Používajte podnadpisy, ktoré zaujmú

Internet ponúka milióny podnetov, ktoré dychtivo bojujú o našu pozornosť. A ako som už spomenul, väčšina ľudí najskôr skenuje. Preto je dôležité používať podnadpisy, ktoré zaujmú.

Aké písať takéto podnadpisy?

Keď píšete „zoznamové články“ – napríklad ako ja píšem práve teraz, je to jednoduché. Každý bod v zozname má vlastný podnadpis.

Pri iných typoch článkov je výhodné používať čísla a prídavné mená.

„7 perfektných rád na zlepšenie blogu“ priláka viac pozornosti ako „niekoľko rád“.

 

#4: Nešetrite odsekmi

Na internete máte dosť priestoru, takže s odsekmi šetriť nemusíte. Osobne si myslím, že ideálne je písať dve, tri vety na odsek. Potom jednoducho stlačte enter a pokračujte.

Známy bloger Victor Pride napísal skvelý článok (v angličtine) o tom, ako sa stať profesionálnym writerom. Do neho vložil aj skvelú ilustráciu rozdielu medzi dlhými a krátkymi odsekmi:

Prečo používať krátke odseky

Popis obrázka: Ktorý z týchto dvoch textov by ste začali čítať ako prvý? Myslel som si.

Tip: Viac o ľudskej pozornosti v prostredí webu sa dočítate v tejto štúdii.

 

#5: Vzbuďte v ľuďoch tie správne emócie

Najlepšie články sú plné emócií

Čitatelia by si cez vaše články mali ku vám vytvárať osobný vzťah. Preto dajte do písania kúsok seba. Podeľte sa o svoje pocity, názory a životný príbeh.

Dôležitá otázka: Vykať alebo tykať?

Všetko záleží na vašej cieľovej skupine. Ak píšete hlavne pre firmy a profesionálov na voľnej nohe (ako ja), tak bude lepšie vykať.

Ak sú vaše produkty alebo služby zamerané na mladých ľudí, tykajte im. Takto to robí napríklad FunFón či TatraAcademy a darí sa im.

V článkoch používajte emócie a zaujímavé príbehy. Ak sa nebojíte, môžete do článkov pridať aj humor a „tvrdú pravdu“. Priťahuje to pozornosť.

 

#6: Používajte multimédia na oživenie textu

Hovorí sa: „Radšej raz vidieť ako stokrát počuť“. Platí to aj pri čítaní.

Dajte aspoň jeden obrázok na každých 300 slov. Oživí to vaše články a čitateľom to dopraje pauzu od textu.

#7: Nastavte ilustračný obrázok článku

Ako nastaviť ilustračný obrázok vo WordPress

Články s obrázkami majú omnoho vyššiu čitateľnosť. Firma BuzzSumo urobila obrovskú štúdiu, kde analyzovali 100 miliónov článkov.

Články, v ktorých bol aspoň 1 obrázok, zdieľalo v priemere 65 ľudí, no články bez obrázka len 28.

Čo s tým? Nastavte ilustračný obrázok s rozmermi 1200×628 pixelov.

Prečo práve takéto rozmery?

Lebo obrázok s takými rozmermi sa bude správne zobrazovať aj na Facebooku, aj na Twitteri. Toto je užitočné hlavne vtedy, ak do vašich ilustračných obrázkov zvyknete dávať text.

 

#8: Píšte jednoducho a nepoužívajte vatu

Písať jednoducho a ísť rovno k veci

Každý vie vysvetľovať jednoduché veci zložitým spôsobom. Na tom nie je nič ťažké.

Tá ťažká časť je vysvetliť zložité veci tak jednoducho, aby to pochopil každý. Ako povedal Albert Einstein: „Ak niečo neviete vysvetliť 6-ročnému dieťaťu, potom tomu sami dobre nerozumiete“.

Nepoužívajte plno zbytočných výrazov, ktorým nikto nerozumie. Ak potrebujete povedať niečo odborné, jasne a zrozumiteľne to vysvetlite.

Určite ale nevysvetľujte veci, ktoré už každý vie. Nikomu nepotrebujete vysvetľovať, čo sú to sociálne siete. Také veci ľudí len znechutia.

 

#9: Nerobte zo seba niečo, čo nie ste

Buďte k sebe objektívny.

Pochváľte sa a vyzdvihnite svoje kvality, no nerobte zo seba experta na veci, v ktorých expertom nie ste.

V žiadnom prípade neponižujte svojich čitateľov, ani ich neberte na ľahkú váhu. Takto si len zbytočne odháňate potenciálnych klientov.

 

#10: Formátujte text

Šaty robia človeka, formátovanie článok.

Zvýraznite časti, ktoré pri skenovaní zaujmú, tučným písmom.

Kurzíva je tiež dôležitá, môžete ňou uvádzať príklady, príbehy, či otázky.

Použite zoznam bodov. Je to prehľadné a čitateľova pozornosť si oddýchne od klasického textu.

 

#11: Spomeňte odborníkov, blogerov a výskumy

Najdôveryhodnejšie články sú tie, ktoré sú podložené dôkazmi, citátmi, výskumami

Podložte svoje tvrdenia niečím dôveryhodným. Odkazujte na odborníkov, blogerov a výskumy.

Na internete môže hocikto tvrdiť hocičo. Ak je váš článok podopretý faktami, ľudia vám budú dôverovať.

Nie všetko, čo vyzerá ako pravda, aj pravdou je. Spomeňte si na plochú zem. Presvedčenia a názory bez faktov sú bezcenné.

 

#12: Odkazujte na svoje staršie články

Je to veľmi dôležitá vec. Doslova kriesi z mŕtvych staršie články.

Odkazovanie na staré články občerstvuje váš blog a robí staré veci stále aktuálnymi. Ak nepíšete práve o aktuálnom dianí alebo IT, väčšina článkov bude hodnotná aj o 3-4 roky.

Update, 11.11.2016: Vo Facebook skupine Ako dobre písať  (odporúčam) mi Kristián doplnil tento článok týmto komentárom:

Text komentára: Odkazovanie na staré články občerstvuje váš blog a robí staré veci stále aktuálnymi. Ak nepíšete práve o aktuálnom dianí alebo IT, väčšina článkov bude hodnotná aj o 3-4 roky. Ako clovek, ktory vlastnil spravodajsky web z IT a pracoval ako technologicky redaktor mozem povedat, ze to nie je pravda. Aj 3-4 stare veci su niekedy relevantne a minimalne odporucam v kazdom clanku odkazovat na seba. (HLAVNE v spravodajskych weboch). Ludia tak zistia, ze mate viac obsahu, ako to, co vidia na uvodnej strane a mozu sa dostat k pomerne zaujimavym clankam (ktore by si za normalnych okolnosti neprecitali). Taktiez to buduje (budovalo) SEO vazbu na web.

Odkazovaním na vaše staršie články tiež ukazujete, že už máte nejaké články za sebou. To je dobrý sociálny dôkaz.

 

#13: Zbierajte emaily

Ak nemáte nastavené zbieranie emailov, nepublikujte žiaden nový článok.

Tvorba emailovej databázy je nutnou súčasťou blogovania. Viac sa o tom dozviete v mojom článku Email marketing pre začiatočníkov.

Na zbieranie emailov je vhodné využiť plugin Thrive Leads. Tento plugin má tak bohaté funkcie, že ak by ste chceli zbierať emaily akokoľvek, tak sa to dá.

Viac o plugine Thrive Leads a ďalších skvelých WordPress pluginoch nájdete tu.

 

#14: Majte nastavené ikony na zdieľanie

Mať nastavené ikony na zdieľanie na svojej stránke

Využite plugin Share od Sumome. Ten má na starosti zobrazovanie ikon zdieľania, ktoré môžete vidieť na ľavom kraji môjho blogu.

Plugin Share pomáha zvýšiť prítomnosť vášho obsahu na sociálnych sieťach.

Namiesto toho, aby návštevník vašej stránky musel pred samotným zdieľaním otvoriť svoje konto na sociálnej sieti a skopírovať URL vášho článku, stačí jedno kliknutie na ikonu.

 

#15: Vytvorte si bonusové PDF

Vďaka pluginu Thrive Leads viete vytvoriť rôzne bonusy k vašim článkom a získať tak ešte viac odberateľov.

Vytvoriť takéto bonusy na stiahnutie nie je nič ťažké. Môže to byť napríklad prehľadný checklist alebo jednoduchý zoznam krokov, ktoré treba spraviť.

V Google Dokumentoch si vytvorte nový dokument a na konci ho vyexportujte do formátu PDF. Následne ho pomocou funkcie Asset Delivery začnete ponúkať svojim čitateľom.

Ak dáte toto PDF k článku s veľkou návštevnosťou, mnoho ľudí vám zanechá ich emailovú adresu.

Takto môžete z náhodných čitateľov urobiť vašich odberateľov. Online marketing expert Brian Dean o tom píše v tomto článku.

Poznámka: Ja viem, že je to platený plugin. Ale ak to s vaším blogom myslíte vážne, jednoznačne sa vám oplatí. Ak máte záujem o Thrive Leads, kontakujte ma a môžem vám pomôcť s jeho nastavením.

 

#16: Ukončite váš článok správne

Niekedy je dobré ukončiť článok otázkou a nechať ho otvorený. Môže to navodiť potrebnú diskusiu.

Taktiež môžete v zhrnutí odkázať na svoje staršie články, ktoré s problematikou súvisia. Prípadne ľudí vyzvať k inej akcii.

9 vecí, ktoré spraviť pred publikovaním článku

 

#1: Skontrolujte, či všetko funguje ako má

Každý z nás robí chyby. Preto si radšej prečítajte váš článok aj po publikovaní.

Skontrolujte všetky linky, obrázky, gramatiku, formátovanie.

Profesionálny tip: Ak chcete, aby v článku bolo minimum chýb, najmite si niekoho na proofreading (kontrolu).

 

#2: Vložte link na nový článok do starého článku

Už viete, že sa oplatí odkazovať na vaše staršie články. Ale platí to aj naopak. Vaše staršie články si ľudia stále čítajú. Okrem toho vám to prinesie lepšie pozície vo vyhľadávaní.

Nájdite miesto v starom článku, kde dáte odkaz na článok, ktorý ste práve publikovali.

Zlepší to štruktúru vášho blogu. Oživí to staré články. Ľudia sa budú môcť preklikávať z článku na článok. Urobí to váš blog interaktívnym.

Podľa štúdie od Moz, 99,2% z top 50 výsledkov v Google malo aspoň jeden link na stránku z externého zdroja. Ale nie sú to len linky z iných stránok, ktoré zvýšia vašu hodnotu. Štúdia tiež ukázala, že interné linky (teda linky z vlastnej stránky) majú nezanedbateľný vplyv na pozíciu článkov vo vyhľadávaní a ich následnú obľúbenosť.

 

#3: Komentujte zaujímavé články na iných blogoch

Nájdite články alebo fóra, kde sa rozoberá vaša téma. Ideálne cez Google.

Povedzte príbeh, ako ste sa téme venovali vy. Spomeňte, že ste o tom napísali článok a pridajte naň nenásilný odkaz.

Väčšinou vám takéto linky SEO úžitok neprinesú, môžete však nimi získať nových návštevníkov a klientov.

Tip: Poznáte službu Google Alerts? Slúži na sledovanie webu s cieľom nájsť nový zaujímavý obsah. Zvoľte si kľúčové slová, ktoré hľadáte. Kedykoľvek sa na internete objaví nový článok s touto témou, ktorý Google vyhodnotí ako zaujímavý, dostanete o tom notifikáciu.

 

#4: Zdieľajte svoj článok na Facebooku (viem, tento bod bol zrejmý)

Je dôležité zdieľať článok na sociálnych sieťach

Zdieľajte svoj článok cez váš osobný profil, poproste svojich priateľov alebo ho zdieľajte

na svojej fan page. Pokojne využite aj všetky 3 spôsoby naraz.

Dobrou taktitou môže byť aj pravidelné zdieľanie obsahu. Nemalo by to byť otravné, ale ani zanedbané. Ja osobne na to nemám nervy, ale vraj sa to oplatí :)

Ľudia na Facebooku scrollujú medzi nekonečným množstvom obsahu. Váš obsah musí ohromiť čitateľa, ak chcete, aby mu venoval pozornosť.

Váš facebook „post“ je reklamou na váš článok. Práve preto sme si nechali tak zálažať na vhodnom nadpise a ilustračnom obrázku.

Tip: Ak chcete mať úplnú kontrolu nad tým, ako bude váš článok vyzerať na Facebooku a vo vyhľadávaní Google, použite plugin Yoast SEO.

 

#5: Zdieľajte do relevantných FB skupín

Skupiny na Facebooku sú skvelým zdrojom čitateľov. Nájdite kvalitné skupiny týkajúce sa vašej témy.  Hľadajte skupiny aspoň s pár stovkami členov, kde sa zdieľa kvalitný obsah a nie spam.

Keď sa rozhodnete do niektorej skupiny zdieľať váš obsah, robte to slušne. Komentuje a lajkujte príspevky iných členov. Nevenujte všetkú pozornosť len svojmu obsahu.

 

#6: Pošlite email vašim odberateľom

Vaši odberatelia sú ľudia, ktorí milujú váš blog a dali vám súhlas na zasielanie noviniek. Preto im pošlite email, kde sa s nimi podelíte o nový článok .

Takto môžete získať lusknutím prsta slušnú návštevnosť.

Skúste ich poprosiť aj o zdieľanie. Niektorí z nich vás majú radi natoľko, že to spravia.

 

#7: Ak ste v článku niekoho spomenuli, dajte mu o tom vedieť

Ak odkazujte na iného blogera, robíte mu tým dobrú službu a on si to ani neuvedomuje. Preto mu o tom treba povedať. Je otravné dostávať veľa emailov. Avšak email, kde oceňujete jeho prínos pre váš blog, ten určite otravný nie je.

Pozvite ho, nech si váš článok prečíta. Poproste ho, aby ho zdieľal, ak si myslí, že by zaujímal jeho fanúšikov. Nie všetci to urobia, ale mnohí áno. Čím je váš obsah kvalitnejší, tým viac ľudí sa ho nebude báť zdieľať.

V každom prípade pokračujte vo vzťahu. Môže to byť win-win.

Čítajte si blogy iných ľudí vo vašom odbore. Ak povedia niečo zaujímavé alebo publikujú nejakú prípadovú štúdiu so zaujímavým obsahom, citujte ich spolu s odkazom na ich blog.

Vám to pomôže zvýšiť dôveryhodnosť vášho obsahu a oni sa potešia novému odkazu na ich web.

 

#8: Začnite win-win spolupráce s ostatnými blogermi

Začínajúcich blogerov nájdete napríklad pomocou Google, avšak nie na prvých stránkach. Obrovské magazíny sa s vami budú baviť len ťažko, no u malých blogov je možnosť na ďalšiu win-win taktiku.

Hľadaný blog by mal:

► byť spravovaný jedným autorom
► pravidelne publikovať článok, minimálne raz za mesiac
► mať určitú kvalitu

Nájdite čerstvý článok a pridajte k nemu hodnotný komentár.

Váš komentár by mal vyjadriť, že sa o danú tému tiež zaujímate. Spomeňte v krátkosti svoj príbeh a vyzdvihnite prínos autorovho článku pre vašu prácu. Poďakujte mu a zanechajte hodnotný názor pod jeho článkom.

Neskôr mu napíšte email, kde spomeniete svoj komentár. Môžete sa s ním dohodnúť napríklad na vymieňaní inteligetných komentárov. Alebo na tom, že si budete navzájom zdieľať (či odkazovať na) nové články.

 

#9: Udržujte článok živý pomocou diskusie a komentárov

Ak ste dali do záveru článku zaujímavú otázku, pravdepodobne sa spustí diskusia.

Odpovedzte na všetky komentáre.  Pomôže vám to vytvoriť osobný vzťah s vašimi čitateľmi a získate si tým ich sympatie.

Ak to nerobíte, nepriamo tým dávate najavo, že vám na vašich čitateľoch nezáleží.

Neil Patel skúmal túto tému a zistil, že odpovedanie na komentáre vedie ku vyššej návštevnosti, lepšiemu predaju a viac zdieľaniam na sociálnych sieťach.

Neodpisujte na komentáre len tak hociako. Neil zistil, že keď začal reagovať krátkymi odpoveďami, počet komentárov na jeho webe sa znížil o 39%.

 

Záver

Tento článok si pozrite vždy, keď sa chystáte publikovať nový článok. Mnoho blogerov a content marketérov zabúda na dôležité veci v tomto check liste a potom sa divia, prečo im ľudia na ich blog nechodia.

Pre vaše dobro, uložte si tento článok do záložiek (alebo do aplikácie Pocket) a vracajte sa k nemu tak dlho, kým tieto veci nebudete robiť automaticky.

Pomohol vám tento článok? Alebo naopak máte niečo, na čo som zabudol? Napíšte mi komentár, poteší ma to. :)

A ozaj, ak sa vám tento článok páčil, pošlite ho prosím niekomu, o kom si myslíte, že mu pomôže. Vďaka!

Poznámka na záver: S prípravou tohto článku mi pomáhal nádejný (a zatiaľ neznámy) bloger Rišo Záhumenský. Rišo práve študuje na vysokej škole a popritom si do „zásuvky“ píše články o kreativite. Čoskoro si spraví aj vlastný web. Dúfam.

5/5 - (7 votes)

5/5 - (7 votes)

Čo tak ešte jeden článok?

12 komentárov

  1. Patrik Gajdoš

    Článek obsahově supr. Je každopádně zajímavý, jak každej bloger má na komentáře trošku jinej názor. Znám i lidi, pro které jsou komentáře naprostá zbytečné a nevěnují jim moc pozornost. Přesto jim to funguje.

    Výtku bych měl akorát k poslané infografice. Podle mě máš z hlediska zpracování na víc. V porovnání s odborně pojatým článkem na mě zpracování infografiky působí dost “amatérsky”. Není to prostě něco, co bych měl potřebu sdílet dál. Což je podle mě jedna ze silných vlastností infografik.

    Osobně si dobrou infografiku na hodně bodů představuji například takto. http://www.inc.com/aaron-orendorff/21-sentences-you-should-never-include-in-an-email-for-any-reason-ever-infograph.html Mrkni na to, třeba tě to inspiruje pro příště. Sám jeden článek s infografikou mám v plánu, ale zkusím to pojmout trošku jinak :)

    Odpovedať
    • Roland Vojkovský

      Vďaka za komentár, Patrik :)

      Pre mňa sú komentáre dosť dôležité. Hlavne preto, lebo budujú tvoj vzťah s čitateľmi a často sa v nich nájde aj veľmi zaujímavý obsah. Okrem toho sú aj dobrý social proof.

      Tvoja „výtku“ k infografike chápem. No cieľom tejto infografiky nie je získať zdieľania. Jediný cieľ je to, aby si ju po prečítaní článku človek stiahol, pozrel sa na ňu a nemusel si znova čítať celý článok.

      Alternatívnou možnosťou bolo vytvorenie 1 stranového PDFka (bez grafiky). Takto som to riešil doteraz a nikto s nesťažoval. Na druhej strane, idem zmeniť spôsob, akým tú infografiku prezentujem :)

      Odpovedať
  2. Petra

    Moc pěkný článek. Některé z rad se mi budou hodit, o jiných už vím, ze fungují! Díky!:)

    Odpovedať
    • Roland Vojkovský

      Ďakujem, Petra :)

      Ak by ste čokoľvek potrebovali, stačí mi napísať a rád poradím :)

      Odpovedať
  3. Ria

    Ďakujem za ďalšie “poštuchnutie”. Mnoho vecí robím akoby intuitívne, ale musím uznať, že sa stále mám čo učiť. Skvelý článok, ukladám do záložiek.

    Odpovedať
    • Roland Vojkovský

      Rado sa stalo :)

      Mám radosť z toho, že sa Vám článok páčil. Som si istý, že ak tieto veci aplikujete na Vašom webe, tak sa časom dostavia výsledky :)

      Odpovedať
  4. Lucia

    Top článok :)

    Odpovedať
  5. Petra

    Páči sa mi časť o win-win stratégii. Máš ešte nejaké ďalšie rady ako začať spoluprácu? Akých chýb sa vyvarovať?

    Odpovedať
    • Roland Vojkovský

      Vďaka za komentár, Petra. :)

      Spolupráca sa najlepšie začína tým, že spravíš niečo pekné pre toho druhého a potom mu o tom dáš vedieť. Tých pekných vecí môže byť niekoľko: odkaz v článku, zdieľanie na Facebooku, zmysluplný komentár.

      Treba mať hlavne giving mindset a vyhneš sa asi všetkým chybám. :)

      Odpovedať
  6. Simona

    Ahoj Roland, len ti chcem poďakovať za články, ktoré píšeš :) Včera som sa dostala k tvojej stránke a keďže dávaš fakt užitočné rady, už som si ich prečítala niekoľko. Pred pár mesiacmi som začala písať filmové blogy a ako asi vieš aj sám, začiatky nie sú najľahšie. Zatiaľ sa v tejto oblasti len snažím zorientovať, občas som demotivovaná, ak na blog nepríde nejaká spätná väzba. Ale tvoje články ma opäť nakopli, verím, že tomu len treba dať čas :)

    Odpovedať
    • Roland Vojkovský

      Ahoj Simona,

      ďakujem veľmi pekne za tvoj komentár, potešila si ma. :)

      Nenechaj sa znechutiť, ak nepríde spätná väzba hneď. Jednoducho tvor ďalej a ak je to dosť dobré a je o to záujem, tak si to časom nájde svojich ľudí.

      Keby sme boli v USA, tak môžeš písať o čomkoľvek a bude to dobré. Na Slovensku sa treba pozerať aj na to, či je dostatočný „trh“ pre to, o čom chceš písať. To ale platí len v prípade, ak na blogu chceš aj niečo zarobiť. Ak to robíš ako hobby, tak je jedno, či je trh, alebo nie. :)

      Odpovedať

Odoslať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Share This