Začíname s linkbuildingom: Ako nájsť relevantné webové stránky na získanie odkazu

Linkbuilding: Ako získať spätné odkazy

Povedzme si to narovinu:

Z Google vám chodí menej návštevníkov ako by ste chceli. Oveľa menej.

A ako je na tom vaša konkurencia? No, presné čísla nepoznáte. Viete len jedno:

Umiestňujú sa lepšie ako vy. Napriek tomu, že možno máte lepší obsah ako majú oni.

Dá sa to nejako riešiť?

Samozrejme. Potrebujete začať získavať spätné odkazy. Inak povedané, je najvyšší čas začať s linkbuildingom.

Poprosil som o článok linkbuilderku a content marketérku, Gabku Koščovú, s ktorou už niekoľko mesiacov spolupracujeme na linkbuildingu pre dovolenka.sme.sk.

-Je to tvoje, Gabka:-

Každý linkbuilder alebo markeťák, ktorý sa aspoň trocha zaoberá linkbuildingom má svoj vlastný proces získavania odkazov. Niekto o odkaz požiada náhodne vo chvíli keď na to vidí príležitosť a iní to robia strategicky na základe nejakých vopred urobených analýz a rešerší.

Rešerš webových stránok alebo linkbuildingová rešerš je akýsi dokument, v ktorom máte zaznamenané všetky webové stránky, ktoré sú pre vás nejakým spôsobom zaujímavé a od ktorých chcete teraz alebo v budúcnosti získať odkaz.

Väčšina linkbuilderov si skôr či neskôr nejakú takúto rešerš vybuduje. Niektorí linkbuilderi strávia hodiny vyhľadávaním a dokumentovaním webových stránok a ich následným oslovovaním. Iní si rešerš doplňajú postupne v priebehu času. Ďalší zase žiadnu takú rešerš nepotrebujú a oslovujú intuitívne webové stránky, na ktoré náhodou narazia.

Je len na vás, aký štýl si zvolíte.

Každopádne je lepšie mať tento typ dokumentu k dispozícii. Či už pre vás alebo pre vašich následníkov, ktorí po vás môžu v budúcnosti projekt prevziať.

Ako ale postupovať pri tvorbe linkbuildingovej rešerši? Ako vôbec nájsť webové stránky, ktoré by pre vás mohli byť zaujímavé z hľadiska linkbuildingu?

Najprv si musíte určiť tématiku alebo zameranie webových stránok, ktoré budete chcieť nájsť vo veľkej džunglí internetu a ktoré budú pre vás relevantné. Či už pôjde o lifestylové weby, mamičkovské weby, weby o internetovom marketingu alebo o kombináciu týchto webových stránok. Je to otázka na ktorú si musíte vedieť odpovedať.

Máte už odpoveď? Ak áno, tak môžte začať vyhľadávať a zaznamenávať potencionálne webové stránky, ktoré oslovíte so záujmom o odkaz.

Ako na to? Mám pre vás 9 dobrých tipov.

1. Prebrúzdajte katalógy odkazov a webových stránok

 

Takmer každú moju linkbuildingovú rešerš začínam v katalógoch ako je azet.sk alebo zoznam.sk, v ktorých je registrovaná väčšina slovenských (ale často aj českých) webových stránok.

Aj keď je pravda, že väčšina zápisov v týchto katalógoch sú firmy a poskytovatelia nejakých služieb, viete tu nájsť aj mnoho obsahových webových stránok.

Príklad na obrázku: Ak hľadáte obsahové stránky o bývaní, môžete ich nájsť niekoľko v sekcii “bývanie – internetové časopisy”.

Je registrácia do katalógov ešte stále dobrá pre SEO?

Pre niekoho sa môže zísť aj český katalóg odkazy.seznam.cz, ktorý na rozdiel od našich slovenských katalógov, obsahuje len zápisy obsahových portálov a magazínov.

Poznámka: Samozrejme, že okrem týchto veľkých katalógov existuje nespočetné množstvo ďalších katalógov. Ale osobne som nenašla taký, ktorý by stal za zmienku a obsahoval nejaké super kvalitné webové stránky, ktoré by som inde nenašla.

2. Zaostrite na tématicky zamerané katalógy

 

Nie len všeobecné, ale aj tématicky zamerané katalógy vám môžu poslúžiť na vytvorenie kvalitnej linkbuildingovej rešerše.

Tématicky zameraný katalóg môže byť napríklad katalóg blogerov. Na Slovensku nájdete zoznam blogerov napríklad na stránke www.blogerroka.sk.

TIP: Keďže súťaž bloger roka 2015 bola skončená, zo stránky sa nedoklikáte na konkrétne  kategórie a výpis nominovaných blogerov. Avšak na adrese http://www.blogerroka.sk/2015/nominacie/, ktorú majú stále zaindexovanú, sa k tomuto zoznamu ľahko dostanete.

Katalóg blogerov na stránke blogerroka.sk

Ďalšie tématické katalógy:

Plus mnoho ďalších. Verím, že na vašu tému nájdete rôzne tématické katalógy, ktoré sa pre vás stanú cenným zdrojom na nájdenie webových stránok na ďalšiu spoluprácu.

3. Špehujte konkurenciu

 

Inšpirovať sa konkurenciou a nájsť webové stránky, ktoré na ňu odkazujú, je jednou z najčastejších a najpoužívanejších metód ako na tvorbu linkbuildingovej rešerše.

K tomu, aby ste zistili, kto na vašu konkurenciu odkazuje, budete potrebovať nejaký nástroj. Na tieto účely vám najlepšie poslúži www.majesticseo.com alebo www.ahrefs.com. Nevýhodou je, že sa jedná o platené nástroje a v rámci neplatenej verzie získate náhľad len niekoľkých odkazujúcích domén.

TIP: Oba tieto nástroje majú free verziu na niekoľko dní zdarma. Stačí ak si teda na začiatku zaregistrujete nový účet. Na tento účet si môžete v rámci skúšobnej verzie naťahať reporty odkazujúcich domén na vašu konkurenciu. Čím viac reportov si stiahnete, tým dlhšie sa neskôr zaobídete bez plateného nástroja. Nie je to síce úplne fér varianta, voči týmto službám, ale pokiaľ sa potrebujete rozbehnúť s linkbuildingom a ešte úplne neviete, či sa vám oplatí platiť tieto nástoje, môže to pre vás byť dobrá voľba.

Majestic SEO je jeden z najlepších nástrojov, vďaka ktorým môžete získať nové, hodnotné spätné odkazy

Príklad odkazujúcích domén na moju stránku www.gabkakrehelova.com.

4. Inšpirujte sa odkazovým portfóliom vplyvných webových stránok

 

Vo vyššie spomínaných nástrojoch sa určite nemusíte inšpirovať len odkazovým portfóliom konkurencie. Ešte lepšou inšpiráciou môže byť napríklad odkazové portfólio vplyvných a autoritatívných webových stránok. Tieto stránky majú väčšinou veľmi pekné a široké odkazové portfólio, tvorené predovšetkým z prirodzených odkazov.

Odkazujúce stránky môžete vyhľadávať pre celú webovú stránku, napríklad https://sk.wikipedia.org. Avšak vzhľadom k veľkosti webu a k tomu, koľko tém wikipedia pokrýva, pravdepodobne nenájdete veľa relevantných odkazov.

Avšak ak hľadáte napríklad tématické weby s cestovaním, môžete do vyhľadávača zadať konkrétnejšiu URL z wikipedie. Napríklad https://sk.wikipedia.org/wiki/Berlín.

Základy Linkbuildingu: Ako zistiť odkazy konkurenčných stránok

Obrázok: Na ľavo sú odkazujúce domény pre stránku, ktorá sa týka Berlína a na pravo sú domény, ktoré odkazujú na celú slovenskú wikipédiu. Ten rozdiel v relevancii webových stránok tam je skutočne vidieť.

Odkazové portfólio wikipedie môže byť však až príliš všeobecný príklad. Môžete takisto preskúmať odkazové portfólio vplyvných slovenských stránok ako je napríklad www.sme.sk alebo www.refresher.sk. Prípadne sa môžete pozrieť, aké weby odkazujú na nejaké ich konkrétne kategórie.

5. Skúste využiť funkciu Majestic Million

 

Majestic Million je funkcia od Majestic SEO a je dostupná aj vo free verzii. V zásade sa jedná o akýsi report jedného milióna najautoritatívnejších webových stránok na svete z hľadiska MajesticSEO.

Ako získať odkazy vďaka SEO nástroju

Medzi týmito stránkami je možné filtrovať podľa domény. Takže jednoducho stačí, aby ste si vyfiltrovali len weby s koncovkou .sk. Týchto slovenských webov sa v zozname nachádza okolo 800.

Zoznam týchto slovenských webov nie je úplne zlý a možno tam nájdete nejakú fajn inšpiráciu a objavíte weby, ktoré ešte nepoznáte, ale ktoré sú svojím spôsobom autoritatívne.

Aj keď o tej autorite by sa dalo polemizovať. Niektoré weby zo zoznamu už totiž možno nebudú ani fungovať, alebo nebudú také relevantné, ako sa môže zdať.

Ako použiť Majestic Million na získanie nových odkazov

Obrázok: Napríklad stránka box.sk už neexistuje a web kreativnenapady.sk má sice takmer 8000 odkazujúcich domén, ale z veľmi podivných a zahraničných webov, takže sa celkom čudujem, že to v Majestic SEO nie je poznať.

6. Obráťte sa na Google

 

Cez Google nájde ktokoľvek čokoľvek. To je jasné. Aj pre linkbuilderov funguje Google ako nevyčerpateľný zdroj na nájdenie nových webových stránok. Stačí do vyhľadávača zadať správne frázy, ktoré sú relevantné pre vašu tému.

Avšak namiesto príliš konkurenčných fráz ako “práčka” sa sústreďte na longtailové (teda tie, ktoré majú spravidla viac ako 2 slová) a obsahové frázy typu “ako vybrať pračku”.

Okrem toho môžete na vyhľadávanie použiť Google “operátory”, ktoré vám pomôžu nájsť konkrétnejšie výsledky a odfiltrujú vám webové stránky, ktoré vás nezaujímajú. Takto si ľahko ušetríte prácu.

Hodiť by sa vám mohli nasledujúce Google operátory:

site:

Ak chcete vyhľadať na nejakej konkrétnej stránke (napríklad www.cestovanie.sme.sk) niečo konkrétne (napríklad informáciu o Turecku), môžete to urobiť následovne -> do Google zadáte: “site:cestovanie.sme.sk turecko”. Takto získate výsledky, ktoré sa týkajú Turecka a zobrazujú sa na stránke cestovanie.sme.sk.

Ako si vybudovať portfólio spätných odkazov

Ak chcete nájsť webové stránky o Turecku, ale máte napríklad problém s tým, že vám Google mieša slovenské a české výsledky vyhľadávania, môžete to ľahko vyriešiť. Stačí zadať “site:.sk Turecko” a Google vám nájde stránky, ktoré sa zmieňujú o Turecku len na slovenských doménach.

related:

Šikovný operátor, ktorý vám vyhľadá stránky podobné inej stránke. Môžete vyhľadávať celé stránky, alebo sekcie nejakých stránok. Nezaručujem však, že to bude dobre fungovať vo všetkých prípadoch.

Skúšala som to pre svoju stránku s výrazom “related:gabkakrehelova.com” a bohužiaľ mi veľmi relevantné stránky nenašlo. Ak si však dám vyhľadať “related:cestovanie.sme.sk”, nájde mi ďalšie cestovateľské weby.

Znamienko mínus použijete keď chcete vyradiť nejaké konkrétné výsledky z vyhľadávania. Napríklad “Egypt -wikipedia”, vám nájde všetky zmienky o Egypte, ale nezaradí do vyhľadávania Wikipediu. Alebo “Ako zdravo schudnúť -fórum” vám nájde zmienky na kľúčové slovo “Ako zdravo schudnúť” ale z vyhľadávania vylúči všetky fóra.

OR

Bude sa vám hodiť v prípade, že vyhľadávate nejaké kľúčové slovo, ktoré má niekoľko ďalších synonym. Napríklad ak zadáte výraz “gauč OR sedačka”, vyhľadá vám zmienky o gauči ale zároveň aj o sedačke.

Intitle:

Pokiaľ hľadáte nejakú konkrétnú tému alebo kategóriu, ktorú by podľa vás mohla webová stránka uvádzať v SEO titulku, použijete operátor “intitle:”. Napríklad “intitle:katalóg + mobily” vám zobrazí katalógy s mobilmi.

Ako používať Google parametre

inurl:

To isté čo “intitle:”, avšak namiesto titulku bude Google prehľadávať zmienky v URL adrese. Môže sa vám hodiť napríklad keď hľadáte niečo konkrétne, čo by sa mohlo nachádzať v URL adrese. Napríklad :”inurl:pdf + súťaž”.

7. Nastavte si “alert” notifikácie na relevantné kľúčové slová

 

Nastavenie tzv. “alertov” spočíva v tom, že vám do emailu chodia všetky možné výskyty a zmienky konkrétného kľúčového slová. Je to veľmi jednoduchý spôsob, vďaka ktorému môžete objaviť nové webové stránky.

Príklad: Ak sa zaujímate o linkbuilding a hľadáte relevantné webové stránky na túto tému, stačí aby ste si vytvorili alerty na kľúčové slová ako “linkbuilding”, “linkbuilder”, “budovanie spätných odkazov”, “získavanie odkazov” a podobne. Ak nejaký z portálov použije niektorú z týchto frázi vo svojom článku, príde vám do emailu notifikácia.

Na tieto notifikácie budete potrebovať nejakú aplikáciu. Ja osobne používam talkwalker.com. Môžete si v ňom nastaviť:

  • z akých zdrojov chcete dostavať reporty (magazíny, fóra …),
  • ako často (každý deň, každý týždeň…),
  • v akom jazyku chcete alerty dostávať.

Ako si nastaviť notifikácie na kľúčové slová

Obrázok: Príklad alertu na kľúčové slovo “content marketing”.

Nevýhodou je, že tento nástroj nevie rozlíšiť slovenské webové stránky. Viete si nastaviť len češtinu. Môžte si však nastaviť alert na kľúčové slovo, ktoré existuje len v slovenčine. Vtedy je jedno v akom jazyku budú vaše alerty nastavené.

Problém nastáva u kľúčových slov ako je “linkbuilding”, ktoré je medzinárodné a tým pádom vám budú chodiť nerelevantné zmienky. Musíte teda nájsť viac frázy, ktoré sú len po slovensky.

Každopádne je to super cesta ako nájsť nové webové stránky. Ja som už vďaka alertom objavila mnoho nových webových stránok, ktoré som mohla následne osloviť, pretože som vedela, že sa zaoberajú témou, ktorá je pre mňa relevantná.

8. Využite weby, na ktorých sa zobrazuje vaša PPC reklama

 

ppc-reklama-a-linkbuilding

Pokiaľ si už platíte PPC reklamu, máte určite k dispozícii mnoho webových stránok, na ktorých sa zobrazuje vaša reklama. Tieto webové stránky vám Google ukazuje preto, aby vám umožnil lepšie optimalizovať vaše inzeráty.

Ak si PPC reklamu ešte neplatíte, tak by ste to možno mohli skúsiť. Google dokonca ponúka kupón vo výške 75€ pre každého, kto svoju webovú stránku prvykrát zaregistruje do Adwords a na PPC reklamu minie aspoň 25€. Takýto kupón môžete dostať napríklad tak, že sa stanete zákazníkom WebSupportu.

Vaša reklama sa začne na rôznych webových stránkach zobrazovať už pri prvých minutých eurách. Tento zdroj stránok potom môžete využiť aj pre linkbuilding. Ak bol nejaký web relevantný pre vašu reklamu, pravdepodobne bude relevantný aj pre získanie odkazu.

9. Preskúmajte partnerské sekcie webových stránok

 

Sekcia “partneri” alebo “spolupráca” na webovej stránke kedysi často slúžila ako stránka na výmenu odkazov. Netvrdím, že to už tak nie je. Ale v súčasnosti na týchto stránkach aspoň nenájdete desiatky až stovky nerelevantných webových stránok. Práve naopak. Nájdete na nich skutočne len tých niekoľko pár relevantných partnerov.

Partnerské stránky vám môžu veľmi dobre poslúžiť. Ak sa nachádzate na nejakej stránke, ktorá je pre vás relevantná a ktorá ma partnerskú stránku, viete tak ľahko objaviť ďalších niekoľko webových stránok.

Linkbuilding: Ako získať odkazy vďaka partnerským stránkam

Prípadne môžete tieto “partnerské stránky” vyhľadať aj cez Google. Stačí ak použijete Google search operator a vaše kľúčové slovo. Ak napríklad hľadáte partnerské stránky z oblastí realít, môžete použiť nasledujúci výraz -> “inurl:partneri + reality”.

Záver

 

V dnešnom článku som vám prezradila základné tipy a postupy, ktoré osobne používam pri tvorbe linkbuildingových rešerší. Verím, že tieto tipy pomôžu pri linkbuildingu aj vám.

Vo chvíli keď skončíte s linkbuildingovou rešeršou a budete sa chystať začať oslovovať majiteľov webových stránok, určite sa najprv mrknite na môj článok “Ako nadviazať prvú emailovú komunikáciu”, kde opäť nájdete mnoho ďalších užitočných tipov.

A pokiaľ máte nejaké ďalšie tipy na to, ako hľadáte relevantné tématické stránky, napíšte nám do komentára.